Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Ved Maj-Britt Nilsson
Fra rejseleder til stifinder
• etik og værdier i arbejdet med psykisk udviklingshæmmede
Af Peter Westergaard Sørensen
Bogen giver et bud på hvordan en etisk begrundet pædagogik kan se ud, hvilke overvejelser om personlige og faglige værdier, der er nødvendige samt de fokuspunkter, der er relevante for realistisk at kunne afdække de udviklingshæmmedes egne visioner om det gode liv.
Udviklingshæmmede skal have mulighed for at opsøge de udfordringer, som de finder relevante for dem.
Vi skal som ansatte sikre, at de får den fornødne støtte til at komme igennem udfordrende forløb. Der er altid mulighed for at udfordringen vokser personen over hovedet. Den pædagogiske opgave består her i, at give udviklingshæmmede mulighed for at få afløb for skuffelser og sorg over ikke at slå til og at hjælpe til at bearbejde oplevelsen så nederlaget vendes til erfaring.
Det er ikke pædagogens opgave at fratage udviklingshæmmede muligheden for at påtage sig en udfordring, pædagogen ikke tror personen magter. Dels kan det være at personen oplever småsejre i forløbet, dels tager han ikke skade af nederlag, hvis det bliver ordentlig bearbejdet, dels kan nederlaget hjælpe til en realistisk selvvurdering. Endelig kan pædagogen jo også tage fejl! Måske afslører udfordringer ukendte ressourcer.
Bogen giver inspiration men ingen endegyldige svar. Endegyldige svar kan ikke formuleres objektivt i moderne pædagogik – de skabes altid i her-og-nu-situationen.
Peter Westergaard Sørensen er pædagog, konsulent og hyppigt anvendt som foredragsholder og underviser. Han har skrevet talrige artikler til fagtidsskrifter om det pædagogiske arbejde med udviklingshæmmede.
Forlaget Udvikling · 171 sider · pris 200 kr. kan bestilles på e-mail: bureapmp@pc.dk
Børns levevilkår
Bogen tegner et billede af børns levevilkår omkring år 2000, og bygger især på oplysninger fra Danmarks Statistiks Børnedatabase, som rummer oplysninger om forældre og børn fra og med 1980.
Levevilkårene er desuden fulgt for en hel generation af børn og på nogle områder rækker undersøgelserne langt ud over barneårene.
Børns vilkår afhænger i høj grad af forældrenes sociale forhold. Derfor indgår forældrenes uddannelse, beskæftigelse og indkomst mv. i beskrivelsen af børnenes levevilkår. Hvilke forhold har børnene haft gennem opvæksten, hvilke erfaringer får de med i bagagen, og hvilken betydning kan det senere få i ungdommen?
Unge, der har været anbragt uden for eget hjem af de sociale myndigheder, har haft specielle opvækstvilkår sammenlignet med andre, og de klarer sig dårligere end andre unge, når det gælder uddannelse, beskæftigelse og indkomst. De unge der har været anbragt, har samtidig en højere kriminalitet end andre unge.
Børn, hvis forældre har en lang videregående uddannelse, har fire gange større chance for at få det samme end blandt samtlige børn. Børn koster penge. Udgifterne til børn betales dels af forældrene dels af det offentlige, men det er svært at opgøre hvad et barn præcis koster. Af forbrugerundersøgelsen kan ses at en gennemsnitsfamilie med et barn i 1998 brugte 15.000 kroner til specielle børneudgifter som tøj, udstyr mv. Hertil kommer selvfølgelig udgifter til mad og andet.
Danmarks Statistik · 178 sider · Pris 196 kr.
Girafsprog
• empatisk kommunikation i pædagogens arbejde
Af Bodil Weirsøe
Girafsprog er et kommunikationsredskab som lærer os at bede om det vi har brug for, uden at træde andre over tæerne.
Med girafsprog forsøger man i konflikter og samtaler at give udtryk for fire ting:
- Hvad man ser og hører
- Hvad man føler ved det, den anden siger
- Hvad ens behov er
- Hvad den anden kan gøre for at møde ens behov.
Man bliver desuden opmærksom på at det man ser, ikke er hele billedet. Man spørger til den andens følelser og behov – man udvikler sin empatiske evne.
Girafsprog kan bruges af pædagoger som samtaleredskab til opbygning af sunde relationer med børn og brugere, ved forældresamtaler og til forebyggelse af udbrændthed hos personalet.
Bogen er en kritisk og kærlig indføring, fuld af eksempler fra pædagogisk arbejde. Den kan læses af alle faggrupper for hvem evnen til empatisk kommunikation er vigtig.
Bodil Weirsøe er cand.phil.et pæd. Og forsker i empatisk kommunikation ved Aalborg Universitet.
Forlaget Gyldendal Uddanelse · 144 sider · 188 kr.