Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Mellem snegle og edderkopper
Af Elisabeth Lockert Lange
Det grønne flag. Syv dagplejere på Amager kan kalde sig naturdagplejere, efter de har levet op til de krav, som ligger i Grønne Spirer under Friluftsrådet og fået det grønne flag. En stor fordel, vurderer en af dem, som LFS Nyt har talt med, for naturen har det hele. Og koblet med det materiale de får fra Grønne Spirer er der masser af lege og idéer at tagefat på.
”Der er ingen elefanter og løver herude,men her er snegle, myrer og trærødder der ligner. Børnenes fantasi bliver brugt, og jeg tror det er sjovere for dem end en tur i zoo. Vi har bænkebidere og edderkopper og larver af alle slags.”
Ordene kommer fra en naturdagplejer, Anne Petersen,dagplejer gennem 23 år, som når dette læses har fået det grønne flag fra Grønne Spirer, Friluftsrådetnaturpædagogiske initiativ (se faktaboksen).
Hun er ikke alene, sammen med seks andre kommunale dagplejere på Amager, har hun gennem et års tid arbejdet på at gøre sig fortjent til flaget fra Grønne Spirer. For det er ikke hvem som helst som får det, en række kriterier skal opfyldes, og netop derfor er det stort, når flaget hejses og diplomet overrækkes. Det er heller ikke noget man får en gang for alle, hvert år skal kravene om aktivitetergenvurderes, for at man har ret til at kalde sig naturdagplejer endnu et år.
Anne Petersen, som jeg mødes med i legestuen på Rodosvej (en kollega skulle have været med, men blev forhindret), har altid været naturinteresseret:
”Naturen har det hele. På alle årstider er den fyldt med muligheder for aktiviteter, leg og læring. Lige nu står den på snegle, edderkopper, gyldne blade, sten og kastanjer. Men man skal selvfølgelig kunne lide naturen, man skal kunne lide at være ude, lide at blive våd og beskidt.”
Selv har hun altid været vild med naturen og mangeårigt medlem af Naturfredningsforeningen. En dag talte hun med en af pædagogerne på dagplejekontoret, Jette Lykkegaard, om natur og Grønne Spirer. Det var starten på forløbet, for en tid efter fortalte Jette Lykkegaard at der faktisk også var andre naturinteresserede dagplejere i gruppen. Ledelsen gav grønt lys til projektet, som i parentes bemærket ikke er gratis.
Der er en økonomisk udgift forbundet med det, men for den får man både masser af materialer til lige præcis den aldersgruppe man arbejder med, og så får man to kursuspladser om året. I alt var der syv dagplejere som var interesserede og som entusiastisk kastede sig ud i projekt Grønne Spirer. Og da de kan være 10 i en sådan Grønne Spirer gruppe, så er der plads til tre til…
To af de syv dagplejere er i én dagplejegruppe, de fem i en anden. At de er i forskellige dagplejegrupper er kun en fordel, vurderer Anne Petersen. For så kan de arbejde med naturen både inden for deres egen dagplejegruppe og i den tværgående Grønne Spirer naturgruppe. Det giver muligheder for at gå i dybden hver for sig, sammen i dagplejegruppen og fælles i den tværgående gruppe, og dermed for at få masser af ekstra inspiration fra hinanden.
”Vi bor jo i en by, men de fleste menneskers bedstebarndomsminder er fra naturen, i naturen. Det erfantastisk dejligt, hvis vi kan give disse børn dette med, så de engang vil huske oplevelser fra ture i naturenher i dagplejen. Alle vi syv dagplejere har også haver, som ikke er af de strømlinede slags, nærmere lidt vilde natur-haver”, siger Anne Petersen.
Natur og kultur
Dette, som var indledningen til forløbet, skete for ca. et år siden, og så gik der noget tid med at lære hinanden at kende og komme ind i det hele. Det sidste halve år har de for alvor været i fuld gang. Og Grønne Spirers natur-dagpleje handler ikke bare om at være ude i naturen. Det er sat i system med en række specifikke krav til dagplejerne.
Først og fremmest skal de lave en årsplan med aktiviteter måned for måned. Nogle af aktiviteterne er alle syv dagplejere og deres i alt 28 børn mellem otte måneder til lige under tre år sammen om, andre kan de lave to og to eller enkeltvis. Men en dag om ugen mødes de alle et sted udenfor og så taler de sammen om aktiviteter og planer.
