Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelse
Kend din kerneopgave
-Innovation til hverdag
Anja Johansen, Pædagog i dagtilbuddet Musvågevej for brugere med autisme.
Debatbog til offentlige ledere og medarbejdere om at få sat ord på, hvad kerneopgaven er, så der kan skabes bedre og billigere velfærd.
Bogen handler om hvordan du skaber forudsætning for innovation i din hverdag, om at vi er nødt til at have fokus og have afklaret vores kerneydelse for at kunne være innovative. Den beskriver et billede af organisationer som oftest ikke har klare kerneydelser, eller at disse ydelser ofte forveksles med faglighed, men at der trods alt ikke sker innovation uden faglighed!
Jeg synes, at bogen er værd at læse for alt pædagogisk personale, da den sætter mange tanker i gang. Hos mig er det blandt andet tanker om den hverdag jeg er i, om hvilke kerneydelser jeg som pædagog udfører, eller burde udføre. Samtidig får bogen mig til at overveje, hvad det er for en ledelse der er på min arbejdsplads, hvordan de er blevet ledere og om de gode nok til at formidle kerneydelserne i vores hverdag.
Bogen fremkalder også en stress, som jeg synes jeg har oplevet de sidste par år i mit arbejde. Presset over, at der konstant skal implementeres nye retningslinier, at der skal foretages mere dokumentation, spares etc.
Jeg sidder ikke tilbage med de vise ord efter at have læst bogen og jeg føler mig ikke mere klædt på til en innovativ hverdag. Kerneydelserne er stadig diffuse og uklare på mit arbejde, men det har givet mig et behov for at få dem defineret.
Fagligheden er ifølge bogen tidligere blevet forvekslet med vores kerneydelse, hvilket også for mig har været det primære.
Jeg har på egen krop kunne mærke, at det i de senere år har været svært at bibeholde samme niveau af faglighed, når der er besparelser. Den eneste måde det har kunnet lade sig gøre, er ved at løbe stærkere. Men set i lyset af bogen skyldes det vel, at jeg har set fagligheden som min kerneydelse, i stedet for midlet til at opnå den udefi nerbare kerneydelse.
Bogen giver også et billede af en nødvendighed af ikke at være ens, men at være i stand til at udnytte vores forskellige kompetencer for at forbedre kerneydelsen. Vi (medarbejderne) bliver sammenlignet med et band, som er nødt til at lytte til hinanden, men har forskellige funktioner for at kunne løse opgaven på arbejdet. Vi skal som organisation også være bedre til at tilpasse os forskellige borgere og deres behov frem for, at de skal tilpasse sig os.
Bogen er klart værd at læse og kan læses af alle pædagogisk ansatte, men før mine tanker kan blive til handling, er jeg afhængig af en leder der ser samme behov for udvikling og præcisering af eks. vores kerneydelse. Derfor synes jeg, at alle ledere skal læse den.
Den slutter af med et meget karikeret billede af ledelses-typer, der ikke desto mindre er ret sigende. Spørgsmålet er om alle har et ledelsesgen gemt i sig?
Bogen er let og overkommelig at læse og der er gode praksiseksempler med som gør forståeligheden større.
Konklusion
Jeg giver bogen 4 stjerner, fordi den har underholdt mig, provokeret mig og sat mange tanker i gang, men alt i alt sidder jeg ikke tilbage med de store vise ord. Jeg ved godt, at jeg ikke er blevet lovet det, men jeg mangler det.