Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS:
Når pædagogstuderende møder virkeligheden:
Fra gave til slave
Vi skrev i en tidligere udgave af “Nyt fra PLS,” at en praktikinstitution bør se en studerende som en gave. Det kan, når vi taler med vores medlemmer, godt lyde som om at gave på nogle institutioner forveksles med slave. For tro det eller lad være, vi har til tider studerende i røret, der fortæller meget interessante historier fra praktikkens verden.
”Så kan vi andre holde fri”
Op til jul havde vi en del henvendelser fra studerende, der både skulle have aftenvagt juleaften og nytårsaften, en enkelt fik besked på, at “sådan har det altid været, så kan vi andre holde fri”.
Andre studerende oplever på ugentlig basis at få rykket rundt på deres vagter for at dække ind i forbindelse med møder og sygdom. Nogle institutioner forsøger at afskedige studerende på grund af fravær i forbindelse med graviditetsgener. Vi har oplevet studerende, der har været udsat for overgreb på deres praktiksted, og efterfølgende er blevet opsagt ”for deres egen sikkerheds skyld.”
Listen er lang, og desværre kan vi ikke gå i detaljer med de enkelte sager, men hvis vi kunne, var det først blevet rigtig “sjovt”. Fælles for mange af de henvendelser vi får, er at de studerende er bange for at gøre noget ved problemerne, for som de selv siger: “Vi er bange for ikke at bestå praktikken”. Det er desværre ikke en ubegrundet ængstelse de studerende har. Termer som “hvis du har flere fraværsdage, kan vi ikke godkende dig” høres ofte i vores samtaler med medlemmerne.
Man skal ikke skyde bjørnen når man selv bor i et glashus
Bjørne, slaver og glashuse giver måske ikke den store mening i denne sammenhæng. Men det gør det heller ikke at praktikinstitutioner bruger studerende for forgodtbefindende. Studerende er ikke slaver, som kan kostes rundt i de 3 eller 6 måneder de er i praktik. De skal ikke bruges til at arbejde på tidspunkter, hvor institutionerne har svært ved at få vagtplanen til at hænge sammen, og en truslen om en “ikke godkendt praktik” er ikke en motivationsfaktor for de studerende.
Pointen er, at man skal behandle andre, som man selv gerne vil behandles - også pædagogstuderende.
I vores optik skal man se en pædagogstuderende som en gave til institutionen. En studerende kan bidrage med input om den nyeste teori, være med til at igangsætte pædagogiske forløb og stille kritiske og reflekterende spørgsmål til den eksisterende praksis. Og husk, er der noget I er i tvivl om i forhold til at være praktikinstitution, så ring til os.
Heldigvis er ovenstående eksempler særtilfælde. Vi ved godt, at langt størstedelen af Københavns praktikinstitutioner er rigtig gode, og overholder de gældende regler. Men ligesom der er brodne kar blandt de studerende, ja så er der også praktikinstitutioner, der ikke tager deres opgave som uddannelsesinstitution alvorligt - og det skal vi have lavet om på.