Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Kasper og Line på Computerslottet
- Micro-PC-kørerkort fra Børnehaveklasse – 3. klasse
Af Paw Keppel
Materialet består af følgende:
- Lærervejledning
- Elevhæfte 1: Computeren, maleprogram og tekstbehandling
- Elevhæfte 2: Robotter og regneark • Elevhæfte 3: Internet og e-post med SkoleKom
- D-Rom med elevens egen logbog og portfolio. Materialet henvender sig til brug i hele teamet omkring klassen eller indskolingen.
Materialerne er bygget op omkring Kasper og Line, som man følger i den gennemgående historie »Kasper og Line på computerslottet«. Igennem hele materialet er der vekselvirkning mellem historien og opgaver, som ikke alene gør eleverne i stand til at mestre de nødvendige IT-kompetencer – men også får dem til at tænke over og diskutere. Hvordan IT bruges og evt. misbruges i samfundet Opgaverne er opbygget ud fra forestillingen om, at det enkelte barn lærer på sin særlige måde. Barnet har flere forskellige intelligenser eller strenge at spille på:
- Den logisk – matematiske intelligens,
- Den sprogligt – verbale intelligens,
- Den spatiale intelligens, den kropsligt – kinæstetiske intelligens,
- Den musikalske intelligens,
- Den interpersonelle intelligens
- Den naturalistiske intelligens.
Materialet lægger i sine opgaver op til denne forståelse bl.a. ved at bruge børnevenlige begreber som ord-klog, tal-klog, krops-klog og musik-klog. Der er desuden tilknyttet en hjemmeside til materialet, hvor man løbende kan læse om erfaringer og deslige med Micro-PC-kørekort. www.micro-pc-koerekort.dk (link ikke længere aktivt, red.)
Forlaget Dafola · Pris for 1 stk. lærervejledning samt 1 stk. af hver elevbog, 198 kr.
Praktikerforskeren
- udvikling af teori fra praksis
Af Peter Jarvis
Indtil for ret nylig var forskning og teori noget, der hørte til i den akademiske verden, mens praksis befandt sig langt borte, ude på arbejdspladserne. Men afstanden mellem forskning og praksis mindskes hastigt i takt med, at globale og teknologiske forandringer gør behovet for stadig læring til en uomgængelig kendsgerning i den professionelle tilværelse.
I dag er forskning i lige så høj grad en del af arbejdslivet som et træk i den akademiske grunduddannelse, og arbejdsbaseret læring er hurtigt ved at blive dagens orden. Forskning handler nu om så vidt muligt at søge at forstå og at skabe effektiv arbejdspraksis; den er altså praksisbaseret.
Peter Jarvis er internationalt kendt inden for voksen og videreuddannelse. Han viser i denne bog hvordan man professionelt gennem sit arbejde får lejlighed til at afprøve og stille spørgsmål til og revidere anerkendte teorier. Denne form for praksisbaseret forskning kan afstedkomme dels personliggjorte teorier om praksis, dels nye spørgsmål til yderligere efterforskning.
I bogen giver Peter Jarvis svar på spørgsmål som:
- Hvorfor oplever mange at uddannelsen er utilstrækkelig i forhold til den hverdag de møder i praksis?
- Hvordan kan man uddanne praksis?
- Hvad er den professionsrelaterede praksis natur?
Forlaget Alinea · 200 sider . Pris 200 kr.