Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Musikken skaber motivationen
Af Randi K. Pedersen/Arttrain
Populære udvekslingsprojekter bygger bro mellem lande og inkluderer udsatte unge i givende, kreative fællesskaber.
Til efteråret går det løs igen. Knapt har organisationen Arttrain gennemført det vellykkede ungdomsprojekt ”Bridges 2008”, før nye, tilsvarende initiativer er undervejs. Det er ”MOJN” på Als med Multicultural Society i Sønderborg som vært, og et endnu ikke navngivet projekt, hvor værten er Multi- Center Syd i Nykøbing Falster. Begge anvender musik og andre kreative udfoldelser som socialpædagogisk værktøj.
Ligesom dans og teater er musik velegnet til at aktivere og inkludere unge med en vanskelig baggrund. Hvilket i høj grad blev bekræftet med projektet ”Bridges 2008”, hvor 60 unge fra forskellige, europæiske lande gennem en uge i forsommeren skabte en fælles performance-forestilling. Rammerne for projektet var – som det ofte er tilfældet med Arttrains aktiviteter - Vordingborg Vandrerhjem.
Arttrain har godt ti års erfaring med europæiske udvekslingsprojekter, hvor unge lærer at samarbejde i kreative fællesskaber frem mod et fælles mål. Som udgangspunkt drejer det sig om unge, der ikke er motiverede for traditionel undervisning. Men ved at deltage i workshops med musik, dans – og i dette tilfælde – gøgl, oplever de, at der er andre måder at lære på. De bliver mere udadvendte og selvsikre, og motivationen til at gå i gang med en uddannelse stiger.
Helt nye udfordringer
En særlig egenskab ved Arttrains projekter er, at de kreative udfoldelser medvirker til at udvikle de unges sociale kompetencer. Noget, der bevidst stimuleres ved, at der altid er unge uden særlige problemer, og som er under uddannelse, med i projekterne. Hvis alle er vanskeligt stillede bliver processen simpelthen for tung, forklarer Bo Otterstrøm, som er leder af Arttrain.
Der var nu ikke meget tungt over de unges indsats i ”Bridges 2008”. Det stod hurtigt klart ved nogle besøg i Vordingborg under ”Bridges 2008”, selv om enkelte i begyndelsen gik lidt forsigtigt til de nye udfordringer i projektets workshops. Dem var der fire af, og deltagerne havde selv valgt, om de ville lære at slå på tromme, danse breakdance, lave cirkusgøgl eller arbejde med japansk kostumekunst i papir. De fleste havde tilsyneladende valgt rigtigt, for alle gik til opgaven med udholdenhed og koncentration. Netop de kompetencer, som mange af projektdeltagerne har problemer med i det daglige.
Under et af besøgene bliver selv græsplænen taget i brug af slagtøjsspillerne, som den morsomme, musikalske indpisker Andy på forbløffende kort tid får lært både at slå på tromme, holde rytmen og spille sammen! Ret imponerende, eftersom ingen af de ti-femten unge musikere har spillet slagtøj før. Men det er netop en vigtig del af idéen med workshops’ene, hvor deltagerne så vidt muligt skal kaste sig ud i noget, de ikke tidligere har prøvet.
Mere mod og selvtillid
Det er næsten ikke til at tro, når man ser Gloria fra Burundi med sikkert håndelag bearbejde sin tromme.
Men nej, glad smilende forsikrer den høje, mørke pige, at hun aldrig før har spillet på tromme, men at hun rigtig godt kan lide det. Talentet skyldes måske hendes afrikanske baggrund, som også er årsagen til, at Gloria for halvandet år siden kom som fl ygtning til Sverige. Gloria synes, at Arttrain-projektet er rigtig godt, fordi hun lærer andre unge at kende og prøver at have det sjovt. Det har givet hende meget mere mod til at henvende sig til folk, mere selvtillid, som hun kan tage med tilbage.
”Man får også gode tips til, hvordan man er sammen, og hvordan man arbejder sammen i Skandinavien,” siger hun.
Gloria deltager i ”Bridges 2008” sammen med en håndfuld andre, svenske fl ygtninge- og indvandrerpiger fra blandt andet Angola og Elfenbenskysten. Pigerne skal gå i sprogskole sammen, og projektet i Vordingborg er en god måde at få dem rystet sammen på.
Det giver pigerne et større, indbyrdes sammenhold, mener deres socialpædagoger Monica og Camilla, der kommer fra en særlig fritidsinstitution i den svenske by Örnsköldsvik. Institutionen, der er for unge fra 15 år og op, prioriterer kreative aktiviteter og har, fortæller Monica, sin egen store scene. Hun selv og Camilla arbejder med unge fl ygtningepiger fra mange forskellige kulturer, og de to socialpædagoger har erfaret, at kreative processer i høj grad lærer de unge at samarbejde.
En bevægende performance
Monica forklarer, at det er derfor, at projekter som ”Bridges 2008” er sådan et godt værktøj til at udvikle og inkludere udsatte unge. Når man laver musik og teater, er alle afhængige af hinanden. Det har betydning, hvad den enkelte gør – især for helheden. Den slags giver selvtillid, og de unge vokser i processen. En anden fordel er, at der er noget for alle at tage sig til.
