Frederiksberg:
Der skal være forskel på pædagoger og medhjælpere
Ja, hvis der var råd, ville vi gå efter at besætte så mange stillinger med pædagoger som muligt! Anne-Mette Brandt, som er chef for dagtilbudsområdet på Frederiksberg var til dialogmøde med 20 LFS-tillidsrepræsentanter, og hun var klar i spyttet. Men hun tog også både pointer og spørgsmål med hjem.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Anne-Mette Brandt var egentlig på vej væk, for hun starter nyt job i en anden kommune. Men hun valgte alligevel at sætte sig i den varme stol over for 20 pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter, som havde en lang række spørgsmål omkring Frederiksbergs Kommunes politik i forhold til medhjælpere. Og hun understregede, at de to kolleger, hun havde taget med, ville notere og bringe budskaberne videre.
En af de brændende platforme for dialogmødet var, at en del pædagogmedhjælpere i Frederiksberg Kommune oplever, at de bliver set som andenrangs medarbejdere. Der bliver flere steder kun afsat efteruddannelsesmidler til pædagoger, der bliver afholdt møder, som medhjælpere ikke kan deltage i, medhjælpere bliver afskåret fra at deltage i forældresamtaler, som de tidligere har stået for, og nogle steder får erfarne medhjælpere at vide at de ikke er kvalificerede til eksempelvis at lukke institutionen – medmindre der er sygdom blandt pædagogerne – så må de gerne.
Forskel på folk
Anne-Mette Brandt stod uden at blinke på mål for en række af punkterne:
”Der skal være forskel på pædagoger og pædagogmedhjælpere. På Frederiksberg er vores politik, at vi ikke passer børn. Vi udvikler børn. Derfor vægter vi, at det er pædagoger, der står for den pædagogiske indsats, men det betyder ikke, at medhjælpere er andenrangs arbejdskraft,” sagde Anne-Mette Brandt.
Det gjorde dog et vist indtryk, at nogle af de fremmødte fra skolefritidsordninger kunne fortælle, at de praktisk taget altid er alene med børnene, og det gjorde også indtryk, da en pædagogmedhjælper fortalte om sine oplevelser med at skulle stå for pædagogiske aktiviteter, som er planlagt af pædagoger på pædagogiske møder, hvorfor hun ikke kender til aktiviteternes sammenhæng med blandt andet læreplanerne.
”Det gør mig da splittet, når jeg hører sådan en historie, og det er en nysgerrighed, jeg vil tage med tilbage til forvaltningen, hvor jeg vil bede om en udforskning af, hvordan man bruger møderne i institutionerne,” sagde Anne-Mette Brandt.
Gå i dialog
Dagtilbudslederen opfordrede generelt de fremmødte til at gå i dialog med deres ledere, når de eksempelvis fik frataget ansvar:
”Spørg. Det er lederens ret at lede og fordele arbejdet. Men man har altid ret til at klart svar,” som Anne-Mette Brandt sagde.
Hun slog fast, at det ikke er forvaltningen, der har udstedt dekreter om, at medhjælpere ikke må deltage i forældresamtaler eller i diverse møder. Det er lokale beslutninger.
”Jeg er enig i, at der skal være en pædagog til stede ved en forældresamtale. Men det kan sagtens være relevant, at en medhjælper deltager,” sagde Anne-Mette Brandt, som ærgrede sig over at få genfortalt sætninger som ”LFS siger, du ikke må afspadsere”.
”Det er tydeligvis en stor udfordring for nogle ledere, at der ikke længere er en forhåndsaftale, og at vi stadig ikke har forhandlingerne om fortolkningen af arbejdstidsreglerne helt på plads. Men det er ikke smart at argumentere på den måde. Og reglerne i MED-aftalen skal holdes. Uden diskussion.”
Mødet sluttede med ros fra Anne-Mette Brandt til de fremmødte tillidsrepræsentanter for konstruktive og saglige input samt med en aftale om, at dialogen skal fortsætte.