Hvis YouTube er skoven, skal den lille Rødhætte have en bazooka
Børn begår sig mere og mere i en digital verden, som voksne ikke forstår. Det er budskabet i ny bog, som vil danne bro mellem børnenes virkelighed og de voksnes forståelse.
Tekst og foto: Agnete Solvej Christiansen
Hvilken voksen ved sine fulde fem ville sende et lille barn alene ud i en skov, velvidende at en sulten og styg ulv på et hvilket som helst tidspunkt kan springe frem fra busken og æde barnet med hud og hår?
Eventyret om Den Lille Rødhætte er et billede på, hvordan YouTube – og internettet i almindelighed fungerer, og det er på tide, at de voksne kommer på banen i børnenes liv på YouTube. Sådan lyder budskabet fra Rasmus Kolbe. Hans alias er Lakserytteren. Han har samlet over en million følgere på sociale medier, som Instagram, TikTok og YouTube, og han har de seneste seks år levet af at være influencer.
”Hvis YouTube er skoven, og dit barn er den lille Rødhætte, så har skoven ikke bare én ulv. Den er propfuld af ulve, trolde og andre tvivlsomme skabninger, alle forklædt som godhjertede bedstemødre,” siger Rasmus Kolbe.
Bro mellem to virkeligheder
I den nye bog Turen går til YouTube giver Rasmus Kolbe sammen med sin medforfatter Maria Baagøe Bové tips og tricks til, hvordan man som voksen navigerer i platformen, som har taget de danske børns opmærksomhed med storm.
Turen går til YouTube beskæftiger sigmed børn mellem seks og 12 år, men hvis man spørger YouTube, er børn i denne alder slet ikke på platformen.Den officielle grænse for at have en YouTube-kanel er 13 år. Men alle erfaringer viser, at mindre børn i vid udstrækning færdes på platformen og ofte uden at de voksne ved særligt meget om, hvad de laver der, eller hvilket indhold, de bliver præsenteret for.
”Der er et for stort gab mellem voksnes forståelse af online-indhold og børns digitale virkelighed,” siger Rasmus Kolbe.
Rasmus Kolbe mener også, at de fagprofessionelle omkring børn bør vide, hvad børnene laver på YouTube. Første skridt er at begynde at interesse sig for, hvem det er, børnene følger, mener Rasmus Kolbe.
”På den måde kan man være med i snakken, og du kan være med til at efterrationalisere og inspirere,” siger han.
YouTube kan give rum for læring
YouTube kan være et sted med voldsomme videoer, voksne der prøver at lokke børn til upassende ting og andre uhyggelige ting. Platformen er dog også et overflødighedshorn af potentiel læring og mulighed for at dyrke sine interesser. Hvis man er et barn, der er helt vild efter at vide alt om frøer, så er man ikke længere afhængig af, at det lokale skolebibliotek har en bestemt bog til rådighed. Børn kan med få klik finde en masse spændende viden om frøer.
Og netop den mulighed, som YouTube giver for læring, mener Rasmus Kolbe, er et godt argument for, at man som fagperson holder sig orienteret om, hvad der foregår på platformen.
”Hvis man ved, at et barn er vild med byggeri, så kan man foreslå dem en fed LEGO-byggekanal. På den måde kan du være med til at skubbe børnene ind i nogle nye universer på YouTube.”
Bliv ved med at være nysgerrig
I arbejdet med at skrive ’Turen går til YouTube’ talte Rasmus Kolbe med mange voksne, som beskrev YouTube nærmest som et mytisk land. Et underligt sted med et andet sprog og en anden kultur.
”Det er supervigtigt, at de voksne ikke bare giver op, men prøver at forstå bare lidt af det, for ellers så bliver det børn, der bare frit begår sig på internettet og voksne, der ikke ved, hvad der foregår,” siger han
Rasmus Kolbe peger på, at det bedste, man kan gøre, er at se nogle videoer sammen med børnene.
”Du kommer måske aldrig til at synes, YouTube er fedt, men du kan godt komme derhen, hvor du ved, at noget YouTube er bedre end andet og anerkender, hvad børnene får ud af det.”
YouTube er blevet en selvfølge
Ramus Kolbe har levet af at producere indhold til sociale medier i seks år, og ifølge ham er det især én markant udvikling, som han har set i denne periode:
”Der er sket den store forskel, at det nu er en selvfølge, at når man er barn og går i skole, så ser man YouTube, og når man er lidt ældre, så får man en Instagram eller en TikTok-profil. Det er helt indlejret i måden, børnene bruger deres tid på,” siger han.
Et medie som TikTok er de seneste år blevet stort, og Rasmus Kolbe spår, at det kun bliver større.
TikTok er et gratis underholdningsmedie, men mediet gør meget for, at børn under en vis alder ikke opholder sig på mediet. Det betyder også, at børn under 15 bruger YouTube meget mere, end de for eksempel bruger TikTok.
Turen går til YouTube understreger også, at det samfundsmæssigt er et problem, hvis der opstår en for stor kløft mellem børn og voksnes forståelse af hinandens medievaner.
”Der er en risiko for, at vi kommer til at have to parallelle samfund. Det bliver svært at kommunikere, hvis den ene gruppe kun stoler på nyhederne fra TV2, og den anden kun stoler på nyheder fra sociale medier,” siger Rasmus Kolbe.
Faldgruben ved YouTube er, at børn kan blive lokket af voksne mennesker og snydt på den ene eller den anden måde.
