Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
En invitation
Indspark
- et personalepolitisk projekt
Vi inviterer dig og din arbejdsplads til at deltage i projekt Indspark, der handler om, hvordan vi gør arbejdspladsen bedre, for dig, dine kollegaer og de børn, unge eller voksne, I arbejder for.
Mange arbejdspladser har problemer. Men problemer kan løses. Vi vil give inspiration til dig og din arbejdsplads, en inspiration som gør det lettere for jer at se samlet på jeres kultur på arbejdspladsen, og på de redskaber og personalepolitikker, der kan medvirke til at gøre arbejdspladsen bedre, eller endnu bedre.
Vi vil bruge en række indlæg og artikler i LFS Nyt til at inspirere jer.
Vi vil invitere dig og dine kollegaer i teateret og se Dacapos nye forestilling om personalepolitik på de pædagogiske arbejdspladser. En forestilling, hvor du og dine kollegaer inviteres til at »spille med« og give bidrag til løsning af de konflikter, der bliver anskueliggjort.
Vi vil også invitere ledere, tillidsrepræsentanter og sikkerhedsrepræsentanter til at komme og fortælle og lytte, kort sagt give indspark til hinanden.
Projektet har som formål at sætte fokus på arbejdspladsernes kultur og politikker, dog uden at vi herfra skal komme med færdige løsninger, som bare kan overtages. Vi tror, udvikling skabes i samspil, og derfor inviterer vi hermed jer.
Har I lyst til at spille med?
De fleste har noget at vinde – såvel ledelse som øvrige ansatte. Er du og dine kollegaer på en arbejdsplads, hvor man ved hvad man kan og gør det, hvor personalet har det godt, og arbejder sammen om de opstillede mål, og børnene og brugerne er tilfredse, og I ved det, fordi de er glade og siger det til jer, ja, så behøver I måske ikke at bruge jeres tid på at spille med.
Så har I formentlig en arbejdspladskultur, som er god og sund. Men måske har I ikke formuleret personalepolitikkerne skriftligt. Så kan I sikkert få inspiration til at gøre det. I kan også inspirere og hjælpe andre arbejdspladser til at få det bedre, f.eks. ved at videregive jeres erfaringer og »scoringer«.
Men er du på en arbejdsplads, der er kendetegnet ved, at der ikke er fælles fodslaw, hvor kollegaer tit holder op, og hvor I godt ved, at dem I arbejder for kunne få det bedre, så tror vi, det kunne være en god ide at tage imod invitationen.
Under alle omstændigheder, syntes vi, at I skal benytte lejlig-heden til at efterse jeres arbejdsliv og spille med, hvis I har noget at give eller har lyst til at modtage et indspark eller to.
Skal der scores mål?
Vi garanterer indspark til en proces på din arbejdsplads, der kan medføre, at I får taget temperatur på jeres arbejdspladskultur: Er den varm og behagelig, til udvikling og udfordringer, eller er den mere til afvikling og en »det plejer vi kultur«.
Personalepolitikker er mange ting, og fra LFS vil vi sætte fokus på nogle af de væsentligste elementer. I tilbydes hjælperedskaber, og tjekpunkter, så I på arbejdspladsen kan gøre noget ved det, I mener kan blive bedre. Det kan være at få formuleret de værdier, I arbejder efter, få skriftliggjort jeres fraværspolitik eller få forbedret jeres politik om kompetenceudvikling.
Måske har I travlt med noget helt andet. Så gem materialet – måske kan I bruge det en anden dag.
Men kan I det kommende halve år bruge noget af det, vi eller andre arbejdspladser vil tilbyde jer, så vil I score mål.
Skal der scores hat-trick*?
Spiller I med hele vejen, kan der scores hat-trick:
- I får en bedre arbejdsplads
- I får et bedre personale
- Jeres børn og brugere får det bedre.
Vi kommer ikke med mirakelkure, eller nye »modeller« og smarte konsulentfirmaer. Det er indspark – men i nogenlunde systematiseret form, fra os i LFS, og fra jeres kollegaer på andre arbejdspladser, som bygger på de aftaler om samarbejde, demokrati og personalepolitik, der er indgået imellem arbejdsgiverne og fagforeningerne.
Vi kan ikke stille konsulentbistand til rådighed, men vi vil indgå i al den dialog vi kan, bl.a. gennem LFS’ hjemmeside, hvor der oprettes særlige »rum« for os, der spiller.
God arbejdslyst.
* Tre mål i træk.