Bogomtaler
Små børns hverdagsliv- situeret pædagogisk faglighed i vuggestue og dagpleje
Af Anja Hvidfeldt Stanek, Maja Rønn Larsen, Solmai Sofia Mikladal
Bogen undersøger forudsætningerne for børns trivsel og læring i dagligdagen i vuggestuer og dagpleje. Den er relevant for alle, der arbejder med små børn, studerer til pædagog eller er beslutningstager på området.
Bogenbeskriver, hvordan pædagoger og dagplejere kan styrke børnenes fællesskaber, understøtte deres medindflydelse, fremme deres læring og forbedre samarbejdet med forældrene. Alt sammen afstemt i forhold til de konkrete betingelser, den pædagogiske praksis udfolder sig under i dag.
Med udgangspunkt i den nyeste forskning samt interviews og observationer fra vuggestue og dagpleje viser de tre forfattere, hvordan betingelserne i pædagogisk praksis udgøres af både det enkelte barn, den samlede gruppe af børn, forældrene, personalet og dagtilbuddets rammer samt ikke mindst de mere overordnede samfundsmæssige betingelser i form af politiske forventninger og krav.
Frydenlund.151 sider. Kr. 249,-
Frydlege– leg som social inklusion og resiliens
Af Anne Bovbjerg
Børn har brug for mad og drikke for at kunne overleve, men leg for at leve. Og især for socialt udsatte børn kan legen være en måde at hele psykiske sår og rifter på.
Denne bog fokuserer på legs positive betydning for socialt udsatte børn. Forfatteren har i mere end 20 år arbejdet med udsatte børn og familier, der har været præget af sygdom, sorg og kriser. I bogen viser hun, hvordan man kan bruge leg i arbejdet med social inklusion og hjælpe børn til at opbygge psykisk modstandskraft (resiliens).
Anne Bovbjerg er cand.psych. og har senest sammen med kolleger startet Psykotraumecentret i Dansk Røde Kors.
Frydenlund.102 sider. Kr. 169,-