Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Fritidspædagogik, faglighed og fællesskaber
Af Charlotte Højholt
Fritidspædagogikken er under forandring. Denne bog sætter fokus på de særlige fritidspædagogiske bidrag til børnelivet. Den ser nærmere på den pædagogiske faglighed i forhold til at understøtte og tilrettelægge betingelser for børns fælles hverdagsliv, læring og udvikling. Pædagogers viden og måder at arbejde med børns fællesskaber bliver her et centralt omdrejningspunkt.
Bogen tilbyder et praksisnært blik på pædagogersprofession og måder at arbejde med børns samspil.
Centrale temaer er:
• Den fritidspædagogiske faglighed – aktiviteter ogfællesskaber
• Fritidspædagogik og inklusion
• Forældresamarbejde og forældreperspektiver påfritidspædagogikken
• Det tværfaglige samarbejde i skolen
• Betydninger for udvikling af den fritidspædagogiske praksis
Bogen henvender sig til pædagoger i fritidstilbud og skole samt til studerende på pædagoguddannelsen.
Dafolo • 104 sider • Pris 250 kr.
Børn og daginstitutioner i
180 år
- Pædagogisk tænkning, historie og praksis
Af Søren K. Lauridsen
”Hverdagen i børneasylet var noget anderledes end i nutidens børnehaver. Der var blot en asylmoder til omkring 50 børn! Asylmoderen boede på første sal, og børnene opholdt sig i stueetagen. Undertiden fik asylmoderen dog assistance fra medhjælpende frøkener. Asylmoderen skulle sørge for, at børnene fik en kristelig opdragelse, blev undervist samt lærte renlighed og orden. Dagen startede og sluttede med bøn og salmesang. Pladsforholdene var trange, og man måtte klare sig med udendørs latriner, indtil tilbygningen med toiletter blev opført.” Sådan startede det – for cirka 180 år siden Den gennemgår daginstitutionens historie og udvikling fra 1830’erne og op til i dag. Opdelt i seks perioder og med gennemgang og levendegørelse af dagligdagen, den fremherskende pædagogik, den historiske baggrund, de pædagogiske tænkere.