Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Mentorindsatser, der virker
En guide til kommunerne giver råd til, hvordan de bedst laver mentorindsatser for børn og unge med særlige behov. Særlige kriterier skal nemlig være opfyldt, hvis indsatserne skal virke.
I mange kommuner arbejder man i dag med mentorindsatser for at støtte børn og unge med særlige behov. Det gælder bl.a. børn og unge, der er i risiko for at begå kriminalitet. Det Kriminalpræventive Råd (DKR) har i samarbejde med TrygFonden i efteråret lavet et overblik over, hvad der skal til for at indsatserne virker. Det sker i guiden ”Mentor- og fritidsindsatser, en guide til den gode indsats”, hvor kommuner, boligselskaber og frivillige organisationer kan finde anbefalinger til indsatserne.
En af anbefalingerne er at mentorforløb minimum skal vare et år. Et kortvarigt forløb kan nemlig blive direkte problematisk for den unge.
”Forskning viser, at mentorrelationer, der brydes inden seks måneder, kan øge den unges alkoholindtag. Et brud inden tre måneder kan direkte reducere den unges selvværd. Den unge kan derfor risikere at få det værre som følge af indsatsen. Det stiller krav til indsatsen og dens udførelse – for den unge må ikke opleve flere svigt,” siger forskeren bag projektet fra DKR, Henriette Nobili Christiansen. Hun står bag anbefalingerne, som bygger på en kortlægning af effekten af mentor- og fritidsindsatser i fire forskellige lande igennem de sidste knap 20 år. Den største af sin slags.
DKR og TrygFonden har lavet den nye guide, fordi der længe har manglet et overblik over, hvad der virker, når det kommer til mentor- og fritidsindsatser.
”Det betyder, at kommunerne, boligselskaberne og de frivillige organisationer indtil nu har måttet prøve sig frem og bygge deres indsatser på enkeltstående erfaringer. Nu kan de let finde gode og velunderbyggede råd, så børnene og de unge i sidste ende får det bedste udbytte,” siger Henriette Nobili Christiansen.
I forhold til fritidsindsatser er det vigtigt, at aktiviteterne er strukturerede og har et mål. Der skal også være et kompetent personale til stede, eller kan man risikere, at de unge påvirker hinanden negativt. Samtidig er det også vigtigt, at den unge har en personlig, tillidsfuld relation til en støttende voksen, at der er ugentlig kontakt mellem mentoren og den unge og at der er fokus på at styrke den unges personlige og sociale færdigheder.
Du kan finde selve guiden på dkr.dk.
Undersøgelsen er udarbejdet af DKR i samarbejde med Tryg-Fonden. Undersøgelsen er et af flere samarbejdsprojekter, der i de næste år skal være med til at forebygge ungdomskriminalitet.
Hvor mange undersøgelser er med i kortlægningen?
50 undersøgelser, heraf seks fra Danmark Hvilke lande er med i undersøgelsen?
Danmark, Irland, Storbritannien og USA
Hvornår er studierne udgivet?
Fra 1994 til og med 2011
Hvilke unge er med i indsatserne?
Primært 12-17-årige unge i risiko for kriminalitet – set primært ud fra, at de bor i områder med socioøkonomiske problemer og højere niveauer af kriminalitet.
Hvad kendetegner de effektive indsatser?
De varer i et år eller mere og foregår ugentligt i flere timer med en engageret, stabil og støttende voksen, der etablerer en personlig relation til den unge.
Hvad kan virke kontraproduktivt?
De unges selvværd reduceres, hvis deres mentorrelation brydes tidligt. Det kan desuden forværre de unges adfærd, hvis de sættes sammen med og påvirkes af uroskabende unge i en fritidsindsats.
Det er vigtigt, at Mentor- og fritidsindsatser
• Varer i mindst et år
• Har ugentlig kontakt
• Deltagelse i flere timer pr. gang
• Omfatter en personlig, tillidsfuld relation til en støttende
voksen
• Målrettet betoner/styrker personlige og sociale færdigheder
• Har et veluddannet og stabilt personale – også til håndtering af frivillige
Vær særligt opmærksom på Mentorindsatser
• Kan være skadelige, hvis de brydes allerede efter få måneder
• Kræver uddannet personale ved unge med store problemer
• Skal bero på grundig matchning og løbende støtte
• Skal have en tydelig tidshorisont med nedtrapning og opfølgning
Fritidsindsatser
• Kan samle unge med uroskabende adfærd og forværre eller udbrede den
• Kan påvirke de unges selvforståelse og skabe yderligere
skel mellem dem og andre
• Skal have et tilstedeværende og indgribende professionelt personale
• Skal bevidst styrke de unges psykosociale udvikling aktivt, fokuseret og trinvist.