Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Debat om udpegninger
Af Elisabeth Lockert Lange
Almenlederbestyrelsen består nu efter almenledernes generalforsamling af otte ledere, fire klyngeledere og fire pædagogiske ledere. Debatten blandt de fremmødte ledere centrerede sig naturligt nok om problemerne med bl.a. indkøbsordning og deslige – men en mere principiel debat om demokrati og udpegning i forhold til arbejdsgrupper blev også taget på generalforsamlingen.
74 daginstitutionsledere møder op på generalforsamlingen en varm formiddag i slutningen af maj.
Forud er gået et par uger med en livlig debat i både de trykte medier og på LFS’ hjemmeside om kritik af vuggestuer og næstformandens deltagelse og udsagn. Kort sagt kommer mange med den holdning at man stort set kan vente sig hvad som helst på dagen.
Men generalforsamlingen viser sig fra en roligt debatterende side, hvor den foreslåede ændring af sammensætning af ledersektionens medlemmer vedtages, og hvor der vælges fire klyngeledere og fire pædagogiske ledere til en bestyrelse, som går hjem med mange arbejdsopgaver i vente.
Lad os tage det fra en ende af, nemlig med formandens mundtlige beretning (den skriftlige ligger på LFS’ hjemmeside). Tiden og arbejdet siden sidste generalforsamling har været præget af klyngestrukturen, og det at der nu er to ledergrupper, fortæller formand Katia Dahl Bøgvad.
”Enigheden har været der fra starten om at det handler om et ligeværdigt samarbejde.”
I det hele taget er samarbejde et nøgleord i arbejdet i bestyrelsen, bl.a. med almenbestyrelsen om en række fælles emner, som fx indkøbsaftaler, KEjd, kommunens ejendomsselskab og Koncernservice. Hun kommer også ind på lederAPV’en, hvis mange usikkerhedsmomenter har fyldt meget, og som der fortsat skal arbejdes med.
Udpegninger
Katia Dahl Bøgvad fortæller også om udpegning af ledere til diverse fora og arbejdsgrupper. Det ønsker man som sektionsbestyrelse sker mere demokratisk. Og denne del af hendes beretning leder til en debat om, hvordan udpegning kan gøres og bliver gjort på forskellig vis. Der er den egentlig demokratiske version, hvor det handler om valg, og så er der udpegninger. Som flere på talerstolen mener er okay, man er jo ansat. Men det kan ske ud fra forskellige kriterier, og ikke mindst kan man som udpeget opfatte sin rolle og eventuelle forpligtelser over for baglandetmeget forskelligt.
Det kan være rigtigt når en udpegning sker ud fra, hvem der har forstand på det der skal arbejdes i arbejdsgruppen, som klyngeleder Ejvind Mortensen siger. Det kan være vigtigt at sektionen selv får mulighed for indflydelse, som klyngeleder og medlem af bestyrelsen Poul Rasmussen bemærker. Og måske er det allervigtigste, hvis interesser man som udpeget deltager synes man varetager, som pædagogisk leder Søren Lisberg kommenterer. Er det ”os”, altså ledersektionen, eller er det egen interesse som klyngeleder eller pædagogisk leder.
På den anden side er det også vigtigt at man ikke kriminaliserer de udpegede, alle tager jo udgangspunkt i deres egen virkelighed…
Klyngeleder Niels Hansen efterlyser åbenhed omkring udpegningersnarere end demokrati, i erkendelse af at en udpegning på baggrund af særlige kompetencer ikke kan være demokratisk.
Klyngeleder Maria Rømer peger især på det uigennemskuelige der ligger over udpegningerne.
”Hvor man så bagefter får at vide at man som faggruppe har været inddraget og hørt. Det skal fremgå et sted, hvem der er udpeget, hvem de repræsenterer, om det der sker i gruppen skal deles med andre, og hvordan det kommer ud til andre. En portal med alle oplysninger er det, vi har brug for. Og der er stor forskel på om jeg repræsentere mig selv eller en ledersektion, så der skal mere til end åbenhed. Man skal kvalificere vores område.”
Lønninger
Indkøbsordningen volder fortsat mange problemer, bl.a. bare det at der tages en afgift ved hver transaktion. Bestyrelsen bliver opfordret til at grave dybere i hvad ordningen koster institutionerne – og omvendt lægger i kassen hos kommunen. Og den opfordring tager lederbestyrelsen på sig som en del af den kommende periodes arbejde.
Britt Petersen, LFS’ formand, får ordet til punktet og fortæller om det politiske arbejde, der foregår med at ændre betalingskonstruktionen i Koncernservice til en såkaldt bevillingskonstruktion, sådan at den kan fungere som en serviceenhed.
