Vi vil ikke bare brokke os, vi vil handling
Det begyndte med en gruppe pædagogstuderende, som oplevede, at deres undervisning var under al kritik, og som savnede meget mere samfundsperspektiv på pædagogfaget. Det blev til Den Kritiske Pædagogiske Højskole, hvor der er højt til loftet, og hvor man kan diskutere al den pædagogik, der ikke er tid til på p-møderne.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Drømmen er en rigtig højskole med undervisningslokaler og spisesal. Her skal der være plads til visioner og diskussioner om, hvordan den pædagogiske profession skal udvikle sig, og om hvordan man som pædagog kan frigøre sig fra den topstyring og det læringsfokus, som underminerer idealerne om dannelse og væren.
Den fysiske højskole er hverken købt eller bygget endnu. Men Den Kritiske Pædagogiske Højskole eksisterer i kraft af de ca. 70 personer, der brænder for faget, og som mødes for at diskutere pædagogik i klassisk forstand.
En nødvendig ventil
Det begyndte med en række pædagogstuderende, der var dybt frustrerede over undervisningen, og som savnede meget mere perspektiv. Tobias Larsen var en af dem, og han var med til at stifte Den Kritiske Pædagogiske Højskole, der afholdt sin stiftende generalforsamling i 2017.
”Vi var en flok, der oplevede, at vi gik og brokkede os. Vores fag handler i bund og grund om fællesskaber, og det element er fuldstændigt fraværende på pædagoguddannelsen på Campus Carlsberg. Vi ønskede at skabe handling i stedet for at være handlingslammede,” siger Tobias Larsen, der både ser højskolen som en platform for aktiviteter og udvikling, og som en nødvendig ventil, hvor man kan diskutere alle de ting, der ikke er tid til på p-møderne hjemme i institutionen.
Handling giver energi
Danielle Mercer har modsat Tobias Larsen mange år på bagen i den pædagogiske verden, og hun har længe savnet et forum, hvor der er mulighed for at reflektere over pædagogikken, og som også kan være platform for aktivisme. Derfor følte hun sig hurtigt hjemme i Den Kritiske Pædagogiske Højskole.
”Vi har brug for at finde hjem i vores egen professionsforståelse i stedet for at være den forlængede arm for diverse politiske strømninger. Og det giver god energi at være med til at skabe noget fremadrettet,” siger Danielle Mercer.
Drømmen om en konkret bygning er intakt. Men indtil videre arbejdes der med blogs, produktion af podcasts og med at arrangere festivalen Modstrøm, som løber af stablen 2. til 4. august, og som selvfølgelig handler om kritisk pædagogik. Der er også indledt samarbejde med bevægelser i de øvrige nordiske lande.
”Der er plads til alle i Den Kritiske Pædagogiske Højskole – uanset om de vil tale eller lytte - eller om de kommer med et helt konkret projekt, de vil samle en gruppe om,” siger Tobias Larsen.