”Det er heldigvis en brøkdel af børn, som færdes på internettet, at det sker for. Hvis børn er alene, så ligger ansvaret hos dem. Det betyder, at vi som voksne har glemt vores ansvar, siger Rasmus Kolbe.
Giv Rødhætte en bazooka
’Turen går til YouTube’ er skrevet i en stor kærlighed til platformen. De to forfattere deler i bogen deres begejstring og viden, så fagpersoner og forældre kan give den videre til de børn, som de har med at gøre. Alt tyder nemlig på at YouTube og sociale medier er kommet for at blive. Faktisk bruger hele 70 procent af danske børn i alderen 7-12 år YouTube dagligt.
”YouTube er en del af dine børns hverdag, så derfor skal du gøre det til en del af din,” siger Rasmus Kolbe.
I Turen går til YouTube klæder de to forfattere læseren på til at udforske online-livet sammen med børnene.
”Vi skal sætte lygtepæle op langs skovstien og give den lille Rødhætte en Challenger 2-kampvogn at køre i og måske en bazooka under armen. For vi hepper jo alle på, at Rødhætte kommer helskindet gennem skoven,” siger Rasmus Kolbe.
Om forfatterne
Rasmus Kolbe, bedre kendt som Lakserytteren, hans alias på sociale medier. I seks år har han levet af at underholde børn og unge på Snapchat, Instagram, TikTok og YouTube. Hvis man regner det hele sammen har han over en million følgere, og på YouTube alene har han i skrivende stund 84.500 abonnenter eller subscribers. På YouTube laver han videoer til børn, der inspirerer til tegning, kreative gør-det-selv-projekter og en skør udfordring i ny og næ. Han er uddannet kommunikationsdesigner fra Kolding Designskole. Ved siden af livet som Youtuber er han forfatter, kreativ direktør og har efterhånden en håndfuld virksomheder i den kreative branche.
Maria Baagøe Bové har de sidste to år drevet sin egen virksomhed, Transistor Kommunikation, hvor hun producerer indhold til, om og med børn og unge. Hun er i dag redaktør for sociale medier hos Red Barnet. Hun har en kommunikationsuddannelse fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus med ophold på London College of Communication.
Hvem følger børn? YouTube-samtale-starter-listen
”Turen går til YouTube” har samlet et øjebliksbillede af de største navne på YouTube lige nu. Listen kan bruges som udgangspunkt for en samtale med de børn, som du har med at gøre, da der er stor sandsynlighed for, at de følger nogle af navnene.
Johnni Gade, ComKean, Laura Keil, Jeppe Ølgaard, Rebecca Charlotte Dahl, Jas & Mika, Josefine Simone Dahl, Rasmus Brohave, Morten Mûnster, Naja Mûnster, Niki Topgaard, Emilie Briting, Astrid Olsen, Alexander Husum, Kender du det, Futte, Louliving, Vercinger, Flamesman1, Guldborg, Beduna, Spørg Casper, Fredrik Trudslev, Eiqu Miller, RobinSamse, Tûrker Alici, Kaytraine, TrierGaming, Emilie Malou, Mathias Ong, Jøjs Kanal, Sebastian & Frederik, Johannes Matzen, Max Mûnster, Mor og far Mûnster, Treniq, Gex, Julia Sofia, Camilla Frederikke, Emmes, MrSpyplant, Anna Briand, Signe Kragh, Trine Maria, Benjamin Mann-Nakel, Jonas Droger, Tobias Møller, Mads Gotlieb, Olivia Krogh, Christopher Stampe.
Find rundt på YouTube
YouTube rummer en række funktioner, som det er godt at kende til, hvis man skal begynde at stifte nærmere bekendtskab med platformen.
Subscribe-knappen er en grundlæggende funktion på YouTube. Ved at trykke på den røde subscribe-knap – eller abonnerknap på dansk – bliver man følger af en kanal. Du kan abonnere på så mange kanaler, du vil, og du bliver påmindet hver gang, der er nyt indhold. ’Hot lige nu’ er en liste, der viser tidens mest populære videoer. Lander en video på denne liste, får den automatisk en masse opmærksomhed, fordi YouTube aktivt forsøger at dele den med flere brugere end dem, der ellers ville være stødt på den.
Kommentarfeltet er en populær funktion, som gør det muligt for alle brugere at kommentere på en video. En youtuber kan dog deaktivere kommentarfeltet på en video. Desuden har videoer intet kommentarfelt, når de er markeret som ’made for kids’.
Likes kender de fleste fra andre sociale medier. På YouTube kan brugerne også give dislikes. Der er blandt youtubere prestige i at få mange likes, fordi en liket video bliver behandlet positivt af YouTubes algoritme og derfor når ud til flere.
Kilde: Turen går til YouTube
Rasmus Kolbes gode råd
Brug tid på at se videoer sammen med børnene: Det giver mulighed for at åbne samtalen, og man har som voksen mulighed for at stille spørgsmål.
Det gør lige ondt, om det er i skolegården eller om det er på Snapchat: Jeg har oplevet, at mange voksne tror, at fordi det foregår på internettet, så betyder det ikke noget. Men det er vigtigt at have en dialog med barnet om, hvordan det for eksempel er at føle sig udenfor.
Giv ikke op: Det kan være det samme for børnene at lære nogen at kende på nettet som at have et fysisk forhold til dem. Vær nysgerrig på, hvem det er børnene omgås på nettet. Du må ikke lade dig stoppe af, at du ikke lige taler Snapchat-lingoet.