Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Ung og forladt
Af Helle Vincentz og Preben Engelbrekt
Bogen er en rammende beretning om, hvordan verden ser ud, når man som ung mister én eller begge forældre. Forfatteren har mistet begge sine forældre. Hendes far begik selvmord da hun var otte år, og hun var kun 23 år da hendes mor døde af kræft. Helle Vincentz fortæller ærligt om, hvordan hun oplevede de to tab, og hvordan hun kom videre. Bogen beskriver chokket, sorgen, ensomheden og tankerne om, hvad man stiller op, når man er ung og føler sig forladt, fordi ens mor eller far dør. Men samtidig er det også en beretning om, hvordan man finder meningen med livet igen på den anden side af sorgen. Psykoterapeut og leder af rådgivningscenteret "Unge og Sorg", Preben Engelbrekt, afslutter de enkelte kapitler ved at underbygge og kommentere de forskellige områder, Helle Vincentz har beskrevet, og giver brugbare og gode råd, både til den sorgramte og til verden omkring. Bogen henvender sig til unge, der har syge eller har døde forældre, pårørende, undervisere og professionelle behandlere.
Kroghs Forlag 171 sider • Pris 249 kr. ISBN: 87-624-0686-8
Forstået og forstyrret
Om systematisk og narrativ pædagogik
Af Jørgen Riber
"Hold din kæft" "Det rager ikke dig" "Fuck dig, din bøsserøv" Reaktioner som disse er ikke ualmindelige, hvis man som professionel, forstående voksen – fx lærer, pædagog eller behandler – forsøger at hjælpe "vanskelige" børn eller unge i konfliktfyldte og svære situationer. Afvist på denne måde kan det være svært at komme i dialog med barnet, så der åbnes for samtale, udvikling og nye muligheder. Den afvisende, vrede eller mutte attitude er ofte barnets eller den unges måde at beskytte sig på mod en fjendtlig og uforstående omverden, der allerede har tilføjet det mange nederlag. Det barnet har brug for, er at blive anerkendt som den person, det er. Bogen giver en gennemgang af systematisk-narrativ teori og metode og viser gennem en lang række cases og eksempler, og hvordan man gennem sprogligt åbnende samtaler kan få kommunikationen mellem barnet, og den voksne til at flyde, så der åbnes for muligheder for at hjælpe barnet til at blive aktør i sin egen tilværelse og dermed videre i livet.
Hans Reitzels Forlag 204 sider • Pris 249 kr. ISBN: 87-412-0212-0
Piger – Drenge og pædagoger
- om ligestillingspædagogik i praksis
Af Kajsa Wahlströmt
-Hvorfor skal børn opdrages til snævre kønsroller? -Drengene spiller hele tiden hovedrollen. -Han er forelsket i dig. Det er derfor han skubber og spænder ben, siger pædagogen. -Pigerne ind i teknikken og drengene ind i omsorgen. -Ligestillingen begynder i børnehaven. Dette er nogle citater fra den svenske daginstitutionsleder og ligestillingskonsulent Kajsa Wahlströms bog.
Hun mener, at der først bliver ligestilling i samfundet, hvis pædagogerne i daginstitutionerne bliver opmærksomme på piger og drenges adfærdsmønstre. Forfatteren har i mange år gjort observationer i svenske børnehaver og gennemført et omfattende udviklingsprojekt – primært med video kameraer. Og hun er kommet til den konklusion, at pædagoger bidrager til, at piger og drenge har forskellige forudsætninger – forskellige muligheder for udvikling – på trods af, at ambitionen som oftest er den modsatte. Men sådan skal det ikke være, fastslår Kajsa Wahlstöm. bogen "skubber hun til pædagogerne og giver dem mange pædagogiske fif.
Forlaget Børn og Unge 240 sider • Pris 279 kr. ISBN: 87-91420-07-5
Voksnes læringsrum
Af Carsten Nejst Jensen (red.)
Antologien henvender sig til alle, som beskæftiger sig med teorierne om voksnes læring. Artiklerne omfatter dels teori og baggrund for voksnes læring og modstand mod læring, indblik i de fire læringsrum: voksenuddannelser, arbejdsliv, hverdagsliv og internet, og et afsluttende kapitel, hvor dokumentationen af vores kompetencer behandles. Hvordan får vi godskrevet vores kompetencer, når vi bevæger os fra et læringsrum til et andet ved fx at skifte arbejde? Voksnes læring befinder sig i spændingsfeltet mellem trang og tvang, fordi der er mange interessenter i forbindelse med voksnes læring: udover den enkelte voksnes interesse for læring er det fx arbejdspladsens og arbejdsmarkedets behov for arbejdskraft med bestemte kompetencer, vedtagelser i Folketinget og EU m.m., og der er ingen garanti for sammenfald i disse interesser.
Billesø & Baltzer 520 sider • Pris 298 kr. ISBN: 87-7442-155-1