Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Den svære sygesamtale
At tage en samtale om sygefravær er ikke altid lige let. Men nu skulle der være hjælp at hente i en pjece ved navn Samtaler om sygefravær. Den ønsker at sætte fokus på, hvor vigtigt det er at holde samtaler om sygefravær på de offentlige arbejdspladser, og den giver derfor både den sygemeldte og lederen gode råd til hvordan de får afholdt en ordentlig sygefraværssamtale.
Det handler selvfølgelig først og fremmest om at komme tilbage i jobbet, og pjecen giver ledere og medarbejdere gode råd om det første skridt til det, nemlig en god samtale med lederen. I samtalen er det vigtigt at komme ind på hvad man selv og arbejdspladsen kan gøre for at den sygemeldte vender tilbage. I pjecen er der konkrete forslag til, hvor og hvordan samtalen kan afholdes. På arbejdspladsen, hjemme eller på en café? Og skal der være andre med, fx en tillidsrepræsentant, en læge eller en kollega?
Medarbejderen får et indblik i lederens situation, fx den bekymring lederen har over opgaver, der ikke bliver løst, og lederen får tips til hvordan man skal forholde sig til den ansatte under samtalen. Fx at det er vigtigt at vise omsorg og være åben både over for medarbejderen og for, at forhold på arbejdspladsen måske skal ændres.
Pjecen er en del af en kampagne, der er blevet til i et samarbejde mellem KL, Danske Regioner, Personalestyrelsen, KTO, Sundhedskartellet og CFU. Samtaler om sygefravær - ikke alt kan siges med blomster på http://www.personaleweb.dk (link er ikke længere aktivt, red.) inden samtalen bør lederen: Være opdateret med fraværspolitikken. Kende reglerne for hvad hun må spørge om.
Fx har medarbejderen ikke pligt til at oplyse sygdommens arbejdstid. Sørge for at have opbakning fra den øverste ledelse til at handle for at hjælpe din medarbejder tilbage. Være forberedt på at samtaler om sygefravær er følsomme og kan være vanskelige.
Lær mere om de personlige overvejelser på www.rasksnak.dk (link er ikke længere aktivt, red.).