”Bryder du dig ikke om at stå på scenen, kan du styre teknikken. De unge kan lave kostumer eller noget andet. Samtidig oplever deltagerne i de kreative processer, at der er noget, de kan. Noget, de måske ikke vidste, de er gode til. Det giver så meget at være med – også for os som pædagoger, fordi de unge viser nye sider af sig selv,” understreger Monica.
Hun tøver ikke med at indrømme, at hun fi k tårer i øjnene ved succes-premieren på de unges performance, der fandt sted på en stor skole i Vordingborg! Det var bevægende at se unge, hvoraf nogle har oplevet forfærdelige krige, glade og fornøjede fyre den af på scenen med musik og dans. Andre med en langt mindre tragisk baggrund har også haft stor glæde af at være med i ”Bridges 2008”.
Det gælder blandt andre Patrick, Mads og Kenneth fra Als, der lige har afsluttet 10. klasse. De har tidligere deltaget i et Arttrain-projekt i Estland og håber at komme med til efteråret i et nyt projekt i Sønderborg. For selv om drengene kan lide at rejse, er det især det store netværk i udlandet, som vokser for hvert projekt, der tiltrækker dem.
WorksHops i fuld fart
I Estland prøvede Mads og Kenneth og Patrick kræfter med en workshop i musik. I Vordingborg kunne man fi nde dem i vandrerhjemmets store, lyse sal i fuld gang med at lære jonglørens svære kunst. Det sker under kyndig vejledning af Sebastian fra Gøglerskolen i Århus, der hører under Produktionsskolen. Store ringe kastes gennem luften – både forlæns og baglæns, og derefter kommer turen til de små bolde og akrobatikken, der bliver til en flere mand høj i den færdige forestilling!
Et andet sted på vandrehjemmet flyder en workshop med store stykker hvidt papir og servietter i herlige pangfarver. Her lyder opgaven: Skab dit eget drømmekostume. Det gør de unge deltagere så ved hjælp af det hvide papir og servietter, der tapes på eller bliver snoet og foldet til kraver, kæmpestore Harry Potter hatte og et enkelt storslået ridderkostume. Metoden er japansk og kaldes origami, og den er ligeså enkel, som resultatet var visuelt fl ot. Underviseren Eugenia er uddannet skuespiller og utrolig fi ngerfærdig. Hun kom ligesom en del af de unge projektdeltagere i Vordingborg fra Rumænien og syntes, det gik godt i Vordingborg.
Adskillige af de unge var at finde blandt breakdansere i Steves workshop, den fjerde og sidste, som tydeligt havde appelleret til pigernes valg af udfordringer! De blev ikke skuffede. Men som det ofte er tilfældet i breakdance, var det drengenes halsbrækkende udfoldelser på gulvet, som huskes bedst.
Maksimum 60 deltagere
Workshops’ene vælges på forhånd, og de unge projektdeltagere får to ønsker, hvoraf mindst det ene bliver opfyldt. Hver gruppe unge har en eller flere voksne med fra den organisation, institution eller uddannelsessted, der er Arttrains netværkspartner i projektet. Normalt er der to dages workshops, to dages performance-forestillinger og én dag til lokale kulturoplevelser. Aftnerne holdes fri til socialt samvær, og selvom de unge i Vordingborg var fra femten til femogtyve år, og nogle måtte drikke andre ikke, så gik det fint, syntes værterne.
Arttrain har nemlig været vært for ”Bridges 2008”. Men sådan er det ikke altid. Ofte har Arttrain udelukkende en koordinerende funktion, mens lokale institutioner i Danmark eller i andre, europæiske lande er værter for de enkelte projekter. Antallet af deltagere er altid maksimalt 60. Det er ifølge Bo Otterstrøm, hvad EU-bevillingen rækker til.
Som noget særligt skal Vordingborg-projek¬tet bruges til at afprøve nogle nyudviklede evalueringsskemaer. Det venter Arttrain sig meget af, for det vil give en meget større viden om, hvad lærere og elever har ud af projektarbejde.
Arttrain blev etableret i december 1999 som en direkte følge af et to-årigt, transnationalt ungdomsprojekt ”Get Going with Music” på Kofoeds Skole i København. Projektet indgik i et EU-program for vanskeligt stillede unge og høstede vigtige metodeerfaringer med musik og andre kreative tiltag som et stærkt socialpædagogisk værktøj. Siden har Arttrain været vært for adskillige udvekslingsprojekter. Men Arttrain er først og fremmest koordinator for det europæiske netværk ”Drums for Peace”, der arrangerer udvekslingsprojekter med kreativitet på programmet i ti europæiske lande og også står for en vis kursusvirksomhed. Samtlige projekter støttes af EU gennem programmet ”Aktive Unge”. Projektet ”MOJN” finder sted 4.-11.10. 2008 på Als. Projektet med MultiCenter Syd finder sted 25.10.-1.11.2008 i Vordingborg. Se også www.arttrain.dk | |||||||
|