Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Naturen som øjenåbner
Af Elisabeth Lockert Lange
Naturen er den naturligste ting i verden for mange dagplejere. Og hvis den ikke var det tidligere, så er den i hvert fald blevet det med et naturforløb for københavnske dagplejere.
Fiskenet, terrarier og kasser med rigtige levende mus ligger klar i græsset midt i Østre Anlæg. Solen skinner og så kommer de. 10 energiske dagplejere fra Østerbro, Nørrebro og Indre By med deres børn og barnevogne er sammen med deres dagplejeleder på vej op ad bakken.
Det er opfølgningsdag på det naturkursus, som de fleste af dem og mange andre dagplejere i Københavns Kommune er i gang med hos Københavns Naturskole. Ugen før var de 40 dagplejere på kursus i Naturskolen i Kløvermarken og nu skal tingene prøves af i deres lokalområde, i den natur der er masser af i det gamle fæstnings- og voldanlæg. For Østre Anlæg er en fantastisk park med meget natur.
I dag handler det primært om fisk, haletudser, snegle og mus, med andre ord dyr. De fleste skal dagplejerne og børnene finde og tage med hjem i et lille terrarium, de kan passe dem i. Og så handler det naturligvis om alt, hvad børnene og dagplejerne byder ind med.
Kurset, dagplejerne var på ugen før, var designet til at åbne deres øjne for alt det, naturen kan i forhold til selv helt små børn, hvorfor dyr er gode til børn, hvordan man laver og passer et terrarium, og de lærte om en masse kreative aktiviteter, de kan lave med børnene derude. Alt det man kan finde og lave spændende ting af. Og aktiviteter som fx bål, som slet ikke er farligt selv med små dagplejebørn, hvis man ved hvordan.
”Der er et overflødighedshorn af muligheder herude”, siger naturvejleder og pædagog Frank Olsen.
”Og dagplejerne er virkelig gode til det her. De går bare til den og er meget motiverede. Jeg bemærkede det med det samme at der ikke er noget med at kratte lidt med en pind, de går lige på. Det har været en meget positiv oplevelse.”
Nye indblik og idéer
De 10 dagplejere med deres børn kommer fra Østerbro, Nørrebro eller Indre By, de fleste er ”almindelige” kommunale dagplejere, men der er også flerbørnsdagplejere og en dagplejer fra et gæstehus iblandt. Og med sig har de dagplejeleder for området, Jette Christiansen.
De bliver modtaget i det grønne af Judith Sølvkjær, biologistuderende med studiejob på fjerde år i Naturskolen. I dag er hendes rolle at være vejleder og guide, følge dagplejerne, give fif og ekstra råd.
Først giver hun en kort introduktion bl.a. i forhold til musene, som ikke alle børnene er fortrolige med. Små fif som fx at den voksne holder under barnets hånd med musen. Eller sætter musen på buksebenet frem for på den bare hud.
Og så går det løs. Der er planlagt tre grundaktiviteter, og dagplejerne deler sig lynhurtigt op og kaster sig entusiastisk ud i det sammen med børnene. Nogle går med fiskenet ned til søen, andre går ind mellem buskene og hjælper børnene med at finde insekter, snegle og andet godt til at tage med hjem i terrariet. Og nogle bliver og kigger på og rører ved musene i kassen.
Bemærkninger som ”hvor er musene søde hva’”, ”ja se en tissemyre, den er så lille den er svær at se, men du fik lige øje på den” og ”hov der faldt du” flyver gennem luften, mens børn og voksne går til den, nogle børn med lidt større forbehold end andre. Men det tages med stort nærvær og forståelse af de voksne, som balancer fint mellem at tage initiativer over for børnene og følge børnenes.
Naturmennesker
Dagplejere er generelt ikke fremmede over for naturen, men et kursus som det de lige har fået giver mange nye indblik, åbner for mange nye muligheder. Det bekræftes af flere af de deltagende dagplejere, bl.a. Maj-Britt Christensen fra Willebo flerbørnsdagpleje i Willemoesgade.