”Det har der været arbejdet med de sidste to og et halvt år, og det ser nu ud til at vi er ved at lykkes. Og det kan vi kun fordi vi – det vil sige I – leverer så mange galimatias eksempler. Levér endelig videre eksempler til os, det er på den måde vi får tingene ændret.”
Også lederlønninger, det vil sige de to lønaftaler for henholdsvispædagogiske ledere og klyngeledere, bliver Britt Petersen opfordret til at sige noget om. Klyngelederlønnen synes hun er helt ok, men de rene pædagogiske lederlønninger er pauvre for de nye ledere. Det forventer hun, der bliver rettet op på med de decentrale midler, der gennem to år eroverført til at kunne bruges som engangsbeløb.
Klyngeleder Helle Bak Andersen peger på at det er vigtigt at man dels indser at pædagogiske ledere og klyngeledere er hinandens forudsætninger, ikke hinandens modsætninger. Dels at man ikke bliver ved at kæmpe mod klyngestrukturen. Udgangspunktet må være at man tænker fremadrettet.
At være fremadrettet på almenledernes vegne påtog formanden Katia Dahl Bøgvad sig i sit indlæg om bestyrelsens fremtidige arbejde. Det består i høj grad af samarbejde og dialog, internt i bestyrelsen, med almenbestyrelsen, med direktionen i Børne- og Ungdomsforvaltningen. Konkret skal der arbejdes på netværk for de pædagogiske ledere, at ledersektionen bliver inddraget, når klyngerne skal evalueres, og at der – som en udløber af debatten på generalforsamlingen om udpegninger – arbejdes med åbenhed og indflydelse i den sammenhæng.
Flere deltagere bidrog med input og kommentarer. Bl.a. blev behovet for at sætte ledelse på dagsordenen, fx gennem en konference, nævnt. Flere indlæg støtter op om at sektionen skaber debat og deltager i debatter, både via medlemsmøder og på andre måder, med fokus på at sætte ledelse på dagsordenen. Klyngeleder Diana Wickberg Jensen peger på de forskelligevilkår klyngeledere og pædagogiske ledere har.
”Derfor ser vi også tingene meget forskelligt. Det skal man være opmærksom på, og omtale begge grupper på en ordentlig måde. Det giver et dårligt psykisk arbejdsmiljø, når klyngeledere får at vide at de mobber, når de har noget kritik. Og vi er jo sammen om kerneydelsen.”
Konkret er der et ønske om at bestyrelsen arbejder for at referaterne fra hovedbestyrelsen bliver offentlige. Men at man sikrer dem fx ved at medlemmer og kun medlemmer har adgang. Ligeså konkret er opfordringen til at lederne afklarer, om de vil benytte deres ret til at vælge en tillidsrepræsentant.
Valg
Et forslag fra ledersektionen om ændret sammensætning afsektionsbestyrelsen lå til diskussion og beslutning på generalforsamlingen.
Sammensætningen indtil nu er at lederbestyrelsen består af mindre tre medlemmer, formand og to bestyrelsesmedlemmer, og at formanden og sektionens medlem af hovedbestyrelsen og dennes suppleant vælges direkte på generalforsamlingen.
Ledersektionens forslag er at bestyrelsen i fremtiden består af otte medlemmer, fire enhedsledere og fire klyngeledere. Forslaget er en konsekvens af klyngestrukturen og de to lederlag, og formålet er at skabe en samhørighed. Samtidig foreslår sektionen valgdelen ændret til, at generalforsamlingen blot vælger fire af hver type leder, og at bestyrelsen selv af sin midte vælger formand, kasserer, hovedbestyrelsesmedlem
og dennes suppleant. Begrundelsen er at det er først når bestyrelsen er samlet, den har overblik over de enkeltes særlige kompetencer.
Fra Søren Lisberg lå et udvidende forslag om at formand og næstformand vælges direkte på generalforsamlingen, og at de skal være fra hver af de to ledelseslag, da dette er mest demokratisk. Bestyrelsens forslag om otte medlemmer, fire af hver slags er han helt enig i.
Efter en række synspunkter, til støtte af begge forslag, var hørt, blev bestyrelsens forslag vedtaget.
De fire valgte klyngeledere er Pia Lund Bakke fra Valby, Katia Dahl Bøgvad fra Indre By, Poul Rasmussen fra Valby og Niels Hansen fra Østerbro.
De fire valgte pædagogiske ledere er: Kathrina Dauscha fra en institution på Amager, Fransiska Tvede fra en institution i Indre By, Grethe Dehn fra en institution på Østerbro og Leif Olsen fra en institution i Vanløse