Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
FISH
Af Elisabeth Lockert Lange
Lige her og nu
Lege, være nærværende, gøre kunderne glade og vælge sin holdning. Det er FISH filosofiens fire principper. Fisk? Ja, det startede faktisk med helt konkrete fisk, som medarbejdere på et fiskemarked legede med. De gjorde kunderne glade og havde det sjovt på arbejde – det var nemlig det de havde valgt.
Vælg din holdning hver dag; hvis du venter dig det værste, finder du det overalt. Gør andre glade; verden bliver et bedre sted, det øjeblik du handler med det for øje. Vær nærværende; vær til stede i situationen, det andet menneske fortjener dit nærvær. Leg; for leg giver fornyet energi og får kreativiteten til at sprudle.
Kan fire så simple principper virkelig give energi og arbejdsglæde for alle pengene?
Det mener Iben Jørgensen, og hun har temmelig meget at have sin overbevisning i, for hun har fra sit lille firma formidlet principperne og glæden i en del år nu.
FISH filosofien startede med et fiskemarked i Seattle, hvor en gruppe mænd besluttede at gøre noget andet end de plejede at gøre. De havde erkendt at hver dag på markedet ikke af sig selv var superinteressant, derfor ville de lægge en indsats i at få det sjovere på arbejde. Sammen med en konsulent gik de i gang og udviklede de principper, som de ville arbejde efter. De samme fire principper som filosofien stadig bygger på. Altså at vælge sin holdning, at lege, at være nærværende og at gøre andre mennesker glade. De fik det sjovt på arbejde, og de fik et fiskemarked, hvor folk kommer i deres frokostpause bare for at se de ansatte kaste med fisk over disken og lege med hinanden og kunderne. Det er der lavet en lille film om.
Iben Jørgensen er oprindelig uddannet pædagog, og har især arbejdet med udviklingshæmmede og støttekrævende børn. I årenes løb oplevede hun gang på gang at det egentlig var de ansattes arbejdsliv og arbejdsglæde, der optog hende mest, og efter en diplomuddannelse i drama og teater valgte hun at satse på det professionelt sideløbende med pædagogarbejdet.
En dag løb Iben Jørgensen nemlig ind i filmen, og det var en banebrydende oplevelse. Det var lige, hvad hun havde søgt. Hun startede et firma i 2005, hvor hun senere fik en kollega med. I årene efter bredte de deres viden ud over et større og større fagligt område, men da kollegaen stoppede i firmaet, valgte Iben Jørgensen at søge tilbage til det, der oprindeligt havde inspireret hende nemlig FISH filosofien.
Iben Jørgensen stod ved en skillevej. Hun valgte at kaste sig ud i en uddannelse som FISH formidler (på Center for Ledelse), og hun er én af de få i landet, som har licens til at undervise i principperne. Det bruger hun nu helhjertet alt sit krudt på i sit firma Sekvensen.
Leg uden fisk
Hvad er det så firmaet kan tilbyde de pædagogiske arbejdspladser? Iben Jørgensen kigger mig direkte og meget nærværende ind i øjnene:
”Det er sådan en enkel filosofi. At man hver dag bevidst vælger at man vil møde dagen, så det bliver en god dag. Vælger at man vil være der, være nærværende i alt man gør. Vælger at lege, gøre noget man synes er sjovt, så man glemmer tid og sted og får energi. Og vælger at gøre andre mennesker glade.”
Hun oplever at hendes arbejde dybest set handler om at få voksne mennesker til at få det sjovere. Åbne deres øjne for alle mulighederne for at få det sjovere.
”Fiskehandlerne gjorde det gennem at lege med fiskene og kunderne. Det gjorde dem selv i godt humør, og det gav kunderne er helt særlig oplevelse. Og i parentes bemærket solgte de også en masse fisk. Pædagoger skal selvfølgelig finde andre måder at lege på, men vi skal også give ”kunderne” en særlig oplevelse, det vil sige forældre og børn.” Leg er ikke nogen ny ting i Iben Jørgensens liv. Allerede under uddannelsen skrev hun afsluttende opgave var om leg hos voksne mennesker, altså hvordan kan man selv få det sjovere, mens man aktiverer børn.
