Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Leder
Af næstformand Jan Hoby
Gå aldrig tilbage til en fuser!
Fredag den 18. januar 2013 falder der dom i Københavns byret anlagt af Københavns Kommunes Børne- og ungdomsforvaltning (BUF) mod Økologisk Grønne Torv (ØGT). Det vil sige at når dette læses, så kender vi udfaldet.
Baggrunden for sagen er at ØGT på alle områder ikke har kunnet levere varen. I 2010 blev Københavns Kommunes indkøbsaftaler sat under massiv pres på baggrund af veldokumenteret kritik af dårlige fødevarer til ekstremt dyre priser. I kølvandet på mediedækningen og det politiske pres, som blev skabt af LFS og de kommunale daginstitutioner, fyrede Københavns Kommune ØGT for bl.a. at have overfaktureret kommunen for flere varer. Det skulle have været afslutningen på et dyrt, dårligt, ineffektivt og sørgeligt kapitel i Københavns Kommunes historie. Men desværre gik det ikke sådan.
På trods af at kommunen havde en god sag, kom forligsaftalen i spil, da kommunen vurderede at et retligt efterspil ville indebære, at kommunen skulle afholde omkostninger til advokat, retssag og til internt brug af administrative ressourcer på forberedelse mv. af sagen.
Med udgangspunkt i at kommunens midler og ressourcer anvendes bedre på service frem for advokater og forberedelse af tvister, indledte Københavns Kommunes Koncernservice forhandlinger med ØGT for at opnå forlig. Kommunen blev samlet kompenseret i størrelsesordenen 250.000 kr. for svigt fra ØGTs side.
Sagen blev betragtet som løst, og samarbejdet med en bevisligt dårlig leverandør blev genoptaget. Københavns Kommune fik dækket sit krav samt håndslag på at ØGT fremadrettet ville levere fødevarer til konkurrencedygtige priser. Tilliden til ØGT kunne ligge på et meget lille sted, og det var mod bedre viden at samarbejdet forsatte. Men manglende professionalisme i forhold til hele EUs udbudscirkus, udlicitering og kontrakter med private aktører, gjorde at Børne- og Ungdomsforvaltningen ikke havde selvtillid nok til at smide ØGT på porten.
I 2012 startede en ny sag, som udviklede sig til en retssag mellem Københavns Kommune og ØGT. Denne gang på grund af massive problemer med ØGTs fødevareleverancer.
Trods bod og bedring og flere advarsler var rækken af dårlige undskyldninger uden ende. Historier om stjålne lastbiler, 13 grader varm mælk, hundeæde og manglende leverancer af mad blev hverdagsoplevelser for byens kommunale daginstitutioner.
Uanset udfaldet af retssagen den 18. januar mod ØGT, så må læren for byens politikere og forvaltninger være: Udlicitering er både dyrt og dumt. Penge der kunne gå til velfærd bruges i stedet på dyrt juridisk og administrativt bureaukrati. Selvom man ikke kan sætte en finger på det kommunale tilsyn, har det muligvis ikke været nok til at få skovlen under en dårlig leverandør som ØGT. Dette vil ikke være den sidste sag om en dyr, dårlig og ineffektiv privat leverandør til det offentlige. Derfor opfordrer LFS rød blok til at bruge deres politiske flertal til at kommunalisere mest muligt og få set sin udbudspolitik efter i sømmene. Erfaring viser at det offentlige kan gøre det bedre og billigere selv.