”Det åbner for nye idéer til, hvordan vi kan bruge naturen til børn i netop den alder, som vores har. Meget natur er for stort for dem, men netop en bænkebider eller en snegl er lige den rette størrelse. Og det er spændende at bruge naturen i hverdagen. Vi som arbejder på Østerbro bruger jo Østre Anlæg i forvejen, det er et dejligt sted. Ligesom de mange andre grønne områder vi har her i nærheden. Som regel er vi ude hver dag.”
Nede ved søen er der gang i vandet. Alt hvad de fanger af levende væsener vippes over i terrarierne og studeres nøje og snakkes om.
Eva Abildgaard fra gæstehuset på Kapelvej synes også hun fik noget med hjem fra kurset.
”Det gjorde at man blev mere opmærksom på, hvad der er i naturen, set med vores små børns øjne. Og at det ikke er farligt men ret hyggeligt. Jeg fik nye idéer. Fx det at tage en skovl med sig når man går en tur, så kan man løfte en bunke jord hvor som helst. Og se at der er masser af liv nedenunder. Det er fantastisk, og man tænker ikke lige på det, hvis der
ikke er nogen som fortæller én det.”
Joan Nielsen har tre børn med i Østre Anlæg, hun er med på et afbud og har ikke været på kursus.
”Men jeg greb da chancen for at få en naturdag som denne. Jeg er også vant til at bruge naturen, som jeg synes vi har mange steder, ved Ryvangen fx, men også Fælledparken.”
Birgitte Andersen beskriver sig selv som et totalt naturmenneske, som synes de københavnske børn får alt for lidt natur.
”Personligt fik jeg på kurset åbnet øjnene for at gå ud i naturen og finde de små dyr. Altså at dyr ikke kun er mus og hamstere og den slags, som man ofte tænker på, når man taler om dyr, men også snegle og insekter. Dyr som man kan give tilbage til naturen, og ikke skal hen og have aflivet hosen dyrehandler.”
Også Hanne Villiam bruger naturen næsten dagligt.
”Det giver børnene en masse oplevelser og frisk luft. Der er tid til fordybelse og til at løbe hurtigt. Og der er noget de kan lugte til og smage på, når vi finder steder med hindbær og brombær, som vi gør i vores lidt vilde vores område ved Ryparken.”
Ingen begrænsninger
Henne hos musene falder børnenes forbehold lidt efter lidt, de begynder at ae musene og turde holde dem.
Dagplejeleder Jette Christiansen er begejstret:
”Vi har kørt med dette naturprojekt i to år, og der udvikles så meget. De får masser af oplevelser, og de kan gøre det i nærmiljøet. Det er ikke noget med at man skal langt ud på udflugt, naturen findes rundt hjørnet, under en sten. Det har været en øjenåbner med naturen. Og dagplejerne bruger det virkelig. Alle de forestillinger om hvad man ikke kan med børn, ild og bål fx, det kan man sagtens, når man gør det rigtigt. Dagplejerne har også haft mus på skift, hvor de sammen med børnene har skullet passe den. Det er en fantastisk oplevelse, ikke mindst når der pludselig ligger en masse museunger – det er wow!”, siger hun og fortsætter:
”Dagplejerne har ingen begrænsninger i det her, de går simpelthen ud. Og når der er disse dage, hvor der er ekstra mulighed for at lære noget, så er det bare afsted. Uden forbehold. Og hvis der er ro på dagplejeren, så er der ro på børnene.”
Kursusforløbet er ikke slut med denne naturdag, der er lagt op til endnu en læringsdag på naturværkstedet med dagplejere og børn, hvor de bliver hele dagen og børnene sover til middag.
Terrarierne er efterhånden fyldte og børnene sultne. Roen falder over dem mens de sidder med deres dagplejere i græsset og spiser den medbragte mad.
En enkelt pige er tilbage ved musene med sin dagplejer.
”Hvor er du modig, Alberte”, siger dagplejeren, da pigen tager musen i hånden