Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Af Elisabeth Lockert Lange
FRITIDSHJEMMENE ER REDDET
LFS er yderst tilfreds med den brede aftale på Rådhuset, som sikrer byens fritidshjem som selvstændige pædagogiske tilbud til Københavns børn. I hvert fald frem til efteråret 2008, hvor samtænkningen mellem skole og fritidshjem igen skal evalueres. Forslaget om at nedlægge 48 fritidshjem til fordel for KKFO’er er dermed taget af bordet.
»Vi er rigtig glade, især fordi der bliver ro på fritidshjemsområdet i de næste fem år. Ro til at prioritere fritidspædagogikken, og vi slipper for de evige diskussioner om, hvad man vil med området. Selvfølgelig kan der godt komme besparelser alligevel, men i så fald på samme vilkår som på alle andre områder «, siger Pia Bah fra forretningsudvalget.
Det er en bred aftale, der har sikret fritidshjemmenes eksistens. Den er indgået mellem Socialdemokratiet, de radikale, de konservative, CD, SF og Enhedslisten, og den sikrer et generelt frivillighedsprincip: Et fritidshjem kan selv bestemme, om det hellere vil være en KKFO og omvendt. Frivilligheden har været særlig vigtig for Socialdemokratiet, mens de konservatives første prioritering har været at bevare viften af tilbud.
Usikkerheden om byens fritidshjem går tilbage til den snart legendariske fritidshjemskonflikt, som brød ud i efteråret 2000 og stod i lus lue i en flere uger lang fritidshjemsstrejke, med store demonstrationer mod at morgenlukke fritidshjemmene og indføre SFO’er.
Morgenlukningen blev opgivet, og samtænkningen introduceret: det ligeværdige samarbejdsprojekt mellem skoler og fritidsinstitutioner.
Men beslutningen indebar også, at nye institutioner på skolerne skulle dannes som KKFO’er, og at hele området skulle tages op efter to år.
I foråret i år lagde Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen op til at omdanne 48 fritidshjem til KKFO’er. Udvalget udskød beslutningen, til det havde evalueret erfaringerne fra samtænkningen og og formuleret målsætninger for kommunens fritidsinstitutioner.
Og lige før sommerferien besluttede de at redde fritidshjemmene og gøre det frivilligt, om man vil være fritidshjem eller KKFO.
Frivillighed
Frivilligheden går både fremad og bagud. Det vil sige, at ethvert fritidshjem kan søge om at blive omlagt til KKFO. Dog skal man holde sig for øje, at den besparelse, der ofte vil være ved at overgå til KKFO, ikke nødvendigvis og som en selvfølge tilfalder institutionen. Den kan også tilfalde skolen.
Forældrene kan med andre ord ikke bagefter være sikre på at kunne bestemme over overskydende midler.
Enhver KKFO kan også anmode om at blive omlagt til fritidshjem, dvs skolebestyrelse eller forældreråd kan henvende sig til Uddannelses- og Ungdomsudvalget.
Når en ny institution skal oprettes, vurderes det konkret, om den skal være et fritidshjem, fritidshjem, enten kommunalt eller selvejende, eller en KKFO. Skolebestyrelse, de skoletilknyttede fritidshjem og eventuelle andre interessenter inddrages i vurderingen. »I aftalen ligger der også, at det skal undersøges, om der på skoler med KKFO kan stilles krav om, at forældrerådet ved KKFO’en udpeger et medlem af skolebestyrelsen. Desuden vil man tilstræbe lønlighed mellem lederne af fritidshjem og KKFO. Ledere af KKFO’er får lidt mere nu.«> Der er ca. 12 KKFO’er – lidt afhængig af om man medregner de institutioner, som kommunen tidligere, for nogles vedkommende for helt op til et par år siden, har besluttet at omlægge til KKFO, men hvor det endnu ikke er sket. »Og netop de fritidshjem har udtrykt usikkerhed i forhold til deres stilling. Men også glæde over at kunne vedblive at være fritidshjem. Det er nok langt sværere at beslutte baglæns. Men vi er glade for, at ingen bliver presset til noget, men at det sker frivilligt«, siger Pia Bah og tilføjer:
»KKFO’er i Københavns Kommune har i øvrigt heller ikke så meget anderledes vilkår end fritidshjem, fordi de er omgærdet af regler, som sikrer kvaliteten.«
Unik ligeværdighed Aftalen præciserer at samtænkningen mellem skoler og fritidsinstitutioner bygger på ligeværdighed mellem de to og på ligeværdighed mellem undervisning og fritid.
»Også for samtænkningens skyld er vi glade for det. For den ville være blevet kraftigt såret, var måske endda forblødt, hvis udbygningen til KKFO’er var blevet en realitet. For så ville det unikke ved den, det at der er tale om ligeværdige parter, forsvinde. Så det er også en sejr for samtænkningen mellem ligeværdige parter med forskellige kompetencer til gavn for børnene.«
Alt i alt synes Pia Bah, at det er en udmærket beslutning.
»Nu kan fritidspædagogikken blomste og sikre, at børn har ret til deres fritid. I dette tilfælde har man valgt at kigge på indhold frem for struktur – og det er faktisk en sjældenhed.«
LFS og de øvrige pædagogiske organisationer planlægger en fyraftensfest den 2. september for politikerne og personale i fritidshjem og KKFO. Nærmere information sendes ud til de berørte.