”Ofte er det årstidsrelevante aktiviteter naturligvis. Ligenu laver vi meget efterårsrettet som at samle blade, nødder og kastanjer og så lave alt muligt sjovt af det. Det er rigtig godt med sådan en årsplan, også ud over de konkrete idéer, for vi kan bruge den fagligt. Vi tænker læreplanerne ind over dem, og vi tænker bevægelse ind. På den måde lægger vores arbejde med naturen sig ind på tværs af alt andet vi laver, og så kan vi gå i dybden med de enkelte elementer, når vi laver et projekt”, fortæller Anne Petersen.
Hun illustrerer med et eksempel. Dagplejen har kørt ettema fra læreplanerne med fokus på kultur og kulturelle udtryk.
”Når vi så også arbejder med natur, så falder det naturligtat udvide vores kulturelle udtryk med noget fra naturen. Fx laver vi juledekorationer, påskepynt og ting til fastelavn af alt muligt, som vi finder i naturen, og som vi og børnene synes kan bruges.”
Ud over til de faste højtider, så laver de løbende en masseandet. Fx et projekt med mælkebøtter i sommer.
”Vi tog stykker af karton, kom lim på, og så pustede vitil de visne mælkebøtter og lod dem lande på kartonen. Jeg viste det først for børnene, og de blev rigtig gode til det. De blev så grebet at de valgte at gøre en masse ekstra fx satte nogen en hel mælkebøtte ind. De gav det forskellige bevidst kunstneriske udtryk”, siger Anne Petersen og peger på de mange muligheder som efteråret byder på: først og fremmest de flammende blade, agern, hassel, kastanjer og andre nødder, foruden svampe og de mange små dyr som gør sig klar til vinteren.
Bruger alle sanser
”Om de kan lide det? Det kan de. Børnene får brugt alle deres sanser, deres krop, deres motorik. De er trætte på en helt anden måde, når de kommer ind efter at have været ude i naturen. Flere af dem, især de største, vil helst være ude hele tiden. De er også sammen på en anden måde, der er plads derude og der er ingen konflikter”, fortæller Anne Petersen.
Et af kravene til dagplejerne under Grønne Spirer er daogså at de forpligter sig til at være ude i det fri hver eneste dag. Og at de mindst en gang om ugen tager ud på en tur, som går længere ud end den nærmeste legeplads.
”Og vi overholder at vi er ude hver dag. Vi er også privilegerede, der er mange grønne områder her i nærheden. Vi har stranden lige ved og fortet, og nogle dagplejere tager bus ud til Dragør og er derude. Vi har små oaser rundt omkring, bl.a. har vi en bakke, som er stejl på den ene side og mere blød på den anden. Den er helt perfekt, alle kan blive udfordret hver sit sted på bakken. Og børnene kravler op og ruller ned – det er et fantastisk sted rent motorisk.”
Selvfølgelig er der perioder, hvor de er lidt mindre ude,fx når de får nye helt små børn, og hvis det er for koldt ogblæsende for dem.
En del af Grønne Spirer er at børnene skal være med i”fra jord til bord”. Med andre ord er de med til at så, vande, passe, se det vokse op for så at tilberede det. De er kort sagt med i hele processen, og det er ikke kun, når det handler om menneskemad.
De har haft et fugleprojekt, hvor de startede med at såsolsikker. Derefter vandede og passede de dem, plantede dem ud i haven og så dem vokse. De tog billeder af dem og så dem blive større og større. Så kom efteråret, solsikkerne visnede, og de tog frøene ud og gemte dem. Før jul smeltede de talg og fyldte frøene i, sammen med nogle grankogler de havde fundet. Og så hang de dem ud på træerne.
”Det var noget fuglene kunne lide. Og børnene fulgtenøje med i, når der kom fugle og spiste både frø og talg. Vitog billeder af det, og når vi tager dem frem og kigger på
dem, så er det helt utroligt, hvad de husker fra hele projektet,og hvad de kan fortælle. De har haft alle sanser med i forløbet, og derfor husker de så meget og lærer så meget.”
Griber det spontane
Anne Petersen har været dagplejer i så mange år at hun har været en del af den udvikling, der har været med og i dagplejen, ikke mindst i de sidste ti år.
