Pædagogmangel: Hvordan får man nyansatte til at blive i jobbet
Pædagoger er en efterspurgt vare i København, og der er opbrud på arbejdspladserne: Flere end nogensinde før skifter arbejde. LFS Nyt har spurgt en række medlemmer, der har fået nyt job inden for det seneste år, hvad der skal til, for at starten på den nye arbejdsplads bliver god.
Tekst: Anna Louise Stevnhøj
Det gør ikke noget, at man bliver kastet brat ud i arbejdet – bare man føler opbakning og ved, hvor man kan hente støtte. Til gengæld skal man introduceres ordentligt til hverdagen, og arbejdspladsen skal være nysgerrig og lydhør over for det, den nye medarbejder kan bidrage med.
Det viser resultaterne af en mini-undersøgelse, som LFS Nyt har foretaget blandt en række af de medlemmer, der har skiftet arbejdsplads inden for det seneste år.
Dårlig start hænger ved
Undersøgelsen viser også, at den første periode i jobbet har afgørende betydning for, om man falder til på arbejdspladsen.
Næsten halvdelen af deltagerne i LFS Nyts undersøgelse, 46 procent, har på et tidspunkt i deres arbejdsliv valgt at forlade et pædagogjob, som de ikke var glade for, og hvor de selv mener, at dårlig eller utilstrækkelig introduktion var en af årsagerne. Frasorterer man de nyuddannede respondenter, som er i første job, er tallet 58 procent.
Som en deltager i undersøgelsen skriver i sin besvarelse:
”En dårlig introduktion samt en brat opstart giver en dårlig start, som ofte hænger ved, når man tænker tilbage. Det er vigtigt at have en at støtte sig til i en opstartsperiode samt ikke have så travlt med at løse praktiske opgaver i begyndelsen.”
Hvad er vigtigst
Respondenterne er ret enige om, hvad de vægter højest, når de begynder i nyt job,
Det vigtigste er, at arbejdspladsen er lydhør og nysgerrig i forhold til den nye kollegas holdninger, meninger og ideer. En respondent skriver i kommentarfeltet:
”Jeg blev mødt med den tilgang, at det ikke var ønsket, at jeg ville lave om på rutiner mv. (…) Det har gjort, at jeg har lagt låg på mig selv i størstedelen af starten, og at jeg har måtte tage museskridt i form af at vise min faglighed.”
Det næstvigtigste er ifølge respondenterne, at man får en grundig introduktion til arbejdspladsens systemer og rutiner og til den pædagogiske linje, metoder og politikker. Tredjevigtigst er, at der er klar forventningsafstemning i forhold til ansvar og opgaver, mens det ligger lidt lavere på skalaen, om kollegerne sørger for, at man bliver inkluderet i det sociale fællesskab, og at man får en blid opstart.
En respondent, der beskriver sig selv som nyuddannet, skriver dog også, at det ikke er alt, der kan introduceres til:
”Der vil sikkert ofte være en masse nyt, når man begynder på en arbejdsplads, og mange af de nye ting kan ikke formidles på forhånd. Der er jo bare forskel på teori og praksis, og det er også derfor, at det bliver ved med at være spændende. Et godt forhold til kollegaerne er eksempelvis vigtigere, end jeg havde forestillet mig.”
Flest føler sig godt modtaget
Flertallet af respondenterne i undersøgelsen har haft en positiv oplevelse af opstarten i deres seneste job. 28 procent betegner opstarten som ”rigtig god”, mens 35 procent synes, at de har haft en god opstart.
13 procent, svarende til seks personer, synes derimod, at deres opstart har været direkte dårlig, mens 17 procent, svarende til otte personer, synes, at den kunne have været bedre.
En af de respondenter, der synes, at modtagelsen kunne have været bedre, skriver:
”Der var ikke nogen struktur for dagligdagen, da jeg startede. Jeg begyndte selv at skubbe lidt til de slatne rutiner og blev kun mødt med en uforstående tilgang til at ændre lidt på “det vi plejer at gøre”.”
