Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Ved Maj-Britt Nilsson
Hvordan lærer dit barn
En forældreguide om de mange intelligenser og børns læringsstil
Af Peter Andersen og Michael Schelde
Er dit barn ord-klog? Talklog? Menneske-klog? Selv-klog? Krops-klog? Billede- klog? Natur-klog?
Hvor man førhen forbandt dét at være god til at læse, regne og skrive, som de eneste parametre for at være klog, taler man nu om, at man kan være klog på mange måder (jf. ordklog, tal-klog m.fl.).
Ifølge den amerikanske psykolog Howard Gardner er intelligensbegrebet meget mere nuanceret og bredere end før antaget. Som menneske besidder vi flere forskellige intelligenser, og det interessante er derfor ikke: Hvor intelligent er dit barn? Men hvordan er dit barn intelligent?
Hæftet er en lettilgængelig indføring i teorien om de mange intelligenser. Hæftet kan bruges som oplæg til forældremøder, skolebestyrelsesmøder m.m.
Dafolo · 25 sider · pris 38 kr.
Rørt, ramt og rystet
Supervision af den sårede hjælper
Af Susanne Bang
Bogen handler om hvordan professionelle hjælpere påvirkes af deres arbejde og om den supervision, det kræver.
Den professionelle hjælper kan blive så følelsesmæssigt påvirket af klienternes problemer, at han eller hun selv bliver psykisk truet - såkaldt sekundært traumatiseret. Susanne Bang gennemgår i bogens første del hvilke personlige udviklingsmuligheder der ligger i arbejdet med andre mennesker.
Anden del handler om hvordan supervision kan udføres i en række forskellige situationer hvor behandleren er særligt følelsesmæssigt påvirket. Rørt, ramt og rystet slutter med anvisninger på hvad den enkelte behandler kan gøre for sig selv og hvad man på arbejdspladsen kan gøre for hinanden.
Den henvender sig til parterne i en supervision, og alle der gennem deres arbejde må forholde sig til andre menneskers smerte, ulykke og eksistentielle problemer.
Susanne Bang er psykoterapeut, MPF og socialrådgiver. Hun har mangeårig erfaring med supervision og træning af kolleger i de skandinaviske lande, i England og det tidligere Jugoslavien
Gyldendals Uddannelse · 271 sider · Pris 285 kr.
Socialpædagogisk Regelsamling – 21. udgave
Af Christian Breinholt og Jørgen Christiansen
Bogen er en håndbog for medarbejdere ved dag- og døgninstitutioner, pædagogstuderende m.v. Den samler hele det regelsæt, som pædagoger har brug for, på ét sted. Regelsamlingen består af tre dele:
a. Første del - som er langt den største - indeholder en gengivelse af Socialreformens tre love: Serviceloven, retssikkerhedsloven og aktivloven med et stort udvalg af de bekendtgørelser, vejledninger m.v., der knytter sig til disse love. Til denne del af bogen er udarbejdet et kronologisk register og et afsnitsregister.
b. Anden del - består af de vigtigste love på familieområdet: Lov om forældremyndighed og samvær, værgemålsloven, ægteskabslovene, lov om børnetilskud, børneloven m.fl.
c. Tredje del – gengiver udvalgte øvrige love: Forvaltningslovene, lov om forebyggende sundhedsordninger samt uddrag af straffeloven og persondataloven m.fl. Bogen afsluttes med et fyldigt stikordsregister, som gør det muligt hurtigt at finde, hvad man søger.
Kroghs Forlag A/S · 500 sider · Pris 199 kr.
Skældud
Af Erik Sigsgaard
De fleste børn og voksne kan genkalde sig ubehaget ved at blive skældt ud. Skældud er ydmygende og nedværdigende for både udskælderen og den udskældte. Det kan derfor undre, at emnet ikke for længst er blevet taget op til selvstændig behandling i den pædagogiske litteratur. Det gør forfatteren bod på her med denne bog.
Udgangspunktet for fremstillingen i Skældud var et udviklingsarbejde i en almindelig børnehave, hvor pædagogerne besluttede at sætte kritisk fokus på skældud med henblik på at forbedre relationen mellem børn og voksne i institutionen.
Det førte til et forskningsprojekt, hvor Erik Sigsgaard bl. a. undersøgte begrebet skældud samfundsmæssigt og historisk og indsamlede eksempler på institutioner, hvor man har forsøgt at undgå skældud. Resultaterne af udviklingsarbejdet og forskningsprojektet fremlægges i denne bog, som en tankevækkende påmindelse om, at man over for børn kommer længst med det gode. Som flere af børnene påpeger:
»De voksne kan jo bare sige det almindeligt!«
Bogen henvender sig først og fremmest til pædagoger og lærere, men også til forældre og ikke mindst studerende der er morgendagens opdragere.
Erik Sigsgaard er seminarielektor, cand.pæd. og forsker ved Center for Institutionsforskning , Højvangseminariet i Glostrup.