Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Kommunalvalg:
Sort på hvidt
”Alle har ret til at gå på røven.” Dette udsagn sammen med fire andre lige så skarpe, måske også provokerende udsagn er startskuddet til LFS’ brede og omfattende kampagne op til kommunalvalget den 17. november. For jo mere klarsyn og bevidsthed om udviklingen og dens konsekvenser jo bedre.
Så kan vi alle være med til omhyggeligt at vælge den vej, vi synes samfundet skal udvikle sig – og stemme derefter.
Tekst: Elisabeth Lockert Lange
”Dybest set handler det her om vores hjerteblod.”
Forretningsudvalgsmedlem Helle Haslund fortæller om den kampagne, som LFS har skudt første kugle afsted af her ca. tre måneder før kommunalvalget.
Hjerteblodet er først og fremmest velfærd, bredt forstået i alle dets afskygninger. Velfærd for almindelige borgere, for børnefamilier, for udsatte børn og unge, for samfundets udstødte, for de handicappede og udviklingshæmmede, for misbrugere osv. osv.
”Vores medlemmer, LFS’erne, er jo selv borgere, som kan ryge på røven og have stort behov for velfærd. Og i deres arbejde kommer de i kontakt med alle samfundslag, også dem der befinder sig på samfundets bund af den ene eller den anden grund.”
De fem plakater som i skrivende stund er ved at blive hængt op overalt i København er, som du kan se både på forsiden og her på siderne, i sort/hvid. Og budskabet er sat på spidsen uden anden forklaring end ordbogens. Det er helt bevidst.
”LFS har med denne indledende Alle har ret til-kampagne, disse udsagn, i hvidt på sort, netop villet sætte noget på spidsen. Vi synes samfundsudviklingen kalder på det, for den er selv helt sat på spidsen. Nogle mærker besparelserne meget på deres egen krop. Det er jo åbenbart okay at nogen er på røven i vores samfund. Vores ironi skal gerne få folk til at lægge mærke til udsagnene, blive fanget eller overrasket af dem, og ja gerne provokeret.”
For at tilgodese dem der ikke kigger sig så meget om, når de går gennem byen, men gerne læser gratisaviser, bliver nogle af dem også trykt i MetroXpress og 24timer.
Af de fem plakater er de tre tænkt som ”generelle”: retten til at være på røven, at være nedslidt, at bo i ghetto. Retten til at være udstødt er tænkt rettet til LFS’ere som arbejder på specialområdet og dermed netop med de udstødte i forskellige varianter, mens almenområdet er ophavsmand til vuggestuebørnenes ret til 0,2 pædagog.
Dagplejen har også et hovedbudskab op til kommunalvalget.
Dagplejen vil for enhver pris bevare sin selvstændighed, sit særkende og særlige pædagogik, de vil med andre ord ikke lægges ind under og opsluges af daginstitutionsledelserne.
Dette budskab bliver ikke udmøntet i en plakat, men det gør ikke budskabet mindre vigtigt, og det vil optræde andre steder i løbet af kampagneperioden.
Velfærdskonen
Efter de sort/hvide Alle har ret til-plakater følger en plakat med det som nu i daglig tale kaldes for LFS-konen. Altså hende der oprindelig kom fra USA og 2. verdenskrig og med sin knyttede næve kunne og ville sejre. Og som fik nyt liv under overenskomstkampen med sit budskab at ”offentlige koner vil have flere kroner.”
Hun lever stadig i bedste velgående, hun er i farver, og hendes budskab i kommunalvalgkampen er velfærd. Velfærd i bredest mulige forstand.
”LFS kræver velfærd for alle, og det gælder altså ikke kun i København, vores kampagne er rettet mod hele vores området også det af det der ligger i hovedstadsregionen”, siger Helle Haslund.
En koordinerende gruppe er da også nedsat på tværs af LFS’ tre områder, og med deltagelse af fællestillidsrepræsentanter, områdeformænd og forretningsudvalgsmedlemmer bør alle sider af fagforeningen kunne blive repræsenteret i kampagnen.
”Vi opfordrer naturligvis alle medlemmer til at tage deres aktive del i kampagner, valgmøder etc. op til kommunalvalget.
Alle kan stille spørgsmål til velfærd og samfundsudvikling til et valgmøde, alle kan på den måde få sat et emne på dagsordenen.”
