Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Købt eller Solgt
Redigeret af Birgitte Graakjær Hjort
På femten år er antallet af prostituerede i Danmark mere end tredoblet.
Der er dukket bordeller op i selv de mindste udkantsbyer, og netog telefonsalget af seksuelle ydelser er mangdoblet. Mange af de prostituerede er handlet hertil og lever illegalt og uregistrerede uden beskyttelse og rettigheder. Købt eller solgt sætter fokus på sexhandel. Bogen er skrevet af folk, der kender kvinderne og miljøerne fra deres arbejde i værestederne Reden, en tidligere prostitueret samt to forskere og en debattør inden for området.
Bogen er et bidrag til debatten om de prostitueredes vilkår og giver en indsigt i en verden, som de færreste kender indefra. Den er desuden skrevet til faggrupper inden for socialog sundhedsområdet, fx pædagoger, socialrådgivere og sundhedspersonale, der har en faglig interesse i emnet ud fra deres møder med de prostituerede selv.
KLIM 128 sider • Pris 169 kr. ISBN 978-87-7955-598-3
Faget pædagogik
Af Karsten Tuft og Christian Aabro
Bogen er opdelt i tre hovedområder: Uddannelse til dannelse Tematisk aktualisering
Pædagogik i pædagogisk arbejde Disse kategorier diskuterer faget pædagogik som et grundlæggende forhold, som idé og som relevansområde.
Formålet med bogen er derfor ikke at give et endegyldigt svar på, hvad pædagogik er, ej heller at forsøge at fastlægge faget som en absolut størrelse. Ideen med bogen er derimod at bidrage til en vigtig diskussion rundt om et fag for forhåbentlig at kaste lys over nogle af pædagogikkens mange facetter, udfordringer og ofte paradoksale vilkår.
Redaktørerne, Karsten Tuft og Christian Aabro, har begge deltaget i den arbejdsgruppe, som har givet indspil til undervisningsministeriet om pædagogik, og de er opmærksomme på, at der fi ndes adskillige antologier om pædagogik, men at der ikke tidligere er udformet en antologi, med henblik på pædagogik i pædagoguddannelsen.
Billesø & Baltzer 432 sider • Pris 348 kr. ISBN 978-87-7842-230-9
Potentiale I Socialt arbejde
-et konstruktiv blik på faglig praksis
Af Leena Eskelinen, Søren Peter Olesen og Dorte Caswell
Der er i disse år øget fokus på velfærdsmedarbejdere, herunder det arbejde der udøves af socialarbejdere. Bogen tager udgangspunkt i reelle arbejdssituationer såsom socialarbejdernes samtaler med klienter og socialarbejdernes indbyrdes drøftelser om klienter. De tre forfattere kigger i bogen »inden for praksis«. Med et ønske om at beskrive, hvad socialt arbejde går ud på, og hvordan professionelle sammen med klienter virkeliggør socialt arbejde i dagligdagens konkrete situationer, stilles spørgsmål som: Hvordan bliver socialt arbejde til? Hvad gør en socialarbejder, når hun arbejder? Bogen præsenterer et perspektiv, som har fået mindre plads i de senere år: socialt arbejde som professionelt arbejdsfelt. Faglig praksis kan anskues og udforskes fra fl ere perspektiver. Potentialer i socialt arbejde retter blikket mod, hvordan socialt arbejde formes som professionel praksis i socialarbejderes indbyrdes samspil med klienter, med hinanden og med andre aktører.
Hans Reitzels Forlag 260 sider • Pris 325 kr. ISBN 978-87-412-5163-9
Forskel og Fællesskab minoritetsbørn i daginstitution
Af Helle Bundgaard, Eva Gulløv
Minoritetsbørn i daginstitution handler om, hvordan hverdagen former sig i daginstitutioner med børn med forskellige sociale og kulturelle baggrunde. Med udgangspunkt i observationer og interview fra deres etnografi ske feltarbejde i to integrerede daginstitutioner rejser bogens forfatter en række principielle spørgsmål omkring institutionslivet:
- Hvlken betydning har den sociale og kulturelle sammensathed for institutionernes virke, for børnenes indbyrdes relationer, for pædagogikken og for forældresamarbejdet?
- Har kulturelle og sociale forskelle betydning for børns indgåelse af venskaber i førskolealderen?
- Betyder forskelle i baggrund noget for den pædagogiske håndtering?
- Influerer det på samarbejdet mellem forældre og ansatte, at deres erfaringer er vidt forskellige?
- Hvilke konsekvenser har den politiske fokusering på integration for den pædagogiske prioritering?