Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelse:
De mange veje mod inklusion
Tekst: Christina Lyng, cand.pæd.soc.
De mange veje mod inklusion samler en række praksiseksempler, der reflekterer over, hvordan pædagogisk personale kan arbejde med inklusion i praksis. Disse praksiseksempler er skrevet af flere forfattere med baggrund i deres egne erfaringer med inklusionsprojekter og uddannelsesforløb.
Ambitionen fra bogens forfatter er at gøre relevant viden på området tilgængelig for læseren, hvor de enkelte kapitler på hver deres måde belyser, hvordan forskellige metoder og tilgange kan bidrage til udvikling af inkluderende miljøer i daginstitutioner.
Bogen er bygget op i sektioner og er dermed en opslagsbog, hvor læseren dykker ned i det der findes interessant og brugbart. Kapitlerne i bogen bevæger sig mellem fortællinger fra pædagogisk praksis og forholdet der omhandler personale, samarbejde og ledelse.
Den kan anvendes som opslagsbog og som inspiration til at arbejde inklusionsfremmende. Den er yderst brugbar og inspirerende for den læser, der nok har en masse grundlæggende viden om inklusion, men mangler viden og inspiration i forhold til den praktiske del: ”… og hvordan gør vi så?”
Alle der interesserer sig for udvikling af inkluderende pædagogisk praksis kan blive inspireret af bogen og drage nytte af eksemplerne bogen præsenterer os for.
Praksiseksemplerne tager udgangspunkt i daginstitutioner, men temaerne er så universelle, at pædagoger der arbejder på skoler og i fritidstilbud også kan blive inspireret af metoderne, modellerne og tilgangene i bogen.
Hvad skal vi med endnu en bog om inklusion?
Bogen bibringer ikke ny viden, men den samler meget af den viden der er i forvejen og som for nogle læsere vil være ny viden. Bogen inddrager alle børn i praksisfortællingerne og mange af forfatterne taler om børnefællesskaber i almindelighed.
Eksempelvis handler et kapitel om minoritetsdanske børn, hvilket er forfriskende, da inklusionsfremmende til tilgange kan have en tendens til kun at omhandle og fokusere på børn med diagnoser.
På den måde er bogen med til at fortælle historier om, hvorfor det at arbejde med inklusionsfremmende metoder og tilgange er udviklende for alt pædagogisk personale og dermed godt for ALLE børn.
Udfordringen med en bog som denne kan være, at når der tilbydes mange veje, kan det være svært at vælge sin egen vej.
Der må læseren skelne mellem de forskellige tilgange bogen tilbyder, hvor noget er forebyggende og andet er indgribende.
KonklusionBogen er tro mod, hvad forfatteren skriver, at den tilbyder. Den er let at læse og let tilgængelig i forhold til at dykke ned i de kapitler læseren finder interessant. Bogen rammer ned i en tid, hvor vi er forbi at tale for og imod inklusion, og hvor vi kender de bagvedliggende mål og visioner, men mangler inspiration og praksiseksemplerne. |