”Børn vil altid gerne lege, og det gør altså arbejdet rigtig sjovt også for os. Det kan være en anden slags leg for os voksne, men det kan kombineres.” Når Iben Jørgensen er ude for atkøre et forløb for en personalegruppe, bruger hun derfor ikke tiden på lange teoretiske oplæg ”
Det kan de få andre steder. Jeg giver dem oplevelser. Oplevelser af at de kan vælge deres egen holdning, oplevelser af leg og af at glæde andre. Det er det vi skal bruge i vores virke”, siger hun og tilføjer:”Vi kvinder er ofte så praktisk orienteret, vi skal lige ordne… men det er ikke det, der giver energi. Kvinder kan lære meget af børn – og også af mænd som ofte er bedre til at lege. Og så skal de praktiske opgaver selvfølgelig fordeles.”
Livsfilosofi Når Iben Jørgensen kommer ud på en arbejdsplads, oplever hun at nogle måske nok har hørt om principperne, men de ved ikke lige præcis, hvad det dybere set er.
”Men alle bliver overraskede over, hvor meget der er i det, hvor meget mere energi det giver, hvor dybtfølt det er. Det smitter af på hele ens liv, når man først går helhjertet ind i det – også i privaten. Det at vælge sin holdning, vælge hvordan man vil møde dagen og andre mennesker, vælge hvordan man vil reagere på det man kommer ud for. Om man vil være knotten eller få noget positivt ud af det. Alle oplever kriser og tab, men det er forskelligt, hvordan man vælger at lade dem virke i sit liv, hvordan man bruger dem, forholder sig til dem. Og det er et valg. Livet er jo bygget op af alle de små beslutninger, vi tager undervejs, så der er virkelig meget livsfilosofi i dette.”
Hun har været ude på en hel del pædagogiske arbejdspladser efterhånden, og ofte går budskabet fra mund til mund, så hun bliver kontaktet af folk, som gerne vil have et skud glæde og energi. Men hun har også en deltidsansat, hvis opgave er at ringe og tilbyde et besøg. ”Det har i høj grad været den pædagogiske verden, jeg har haft kontakt med, den er så dejlig at arbejde med og i. Pædagoger er en begejstret gruppe, og de er sjove når de slipper sig fri. Selvom der desværre ikke er så meget økonomi i dem”, siger hun med et skævt smil.
Hvis arbejdspladsen siger ja til besøget, er det i første omgang ledelsen Iben Jørgensen taler med. Hun fortæller om principperne, og ofte viser hun filmen om fiskemarkedet. Som regel kan ledelsen sagtens ”se” deres egen personalegruppe i filmens univers, og se hvor mange muligheder der ligger i det. ”Og det er vigtigt at der sker noget derude, der er brug for det. De pædagogiske arbejdspladser har virkelig brug for noget der giver god energi.”
Processer
Iben Jørgensen laver forløb og program skræddersyet til arbejdspladsen, men aldrig kun én dag. Det giver ikke medarbejderne nok, er hendes vurdering. ”Det skal være en ordentlig investering, fx nogle timer fra tid til anden over et år. Så får man et forløb, hvor der sker nye ting i gruppen, og hvor jeg løbende kan give dem noget. Og løbende drøfte med ledelsen, hvor vi bevæger os hen. Det handler nemlig meget om ledelse, om at inspirere ledelsen til at finde den rigtige ledelsesform i forhold til deres personalegruppe. Være opmærksom på hvem der er ansvarlig for hvad, om personalegruppen er med, om der er samhørighed, sådan at det arbejde, der sker på gulvet, også afspejler ledelsens visioner.” Hun arbejder med andre ord med processer. Hun har fx arbejdspladser, hvor hun er kommet med mellemrum i flere år.
”Det kan betale sig at investere i den gode energi. Og nogle gange skal man have en person udefra til at se tingene ovenfra og sætte processerne i gang. Én udefra kan også sige det, som ledelsen ikke kan sige, og sige det til ledelsen, som andre ikke kan.”
Projektet løber som regel 3-4 timer af gangen. Starter selvfølgelig med de enkle og smukke FISH principper, og hvad de giver af muligheder.
”Det er en levende filosofi, og når man for alvor skal forstå den, skal man mærke, hvad det betyder. Hvordan mærkes det, når man er helt nærværende, når man leger, når man vælger at være fx anerkendende.”
Derfor består forløbet af øvelser, praktiske øvelser fyldt med energi og leg. Og gennem øvelserne arbejder man sig ind på fælles værdier, for det handler det også meget om.
