Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Småt nyt
Ved Elisabeth Lockert Lange
Maritimt ungdomshus
U&U vil sammen med Kultur- og Fritidsudvalget etablere et maritimt ungdomshus ved Amager Strand Sejlklubs klubhus nord for Amager Strandpark og Sundby Havn. Projektet ventes at koste otte mio. kr.
Ungdomshuset skal styrke udfoldelsesmulighederne for de unge i Holmbladsgadekvarteret, men skal også kunne bruges af skoler, fritidshjem og klubber. Uddannelses- og ungdomsborgmester Per Bregengaard (Enhedslisten) håber, at kvarterets børn og unge ad den vej kan blive optaget i områdets idrætsforeninger og klubber, idet Amager Strand Sejlklub og Sundby Sejlforening også får lov til at bruge huset og dets faciliteter.
Ungdomshuset forventes færdigt i efteråret 2003.
»Døgnåbne« lokalcentre
Nu kan Københavns borgere når som helst søge kommunen om boligydelse, beregne boligstøtte og følge med i deres barns placering på ventelisten til vuggestuen. Det kræver blot, at du er på nettet.
»Elektronisk Selvbetjening« er en række elektroniske ydelser, som er tilgængelige på kommunens hjemmeside www.kk.dk Forvaltningerne i kommunen har i første omgang lagt 30 af kommunens ydelser på internettet - halvdelen af den er leveret af Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen. Det er fx muligheden for at se, hvor deres børn står på ventelisterne til en daginstitutionsplads, ansøge om tilskud til privat børnepasning, oplyse om nye bankkonti mm. Hvis borgerne i fremtiden betjener sig via nettet, betyder det, at både borgere og medarbejdere på lokalcentrene sparer tid.
Familie- og Arbejdsmarkedsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (SF) peger på, at den tid der spares i personaletimer, fordi folk selv gør en del af arbejdet, skal bruges til at give en langt bedre service til dem, der gerne vil møde op og tale om deres sag under fire øjne. For Elektroniske Selvbetjening er kun et tilbud - det vil stadig være muligt at møde op selv på lokalcentrene for alle dem, der ønsker det, siger Bo Asmus Kjeldgaard.
Københavns Kommune har fået oprettet en hotline for borgerne, hvis de skulle have problemer med at udfylde blanketter m.m. på nettet, en servicetelefon som også har åben om aftenen. Den nye service findes på kommunens hjemmeside på www.kk.dk under »Elektronisk selvbetjening«.
Skolen udfordrer ikke intelligenser
Den pædagogiske verden har i flere år har været optaget af tænkningen om de mange intelligenser, men ideerne spiller endnu ingen større rolle i de fleste skoler og institutioners hverdag, mener professor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Mogens Hansen.
Han har udgivet bogen "Skolens rummelighed - intelligenser, undervisning og læring" som samler nogle af hans artikler fra de senere år. Ifølge Mogens Hansen dyrker skolen næsten udelukkende de to intelligenser, der har med det verbalt-sproglige og logisk-matematiske at gøre, mens for eksempel de kropslige, følelsesmæssige, musikalske og filosofiske intelligenser nærmest ligger udyrkede hen. Vores vestlige filosofiske ballast udmærker sig ved at adskille hoved og krop og ånd og legeme, og den dualisme er næsten ikke til at slippe ud af igen, mener han:
»Derfor står vi med en upraktisk skole, der giver de ikke-bogligt anlagte børn nederlag, fordi de ikke får lov til at tage afsæt i det konkrete og praktiske før de når til det abstrakte«, siger Mogens Hansen, som skønner, at op mod 20% af skolens elever slutter deres skoletid med et lavere selvværd end de mødte op med.
»Vi må have en mangfoldighedens pædagogik, det vil sige de mange intelligensers pædagogik, hvor udfordringerne til krop, sanser, refleksion, kundskaber, oplevelser og eksperimenteren er tænkt ind i en helhed«, siger Mogens Hansen.
Uddannelse for den studerende
Hvorfor er det institutionerne, der skal bestemme, hvordan vores uddannelser skal se ud?
Studieleder, dr.pæd. Søren Ehlers, Danmarks Pædagogiske Universitet, mener, at den nye måde at skabe relevante uddannelser på er at spørge det enkelte menneske, hvad det har behov for. Derfor har han været initiativtager til »den fleksible masteruddannelse« på DPU.
»I det fleksible system tænker vi i den enkelte. Derfor tiltrækker vi modne studerende, der ved, hvad de vil og kan opstille mål, som det så gælder for Danmarks Pædagogiske Universitet om at imødekomme«, siger Søren Ehlers.