Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Undervisning i pædagogik
– en evaluering af pædagogikfaget
Af Bjarne Fritzbøger, faglig sekretær
Formål
Med det formål at evaluere kvaliteten af undervisningen i pædagogikfaget på pædagoguddannelsen og på læreruddannelsen har Danmarks Evalueringsinstitut udsendt rapporten »Undervisning i pædagogik«.
Allerede ved første øjekast på rapporten træder tre faktorer frem:
- Rapporten fremtræder særdeles omhyggelig og medinddrager både uddannelsernes formelle strukturer (love/bekendtgørelser/ de lokale studieordninger etc.) og pædagogikfagets indholdsdimensioner, heriblandt fagets grænseflader til øvrige fag, sammenhængen med praktikken etc.
- Rapporten er Evalueringsinstituttets første inden for de mellemlange videregående uddannelser – og den vil blive fulgt op af en større evaluering af henholdsvis pædagoguddannelsen og læreruddannelsen – man kan derfor med rette se rapporten som en form for pilotprojekt – en form for afprøvning inden en større og mere omfattende evaluering af hele pædagog- og læreruddannelsen.
- Rapporten indeholder evaluering af forskelle og ligheder mellem pædagogikfaget i pædagog- og læreruddannelse. Det er mildt sagt særdeles påfaldende, at man i samme rapport arbejder med begge uddannelser. Måske går der en lige linje fra det tætte samarbejde mellem lærer- og pædagogseminarierne i de etablerede CVU’er (De decentrale centre for videreuddannelse) og til fælles evalueringer – og til evt. fremtidige yderligere direkte integration mellem de to uddannelser?…
Anbefalingerne
Evalueringen beskriver, at »Pædagogikfaget i pædagoguddannelsen stort set er et velfungerende fag, der står meget stærkt i uddannelsen. ….Faget trænger imidlertid til at blive betydelig afklaret og tydeliggjort som fag. Bl.a. er der brug for en afklaring af, hvad der udgør fagets vidensbasis, og af hvilken rolle viden om pædagogprofessionen spiller i forhold til fagets mål om også at uddanne de studerende personligt«.
Sagt på en anden måde, så balancerer pædagogikfagets to hovedsigter: At være personlighedsdannende og at være vidensdannende ikke helt godt ifølge evalueringen. Gruppen bag evalueringen konkluderer, at arbejdet med de studerendes personlige holdninger (for) ofte skygger over arbejdet med analyse, viden og indsigt.
Samtidig anbefaler evalueringen, at seminarierne indleder et større samarbejde både mellem undervisere og mellem ledelserne. Formålet hermed er at styrke den pædagogisk-faglige diskussion.
Evalueringen anbefaler tillige, at underviserne formulerer en række faglige tyngdepunkter – herunder at der sker en afklaring af vægtningen af normal- og socialpædagogikken i undervisningen.
I evalueringen anbefales, at Undervisningsministeriet ændrer eksamensbekendtgørelsen, så eksamen kommer til at afspejle den tværfaglighed og tematisering, der kendetegner faget i den daglige undervisning. »Evalueringsgruppen har vurderet at netop tværfaglighed og tematisering er nogle af de faktorer der er med til at skabe den vellykkede forbindelse til professionen «. Derfor bør eksamensformen ifølge evalueringen understøtte og afspejle denne tværfaglighed!
Hvad kan vi bruge evalueringen til
Evalueringen har været drøftet i LFS’ uddannelsespolitiske udvalg. Her blev anbefalet, at evalueringen bliver taget op i seminarie- og studiebestyrelser på de pædagogseminarier, hvor LFS er repræsenteret : Hovedstadens pædagogseminarium, Københavns pædagogseminarium og Københavns socialpædagigiske seminarium.
En drøftelse af evalueringen og pædagogikfagets muligheder og kerneområder er yderligere aktuelt på baggrund af pædagoguddannelsens status som professionsbacheloruddannelse fra nytår 2002.
Desuden kan anbefales, at institutioner, der modtager pædagogstuderende i praktik inddrager evalueringen i samarbejdet med seminarium og studerende. Som før beskrevet peger evalueringen på, at pædagoguddannelsen er en generalistuddannelse med sigte både mod normal- og socialpædagogikken. I evalueringen nævner nogle undervisere, at institutionerne bliver en særdeles vigtig med-uddanner i forhold til at give de studerende en specialistviden, som seminariet vanskeligt kan give omkring forskellige institutionstyper.
Ifølge evalueringen har de studerende en generel høj oplevelse af, at der lægges stor vægt på praktikken i undervisningen i pædagogik. Blandt de studerende nævnes, at det er lettere at forstå teori, når det sættes i en praktisk sammenhæng. Andre nævner det positive i at sprogliggøre handlinger og begrundelser for handlinger – og endelig nævnes det frugtbare i at kunne analysere og reflektere over hinandens oplevelser i »det virkelige liv«…
Endelig kan praktik-institutionerne have stor glæde af se evalueringens beskrivelse af underviseres og studerendes diskussion af den såkaldte progression i undervisningen. Med professionsbachelorbegrebet er der også mellem de tre praktikforløb i pædagoguddannelsen indført progressionsforløb – altså at den enkelte studerende skal erhverve sig større og større indsigt, pædagogisk handleparathed og »for-forståelse« i løbet af de tre praktikker. Og så må der altså lige vendes tilbage til det bemærkelsesværdige i, at et kernefag i pædagoguddannelsen og læreruddannelsen beskrives i samme evaluering.
Min personlige vurdering er, at det er udtryk for andet end et tilfælde eller blot fordi, det er rationelt. Jeg ser det som eet blandt en række eksempler på, at de to uddannelser kanaliseres ind i tættere og tættere sammenhænge.
At pædagoger og lærere bør arbejde tæt sammen om »fælles børn« er vel både ønskeligt og påkrævet. At der bør være en fælles forståelsesramme om dette samarbejde er også en forudsætning.
Men – efter læsningen af den i øvrigt velskrevne og interessante evaluering, sidder man altså tilbage med en mistanke om, at de to uddannelsesevalueringer i samme rapport, blot er eet blandt flere forskræp på yderligere samarbejdsmæssige skridt mellem pædagoguddannelsen og læreruddannelsen.
Og – det må fra et pædagogisk og fagligt synspunkt være stærkt betænkeligt med en yderligere integration mellem uddannelserne uden en bred debat også blandt pædagoger om fagets kerneområder. En stærkt nødvendig opfordring til den nødvendige faglige debat herom er hermed givet videre!
Rapporten: »Undervisning i pædagogik« findes på Evalueringsinstituttets hjemmeside: www.eva.dk
og kan bestilles i bogudgave hos Statens Information tlf. 33 37 92 28.