For alle som bor og eller arbejder i byen er det vigtigt hvilken slags kommune vi får, fremhæver Helle Haslund.
”Ikke mindst hvis der skal spares, er det vigtigt at politikerne forholder sig til hvilke besparelser de beslutter, hvor og hvem pengene tages fra, og hvilke konsekvenser det giver.
Hvis det fx er fra velfærden, sådan som det er sket indtil nu, så vil fattigdomsgruppen bare vokse og vokse. Og der sker et stort skred lige nu i velfærden, det ser vi på alle vores områder, i forhold til børnene, de unge, de handicappede, de svage.”
Kerneydelsen
I en del år har vi set hvordan det private forbrug stiger, mens den offentlige velfærd stagnerer og forfalder. Der er sundhedsvæsenet, hvor de private hospitaler får overbetaling, mens det offentlige system forfalder. Lige til solidariteten skrider, hvis det bliver for tydeligt at nogle går før andre. Der er daginstitutioner og skoler som får lov at forfalde, mens børnene presses ind på færre kvadratmeter og med færre voksne pr. barn. Der er det sociale område, som i årevis har råbt vagt i gevær og fremvist helt utidssvarende boliger og forhold i øvrigt til handicappede, udviklingshæmmede og psykisk syge. Man ku’ blive ved.
Dokumentationen taler sit eget tydelige sprog. En gallupundersøgelse fra i år viser at danskerne oplever at kvaliteten i den offentlige sektor er blevet markant ringere siden kommunalreformen trådte i kraft i 2007.
Andelen af fattige i Danmark er steget med 50 procent over de seneste 10 år, ca. 50.000 af dem er børn. Det psykiske arbejdsmiljø er i bund og sygefraværet er i top, bl.a. viser Børne- og ungdomsforvaltningens undersøgelse af skole- og institutionslederes psykiske arbejdsmiljø de kommunale institutioners arbejdsmiljø for lederne er langt værre end på de selvejende institutioner. Fx har 50 pct. af de kommunale ledere en arbejdstid på omkring 45 timer om ugen, hvilket svarer til en ekstra dag om ugen. Den pædagogiske faglighed underkendes, tillid erstattes af kontrol, mistillid og standardisering, som bl.a. sociologen Rasmus Willigs nye bog ”Umyndiggørelse” dokumenterer.
Mere marked, mere udlicitering, mere privatisering, det har været løsenet. Derfor er brugen af eksterne konsulent firmaer eksploderet. Alene i 2008 brugte staten 3,7 milliarder kroner på konsulenter og Københavns Kommune brugte 446 millioner kroner på konsulenter i 2008.
”Det handler for vores medlemmer meget om kerneydelsen, og det niveau de kan udføre den på. Det niveau oplever de er blevet lavere gennem de seneste år. Og de oplever konsekvenserne af det i deres arbejde. Og så er vi jo alle borgere i samfundet”, siger Helle Haslund.
Ud over LFS-konen med sit budskab om at LFS kæmper for velfærd for alle grupper i samfundet, tager fagforeningen også lysavisen på Rådhuspladsen i brug i sit velfærdstema.
Og så bliver der lavet postkort med budskaber, inspireret af succesen med I love fritidshjem-kampagnen. Og så er LFS igen i år på banen med et udvidet suppekøkken på kulturnatten.
Så hold udkig efter postkortene og brug dem, opfordrer Helle Haslund. Mød op til valgmøderne rundt om i byen med politikere og sæt din hjertesag på dagsordenen. Få dem til at tage ansvar for det arbejde du brænder for. Tag snakken på arbejdspladsen om, hvad politikkerne betyder for arbejdet: ”vi skal rykke på det sociale, på velfærden, på børnepolitikken. Og jo større bevidsthed og synlighed jo bedre.”
Men der er mere endnu. LFS har med inspiration fra den norske fagbevægelse forfattet en række spørgsmål til de københavnske politikere. Forhåbentlig svarer de på dem og viser dermed hvad deres holdning er, og konkret og præcis hvad de vil slås for de kommende år. Spørgsmålene og ikke mindst de kommende svar kan du læse mere om senere.
”Med de svar har medlemmer endnu et grundlag for at vælge hvem de vil stemme på. Og politikernes svar vil være særdeles relevante også om fire år…”