En anden skriver, at det er hendes generelle oplevelse:
”Det er de færreste af mine arbejdspladser, der har været gode til at tage imod. For det meste fordi der er kaos i forvejen på grund af pædagogmanglen i København.”
Gode til at inkludere
Når man spørger ind i de enkelte aspekter af, hvad der konkret fungerer – og ikke fungerer – tegner der sig et mønster.
Besvarelserne tyder på, at pædagogiske arbejdspladser som hovedregel er gode til at inkludere nye medarbejdere socialt. 60 procent af respondenterne har oplevet det nemt at komme ind i det sociale fællesskab på arbejdspladsen, mens yderligere 30 procent har fundet det relativt nemt. Kun fire procent, svarende til to personer, angiver, at det har været svært.
43 procent svarer, at det er helt rigtigt, at der blev der lyttet til deres holdninger og meninger om det pædagogiske arbejde, og at disse blev respekteret, mens yderligere 47 procent svarer, at det er delvist rigtigt. Fire personer angiver, at de ikke har følt sig lyttet til.
Hvad med pædagogikken
Det kniber til gengæld en smule mere med at blive introduceret til arbejdspladsens systemer og rutiner og til pædagogisk linje og politikker.
77 procent har oplevet, at introduktionen til hverdagens systemer og rutiner har været enten tilstrækkelig eller delvist tilstrækkelig, mens 17 procent har oplevet, at introduktionen slet ikke var god nok.
Spørger man om introduktion til pædagogisk linje, metoder og politikker, er billedet mere markant: Kun 21 procent synes, at de har fået en fuldt tilstrækkelig introduktion, mens 45 procent synes, at introduktionen var delvist tilstrækkelig, og 31 procent, svarende til 15 personer, fandt introduktionen helt utilstrækkelig.
En pædagog opsummerer sin besvarelse med at opfordre til, at man generelt gør mere ud af modtagelsen af nye medarbejdere:
”Jeg synes, at både ledelsen og det pædagogiske personale har verdens største chance for at gribe nye fagpersoner. De skal være med til at gøre ens start nem. Man kan hurtigt føle sig ekskluderet eller bare føle sig som en ekstra sæt hænder, hvis ikke kommunikationen og samarbejdet bliver taget hånd om fra start af.”
Systematik giver fastholdelse
Peter Klingenberg er sekretariatschef BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration, BFA, og han siger, at resultaterne af LFS Nyts undersøgelse stemmer overens med den viden, man generelt har om den gode modtagelse af nye medarbejdere på det offentlige arbejdsmarked.
”Forskningen viser faktisk, at ansatte, som får et velstruktureret introduktionsprogram, har 70 procent større sandsynlighed for fortsat at være på arbejdspladsen efter tre år. Så en god modtagelse er vigtig – ikke bare fordi det er svært at rekruttere, men også fordi stor udskiftning i medarbejdergruppen har dårlig indvirkning på arbejdsmiljøet,” siger Peter Klingenberg.
Han understreger vigtigheden af at systematisere introduktionen af nye medarbejdere.
”Man skal forberede sig på den nye kollega, være bevidst om, hvad vedkommende skal have viden om, og hvem der skal gøre det,” siger Peter Klingenberg.
Sådan gjorde vi
Formålet var at finde en afgrænset gruppe, som er begyndt i et nyt job inden for det seneste år. Derfor sendte LFS Nyt en mail med link til et kort spørgeskema til de 196 pædagoger/pædagogiske assistenter, som er blevet medlem af LFS inden for det seneste år. 47 medlemmer besvarede undersøgelsen.
Det samlede antal deltagere i undersøgelsen samt svarprocenten er dermed for lav til, at resultaterne kan give et sikkert repræsentativt billede af, hvordan LFS-medlemmer oplever det at begynde i nyt job, og hvad de vægter. Men besvarelserne kan bruges til at vise tendenser.
Vil I arbejde videre?
Har I lyst til at arbejde systematisk med en god modtagelse af nye kollegaer, kan I hente inspiration hos BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (BFA).
Her kan blandt andet findes materialet ’Den gode modtagelse’, som indeholder viden, gode råd, tjeklister mm. Materialet kan hentes via www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/god-modtagekultur/modtagelse-introduktion