Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Heldagsskoler:
Den politiske kamp om børns fritid
Med udmeldingen fra statsministeren om heldagsskoler og børns fritid oplever vi en udtalt disrespekt for fritidspædagogikken og ungdomspædagogikken, og ikke mindst børns fritid.
Statsministeren siger: ”Jeg kan ikke forstå at børn absolut skal have fri klokken et, og vi så skal have hele systemet med skolefritidsordninger og klubber ved siden af.”
Men han har ikke forstået at børn har brug for den frie tid, i rammer som appellerer til barnets fulde potentiale, de har brug for fritidspædagogisk personale, som kan understøtte deres livsduelighed.
Børn og unge lærer og udvikler sig i alle sociale situationer.
Fritidspædagogisk personale kan og skal forholde sig aktivt og deltagende til børnefælleskaber, venskaber og gruppedynamik og inklusions- og eksklusionsprocesser.
I København findes desuden mange gode eksempler på samarbejde skole og fritidsinstitution imellem, det har altid foregået, og det udvikles fortsat.
Faktum er at fritidsinstitutionerne er i konstant udvikling og idealt set hele tiden afspejler det samfund de er en del af. Det gør vi, fordi udgangspunktet for vores arbejde er børn og unge.
Fritidsinstitutionerne i København møder problemstillinger som ensomhed, stress, udefinerbar angst og ubehag, spiseforstyrrelser, konflikter, afstumpet eller ligegyldig vold. Livsstilsproblemer i en moderne fragmenteret verden, der ikke handler om at de skal mere i skole, men om at lære at magte sig selv, for at kunne magte skolen.
Fritidsinstitutioners og klubbers mål er at skabe positive gruppemiljøer, hvor barnet/den unge lærer og udvikler åbenhed, udtryksfuldhed, engagement og solidaritet. En platform for et meningsfuldt liv som understøtter barnet/den unges uddannelsesliv. Kort sagt, i skolen bestemmer de voksne og i fritidsinstitutionerne har barnet indflydelse på hvad den frie tid skal indeholde.
Inden kravet om flere heldagsskoler eksploderer, og Københavns Kommune river fritidshjem og klubber ned om ørene på os, hvis kommunerne vælger at følge regeringens forslag, så må vi håbe at de undersøger forældrenes behov og ønsker i forhold til at helddagsskoletilbud. Det ser måske meget anderledes ud end statsministeren tror.