”Der har været et stigende fokus på det faglige pædagogiske, og netop det faglige har stort udbytte af Grønne Spirer initiativet. Fx er det fantastisk at nu går vi ikke bare en tur, vi er bevidste om at gøre og se og undersøge. Vi har jo gjort det hele tiden, men nu er vi opmærksomme på hvad vi gør og hvad det betyder, og ikke mindst kan vi nu fortælle forældrene meget mere om, hvad deres børn har oplevet og udviklet og gjort. At vi har fundet snegle og undersøgt dem, og at deres børn nu ved en masse om snegle. Eller vi har været ude på havnen og kigget på fisk, og alt det børnene har lært ved det.”
Hun tilføjer:
”Det betyder ikke at vi planlægger alt. Der er masser afplads til det spontane og impulsive. Jeg husker fx en dag det øsregnede, det var et rigtigt møgvejr, men vi gik ud alligevel, jeg og fire drenge jeg havde på det tidspunkt. Vi kastede os ud i at finde små dyr, snegle, myrer, bænke-bidere, hvad der er derude, og det blev en fantastisk formiddag. Vi kiggede på, hvor hurtigt dyrene kravler og talte om de mange farver de har, og hvordan de kravler. Og hvem der spiser hvem, for tudser så vi også. Vi tog billeder af det hele, og ingen af os opdagede at det styrtregnede. Det talte vi meget om bagefter.”
Hun smiler og siger: ”Det lyder måske som ingenting,
men vi er gode til at gribe det spontane, og det ligger ligeforan os. Der er også enormt meget læring i det, ja alene omsorgen for naturen og dyrene i den.”
På alle måder sker der meget med børnene, når de kommeri det man kan kalde en naturdagpleje. Fx er de langt mindre syge. Og de leger også meget mindre med indelegetøj end tidligere, for nu har de alt det de har fundet i naturen.
”At være i og bruge naturen udvikler koncentrationsevnen,foruden at deres fantasi bliver sat i sving. De løfter hveren sten og træstub og ser, hvad der er nedenunder. Vi harglade børn, der er få konflikter derude. Alle 28 børn er med -på hver deres plan. Og der er altid noget at finde på. Børnene kan stå et helt tomt sted og efter tre minutter har de fundet på noget. Af ingenting.”
Et år af gangen
Flaget fra Grønne Spirer blev overrakt ved en event, hvor alle forældrene var inviteret, og hvor børn og dagplejere fik mulighed for at vise alt hvad de har lavet. Enten i form af fotos eller konkret. Såsom terrarier med snegle, billeder af edderkopper der klækker, grønkålslarver, mælkebøtter – og alt det andet. Børne- og ungdomsborgmesteren var også inviteret men hun var desværre bortrejst.
”Vi fik et grønt flag som vi skal have stående fremmesom bevis på, at vi har det grønne flag i år. Og så serverede vi grønne boller og æblesmør, som børnene selvfølgelig har været med til at lave.”
Som nævnt har de kun flaget et år af gangen. Og sådanskal det være, mener Anne Petersen.
”Hvis vi skal have flaget næste år også, og det vil vi naturligvis gerne, så skal vi gøre noget for det. Vi skal beskrive de sidste tre måneders aktiviteter, hvad vi har gjort, og hvad børnene har fået ud af det. Og sende det med billeder ind som evaluering til næste års flag”, fortæller hun og fortsætter:
”Det er fint at det evalueres hvert år, så går vi ikke i stå.
Det sikrer desuden at det også bliver et udviklingsprojekt for os selv. Vi har hele tiden nye børn, så vi ville kunne lave mange af de samme ting. Men vi har jo selv lyst til at udvikle og udvide og lære nyt, så vi hele tiden bliver mere opmærksomme, fx på hvilke fugle vi ser omkring os, ikke bare på fugle. På den måde kan vi gå i dybden.”
Der er mange inspirationskilder, de kan trække på. Delser der Friluftsrådet og Grønne Spirers store materiale, delser der nettet, som er genialt til at finde idéer på, som Anne Petersen siger.
Endnu et krav for at blive naturdagplejer er at man skalvære villig til at fortælle om det, det vil sige formidle det videre, fx i LFS Nyt eller på møder. Og det gør de gerne.
”For vi kan kun anbefale dette.”
Grønne SpirerEn gruppe på op til 10 dagplejere kan sammen tilmeldesig Grønne Spirer. Det koster 1200 kr. plusmoms om året. For dette beløb får man en inspirerendematerialepakke, to pladser på et selvvalgtheldagskursus, nyhedsbrev samt muligheden for atfå flaget, den synlige anerkendelse for den særligeindsats. For at få flaget og diplomet skal dagplejeren sikre: Desuden skal: |