Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelser:
Det handler nemlig om det, der vedkommer barnet
Hvad er pædagogik for 0 til 3-årige, når den er bedst? Det spørgsmål stiller Erik Sigsgaard og medforfattere i denne lille perle af en bog til først og fremmest dagplejere og vuggestuepædagoger, men alle andre kan have godt af at læse med.
Her er en lille og letlæst bog, som jeg vil anbefale alle, der på en eller anden måde har med små børn at gøre at læse. For den er på en måde en grundbog for omgangen med små børn.
Bogen handler om pædagogik for 0-3 årige, når den er bedst – om måden vi møder barnet på, dér hvor barnet er.
Erik Sigsgaard, der er medforfatter på den, taler om af-institutionalisering, og at alle skal mestre et almindeligt voksenliv. Han peger på, at de voksne skal være i sig selv og være rollemodeller, men ikke mindst være klar på at gribe øjeblikket sammen med børnene. Men i kæmpeinstitutioner kan det være svært for det lille barn at finde ting, der kan forbindes med det hjemlige miljø og med dagligdagen, hvor de lærer om almindelige voksne. Her har dagplejen en kæmpe fordel, hvis altså ikke dagplejen bare falder i og tror, at skemaer og diverse tests er vejen frem.
Det handler, ifølge Erik Sigsgaard, om at følge dagligdagens rytme, og ikke være underlagt skemaer og faste planer, men i stedet bruge tid på det, der vedkommer barnet. Det kan være, at der skal kigges på en tissemyre – meget længe.
Måske skal vi også synge om en.
Og så skal vi være fælles om alt det der kan relateres til det hjemlige. Det et blandt andet der hvor der vaskes tøj, vandes blomster, hvor familiens børn kommer fra skole og hvor katten skal have mad osv.
Selvom bogen udkom tilbage i 2009 er ’De mindste’ stadig meget relevant. Det er også derfor, at vi har haft og endnu har et medlemsmøde den 9. marts med Erik Sigsgaard om den. Alle der har noget med børn at gøre, privat personer, professionelt personale i vuggestuer og i dagplejen vil have gavn af at læse den.
I dagpleje-regi kan jeg se masser af problemer komme, hvis vi ikke snart stopper op og lytter til en som Erik Sigsgaard. Jeg kan nemlig være nervøs for, at vi også mister det nære, de tætte relationer som barnet har brug for, blandt andet fordi der i dagplejen rundt om i kommunerne bliver brugt rigtig meget tid på at dokumentere, måle og analysere barnet.
Vi ser dagplejere, der går rundt med en iPad, for at tage billeder, som senere skal bruges i arbejdet med barnet. I min optik er det da mere logisk, at vi er sammen med barnet, for derigennem at følge barnets udvikling. Det handler jo om at være til stede – og ikke at se barnet igennem en iPad.
Erik Sigsgaard beskriver så fint i bogen, hvordan det burde være, hvordan vi alle bør agere sammen med børn: ”Det tager nemlig tid at være barn,” som han skriver.
Også hjemme i familierne kan bogen gøre gavn.
I weekenderne, hvor alle skal oplade, har mange forældre travlt med at underholde deres børn med alverdens arrangementer. Men børn behøver ikke blive underholdt hele tiden. De har også brug for at være alene og slappe af uden en voksen, der overvåger dem hele tiden. I de nye kæmpeinstitutioner vil bogens indhold også kunne gøre en forskel, for her tror jeg, at det kræver en ekstra indsats at opbygge de nære og tætte relationer.
Konklusion:
Bogen er let læselig og den slår hovedet på sømmet i forhold til, hvad der er vigtigt og væsentligt for det lille barn. Den får 6 stjerner af mig. Jeg er bare vild med forfatternes pædagogiske syn og holdninger. Alle burde læse den.
Majbritt Kronbøl, dagplejer på Frederiksberg gennem 28 år, formand for dagplejeområdet i LFS
Den nødvendige opdragelse – er opdragelse nødvendig?
Af John Aasted Hasle
Kærlighed, omsorg og anerkendelse erstatter kæft, trit og retning i den moderne børneopdragelse. Det kræver tydelige voksne. Denne bog giver et bud på nogle fælles spilleregler for både børn og voksne.
Bogen kommer med konkrete bud på, hvordan opdragelse skal gribes an, og indeholder bl.a. emner som mobiltelefon, at opdrage søskende, kampen ved spisebordet og opdragelse i den skilte familie.
Bogen er ikke kun relevant for forældre og bedsteforældre, men også pædagogisk personale.
Frydenlund
191 sider
Pris 249 kr.
Livshistorie-fortællinger – nøglen til livet
Af Jónas Gústafsson (red.)
At fortælle sin samlede livshistorie kan være med til at skabe mening i tilværelsen for sindslidende i kontakt med behandlingssystemer og sociale tilbud. I det psykosociale rehabiliteringsarbejde kan livshistoriefortælling være med til at skabe sammenhæng og ny mening for sindslidende.
I denne bog præsenteres og konkretiseres metoden til livshistoriefortælling, så pædagogisk personale nemt kan anvende det i det psykosociale arbejde.
Frydenlund
182 sider
Pris 249 kr.
Socialt arbejde i en foranderlig verden
Af Margit Harder & Maria Appel Nissen (red.)
Denne bog henvender sig til studerende på sociale grunduddannelser og fagpersoner, der beskæftiger sig med socialt arbejde. Forfatterne indrammer aktuelle problemstillinger med socialt arbejde i Danmark, som i stigende grad påvirkes af globale perspektiver.
Når f.eks. økonomiske, politiske og sociale forhold forandrer menneskers livsvilkår, så ændres vilkårene for socialt arbejde også.
Bogen præsenterer en række konkrete eksempler på denne påvirkning af det sociale arbejde i Danmark.
Akademisk Forlag
344 sider
Pris 369 kr.