”Processen hjælper til at reflektere, bl.a. over den vigtige skelnen mellem den gode pædagog og den gode kollega. Hvis jeg undres over noget en kollega gør, så føler jeg mig måske som en dårlig kollega, hvis jeg siger noget, men jeg er en dårlig pædagog, hvis jeg ikke gør det. Og i virkeligheden på lidt længere sigt er jeg også en god kollega ved at sige at jeg undres, for det hjælper kollegaen til at reflektere. Hvis vi skal højne det faglige niveau, skal vi også erkende vigtigheden af god solid faglighed og kompetente mennesker som reflekterer.”
Skærper sanserne
Jo, hun møder også modstand fra enkelte i en personalegruppe. Selvfølgelig. Men som regel fortager det sig i løbet af ret kort tid, for det bunder jo i frygt for forandring.
”Man skal møde folk hvor de er og møde modstanden med anerkendelse og åbenhed. Det handler om at skabe nærvær og tryghed, om at vise at det godt kan betale sig at gøre noget andet, end det man gjorde i går. Noget som gør at man får et sjovere arbejdsliv.”
Bl.a. møder hun ikke så helt sjældent offerrollen, de som føler tryghed ved at have det skidt fordi det kender de. Men ofte kan et FISH forløb få også dem til at lægge fokus, hvor det er vigtigt, og hvor de kan ændre noget.
For de praktiske øvelser i et FISH forløb sætter fokus på, hvor netop denne arbejdsplads finder ressourcer frem, hvordan legen kan se ud hos netop dem (alle kan jo ikke kaste med fisk), hvordan de kan opleve nærværet helt konkret, opleve at de kan vælge og hvad det betyder, opleve at mærke hvad der sker lige nu, opleve at de kan mærke valget. Iben Jørgensen griber alt det, der giver denne opmærksomhed på hvad der sker, siger: ”Nu griner I – hvad fik jer til det?” Så de mærker hvad der sker, når de leger, når de er nærværende, opmærksomme og vælger deres holdning til hvad der sker, når det sker.
”Deltagerne er hele tiden opmærksomme på det bevidste valg, på hvad deres reaktion er. Og på nærvær. Når man giver det opmærksomhed, så stiger alt. Så mærker de at de ”sælger” oplevelser, at disse principper gør at de tænker over, hvordan de kan give ekstra til netop denne mor, give noget ægte, som hun kan gå ud af døren med. Det handler om at skærpe sanserne ud fra disse fire principper. Og så nyde nærværet lige nu og her.”
Det handler også om at turde sætte noget i gang uden at vide, hvad der kommer ud af det på forhånd, turde vælge øjeblikket og så skidt med outcome. Det er meget pædagogisk, mener hun:
”Når man lægger pædagogik ind i de fire principper, så begynder det at ligne noget. At være nærværende og vælge holdning, når man arbejder professionelt, vide hvordan man virker. Det hænger godt sammen”, siger hun og tilføjer entusiastisk:
”Det skal give mening at gå på arbejde, og det skal være sjovt. Og dette er helt jordnært, helt enkelt. Det kan jeg se en mening i. Jeg går ind for at man skal kunne mærke at det virker lige nu og her.”
FISH-filosofiens fire principper:NÆRVÆR: At tilsidesætte det, du tror, du ved, mens du lytter. Nærvær koster intet, mindst af alt koster nærvær tid, arbejde eller energi (tværtimod). Uden nærvær går du glip af vigtige øjeblikke. LEG: Lysten til at lege er en del af dét at være menneske. Leg opstår i en stemning af gensidig tillid og er både konkrete aktiviteter og en tilstand. Leg er en invitation til hjertelighed – og der er rigtig mange forskellige måder at lege på – og være kreativ på. Leg og effektivitet går fint i spænd (uanset hvad din mor har lært dig). GØR DEM GLADE: Glæde smitter, for, når nogen gør dig glad, ønsker du at gøre gengæld. Gør verden til et (endnu) bedre sted at være gennem et menneske ad gangen (fuld tilfredshed – eller smilet igen). VÆLG DIN HOLDNING: Træf dit eget valg hver dag, kast ikke ”aben” over på en andens skulder. Når du indser, at du alene er ansvarlig for din holdning, opnår du en enorm styrke. |
|