Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder
Af Jan Hoby, næstformand
Til Københavns kommende overborgmester
LFS ser kommunalvalget den 17. november som et af de vigtigste i mange år. Syv år med Foghs nyliberale regering har ødelagt den offentlige velfærd. Foghs minimalstatsprojekt bygger på privat rigdom og offentlig fattigdom. 17. november handler om et opgør med Foghs markedslogikker og nyliberale politik. LFS vil en stærk og demokratisk offentlig sektor. Forvaltningspolitik handler om, hvordan vi vælger at styre og organisere de offentlige tjenester for at nå det mål.
De sidste år har forvaltningspolitikken været stærkt præget af New Public Management (NPM). Hensigten med NPM er at indføre markedsbaserede styringsprincipper i den offentlige sektor og forberede en gradvis udlicitering og privatisering af offentlige velfærdsopgaver. Dette har givet folk dårligere og dyrere offentlig service, gennem lav produktivitet, mindre langsigtet planlægning og øget bureaukrati. Markedslogikkerne har haft det som mål at gøre den offentlige sektor så ineffektiv som mulig, for derefter at kritisere den offentlige sektor for manglende effektivitet. Alt skal måles og kontrolleres på en måde, som koster uanede økonomiske og personalemæssige ressourcer. Også selve konkurrenceprocessen med krav om udbudspolitik og udbudsdokumenter er ekstremt kostbar. LFS kræver en ny model for styring af København Kommune, som bryder med NPM og principperne om ”konkurrence gennem udbud”.
LFS kræver et totalt stop for brug af enhver form for ekstern konsulentvirksomhed i kommunen (som koster et to-trecifret millionbeløb hvert år). LFS kræver et stop for al udlicitering og privatisering. LFS kræver at alle udliciterede og privatiserede kommunale opgaver bliver rekommunaliserede og indliciterede. Hovedfokus skal være på kvalitet, faglig kompetence og demokrati. Intet barn, syg, ældre eller kommunalt ansat skal sættes i udbud. Grundlaget for en ny styringsmodel for den offentlige sektor skal bygge på principperne for velfærdsledelse:
Sammenhæng & helhed: frem for at være splittet i isolerede, små miljøer med hver sine mål, må offentlige serviceydelser skabe sammenhæng og samarbejde på tværs af forskellige områder, fagforvaltninger og fagligheder for at nå det fælles mål: et godt og meningsfuldt liv.
Kvalitet & kompetence: professionel viden og indsigt, faglige vurderinger og gensidig faglig sparring og læring skal tillægges afgørende betydning, frem for at værdisætte markedslogikker med konkurrence som et mål i sig selv.
Brugere & ansatte: der skal være et styringssystem baseret på tillid, respekt og anerkendelse til de ansatte, som giver de ansatte faglig autonomi og udviklingsmuligheder, så de stimuleres til en forsat demokratisk udvikling og fornyelse af den offentlige sektor. Brugerne af de offentlige tjenester skal have mulighed for at bidrage til udviklingsarbejdet.
Innovation i den offentlige sektor: innovation i den offentlige sektor drejer sig om at skabe grundlaget for et demokratisk styringssystem, hvor den offentlige sektor kendetegnes på høj kvalitet. Den offentlige sektor skal være drivende i at indføre nye, bedre og bæredygtige teknologier, og bedre måder at løse velfærdsopgaver på, og derigennem blive mere effektiv til gavn for de ansatte, brugere og borgere.
Så kære kommende overborgmester, tiden er kommet til at det røde flertal i København begynder at føre solidarisk og velfærdsorienteret personalepolitik over for byens ansatte.