Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Få bedre lys og spar energi
Der er penge at spare, hvis I kan udskifte glødepærer med moderne lysstofrør. Samtidig kan en kritisk gennemgang af lyset i daginstitutionen give arbejdsmiljøet et løft.
Af Louise Windfeldt
Solen skinnede, da børneinstitutionen Amagerhus fik besøg af konsulenter fra Agendacenter Amager og belysningsfirmaet Philips. Sammen med børnehavens leder og den ansvarlige for miljøledelse gennemgik de institutionens lamper og lysbehov for at finde energibesparelser.
Dårligt lys
Seniorforsker Kjeld Johnsen fra Statens byggeforskningsinstitut har igennem flere år undersøgt lyset i daginstitutioner, og han bekræfter, at der er god mening i at se nærmere på lyskvalitet og energiforbrug:
”Mange steder er belysningen så dårlig, at man vil kunne spare op imod halvdelen af de nuværende el-udgifter ved at finde mere tidssvarende løsninger.”
Imens personale og konsulenter gik institutionen igennem, blev det tydeligt, at anderledes belysning også kunne give bedre arbejdslys og afhjælpe problemer som støj og manglende fokus.
Klimakampagne
Agenda Center Amager arbejder blandt andet med at skabe lokale resultater i klimakampagnen ”Et ton mindre”. De spurgte belysningsfirmaet Philips, om de ville medvirke til en indsats, der kan give energibesparelser i børneinstitutioner. Leder Anja Puggaard fra Agendacentret fortæller:
”Philips ville gerne både rådgive og opsætte forsøgsbelysning i et par børneinstitutioner.” Claus Knudsen fra Agendacentret, der har arbejdet med børnehaveprojektet, håber, at løsningerne bliver mere kvalificerede, fordi der er professionel rådgivning med på sidelinien.
”De to institutioner, vi har valgt, får teknisk bistand til at lave konkrete energibesparelser på belysningen. Vi håber, at det kan vise nye veje for andre institutioner.”
Lys og funktioner
Børneinstitutionen Amagerhus er en integreret institution for børn fra 3-10 år. Huset er bygget i 1966 og udvidet i 1996. I alle rum sidder runde armaturer i loftet med sparepærer, der giver lys til så forskellige aktiviteter som hulebygning, spisning, teater og tegne-maleværksted. Lyset er jævnt fordelt i rummene, men kun få steder er belysningen tænkt sammen med den aktivitet, der foregår. I rollespilsrummet er lyset for eksempel suppleret med kunstige fakler, og i træværkstedet med halogenspots over høvlbænken. I rummene, der kun er oplyst med loftarmaturernes sparepærer, trænger især arbejdsbordene til en bedre belysning.
”Vi har 110 børn i huset, og vi har et princip om, at dørene mellem de enkelte afdelinger er åbne, så børnene kan være, hvor de helst vil,” siger leder Ruth Nielsen.
De åbne døre øger behovet for fokusområder, hvor børnene får lyst til at slå sig ned.
”Vi håber, at vi ved at gennemgå vores belysning finder steder, hvor vi kan spare på energien. Men samtidig håber vi også at få hjælp til bedre arbejdslys og til at skabe fokusområder, der kan give mindre støj i rummene,” siger Ruth Nielsen.
Fokusrum
Arkitekt Asger Bay Christiansen, der i mange år har arbejdet med belysning, skelner mellem A- og B-lys. A-lyset bruges for eksempel over arbejdsborde og i læsehjørner i institutionen. Det skaber fokusområder i rummet, hvor børnene søger hen, fordi de ser godt og derfor kan koncentrere sig. Det giver oftest mere ro og derfor også mindre støj i rummet.
A-lyset kommer fra glødepærer, halogenlamper og stearinlys. Man ser farver og detaljer præcist og skarpt, og derfor er det godt, når man skal tegne, læse, male eller spise. Men A-lys bruger meget energi.
B-lys kommer fra lysstofrør og energisparepærer. Det kaster kun svage skygger, og farvenuancer og former bliver upræcise, så det er svært at se skarpt. Det meste B-lys flimrer desuden, så man bliver træt i øjnene. B-lys bruger mindre energi og kan derfor bruges til at skabe generel belysning i rummet.
Hvis man desuden husker at slukke lyset, når man rejser sig fra bordet, begynder der at være besparelser at hente.
På blå stue i Amagerhus er der tre armaturer med elsparepærer over arbejdsbordet. Her kan man skabe fokusrum ved at hænge en lampe med en 75W glødepære i stedet. Det vil give bedre arbejdslys uden at bruge væsentligt mere strøm. Erstatter man fire i stedet for tre armaturer på stuen, bliver regnskabet positivt, og hvis man desuden husker at slukke lyset, når man rejser sig fra bordet, begynder der at være besparelser at hente.
Hopperum
Et bredt gangareal i Amagerhus er aktivitetsrum med en stor hoppepude og skumklodser til at bygge hule med. Der er lyddæmpning i loftet, som er oplyst af otte armaturer med sparepærer. Her foreslår Philips at sætte de nye SmartForm armaturer op med en ny generation af lysstofrør:
Master TLD Eco, der dels sparer strøm i forhold til tidligere rør og dels har en farvegengivelse, der ligger tæt på dagslys. Armaturerne har reflektorer, der samtidig øger effekten af lyset.
De nye lamper højner dermed lyskvaliteten samtidig med, at elforbruget bliver lavere. De nye armaturer er monteret med bevægelsesfølere, så lyset kun tænder, når der er folk i rummet. Da den nye løsning koster omkring 4800 kr., er der først en økonomisk gevinst, hvis lyskilden viser sig at have væsentligt længere levetid end den nuværende - selv om man sparer strøm med de nye armaturer.
Energi til andre besparelser
I en anden institution på Amager, Jacob Holms Minde, kan man der imod opnå markante besparelser ved at sætte SmartForm armaturer op.
Et gangareal bruges til gennemgang, garderobe og leg. Her er kun brug for B-lys, og de 19 glødepærer med hver 60 W kan derfor erstattes af 5 armaturer. Den årlige besparelse er 2224 kr. Her vil de nye armaturer være tjent hjem på mindre end 3 år, og behovet for lys i gangen er stadig opfyldt.
Anja Puggaard fra Agendacenter Amager håber, at projektet med at vise, hvordan man konkret kan spare på energien til lys i en daginstitution, også kan give miljøforbedringer i andre institutioner som en del af det kommende arbejde med miljøledelse.
”Når personalet oplever, hvordan de både sparer på energien og samtidig får bedre lys, vil det måske give lyst til også at kaste sig over andre energibesparelser i børneinstitutionerne,” slutter Anja Puggaard.