Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Zornig - Vrede er mit mellemnavn
Af Lisbeth Zornig Andersen
Zornig er den hudløst ærlige beretning om, hvordan et barn i det moderne velfærdsdanmark overlevede en opvækst fyldt med svigt, vold og overgreb fra de voksne omkring hende.
Lisbeth Zornig Andersen, der er formand for Børnerådet, skildrer med barnets øjne sin egen opvækst med hverdagens rædsler i det under-Danmark, som er skjult for de fleste. En hverdag fyldt med knytnæver, blod, misbrug, straf, sult, stank og frygt. En far, der forsvandt, en stedfar, der gjorde ondt, en mor, der svigtede.
Vi følger skridt for skridt hvordan hendes brødre bliver brudt ned i et hjem, hvor man fik noget at spise, hvis man kunne samle maden op fra kogende vand, hvor et enkelt ord ved middagsbordet betød sengen, hvor en plukket blomme i haven betød røvfuld i enerum – og det, der var værre. En barndom tilbragt på værtshuse, på børnehjem og på ungdomsinstitutioner.
Indtil hun blev gammel nok til at bruge vreden og tage livet i egne hænder.
Det er også Lisbeth Zornig Andersens opråb til os andre. Hvad enten man professionelt arbejder med børn eller bare er en medborger. Hjælp disse børn!
Gyldendal • 214 sider • Pris 299,95 ISBN: 978-87-0211-161-3
Legebog for børn med autismespektrum-eller sanseintegrationsforstyrrelser
- sjove lege, der styrkersociale og motoriske færdigheder
Af Barbara Sher
Børn har brug for leg, og de har brug for den variation, udfordring, forandring og indsigt, som legen fører med sig. Børn med autismespektrum- eller sanseintegrationsforstyrrelser står med en særlig udfordring, da de mangler en del af de sociale, kommunikative og forestillingsmæssige kompetencer, som børn både benytter og udvikler gennem leg.
Disse børn har behov for en ekstra håndsrækning for at blive inkluderet og motiveret til at indgå i et fællesskab med andre børn – i institutionen, skolen eller i hjemmet. I denne bog giver forfatteren Barbara Sher en række bud på, hvilke lege man med fordel kan afprøve, når et eller flere børn i en gruppe har udfordringer i forhold til sanseintegration eller autisme.
Dansk Psykologisk Forlag • 211 sider • Pris 298 kr. ISBN: 978-87-7706-730-3
Pædagogikken i evalueringssamfundet
Af Peter Østergaard Andersen
Brugen af evaluering og dokumentation er i markant fremvækst alle vegne og inden for alle tilværelsens områder. Ikke mindst på det pædagogiske område er mange nye evalueringsredskaber og vurderingsformer blevet taget i brug i de senere år. Kritik af denne tendens høres fra mange sider, men alligevel vinder evalueringsinitiativer fortsat frem, og det virker, som om evalueringsfænomenet i stigende grad accepteres og opleves som selvfølgeligt. Pædagogikken i evalueringssamfundet giver indsigt i, hvordan vurderinger, evalueringer og dokumentation kan forstås i et historisk og aktuelt perspektiv.
Bogen beskriver, hvilke forandringer der sker med pædagogikken, når vurderinger bliver formaliseret som evaluering og dokumentation, og når kontrol og støtte til udvikling flyder sammen. Hvad betyder evaluering for pædagogikken, og hvad betyder pædagogik for evalueringerne?
Pædagogikken i evalueringssamfundet henvender sig til studerende, undervisere og forskere inden for de pædagogiske og samfunds-videnskabelige områder samt andre, der er optaget af pædagogikkens rolle i det moderne samfund.
Hans Reitzels Forlag • 250 sider • Pris 298 kr. ISBN: 978-87-4125-582-8
Mindfulness i pædagogikken
Af Nikolaj Flor Rotne og Didde Flor Rotne
Mindfulness i pædagogikken er en aktuel bog, der viser, hvordan de pædagogiske praktikeres indre ro og relationskompetence kan styrkes. Bogen giver en konkret indføring i, hvordan mindfulness fremmer en positiv spiral mellem samhørighed, hjælpsomhed og glæde.
Mindfulness i pædagogikken er en grundbog i mindfulness skrevet til den pædagogiske verden. Bogen giver en forskningsbaseret indføring i mindfulness og kommer med hverdagseksempler, historier, øvelser og cases. Bogen viser, hvordan indre ro og stilhed kan være vejviseren til samhørighedserfaringer, der forandrer en grundlæggende oplevelse af at være i en mangelsituation til et overskud. Fra denne overskudsposition kan man bidrage positivt til de næste generationer.
Læs meget mere på www.stilhedsrevolutionen.dk (link er ikke længere aktivt, red.)