Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
RISIKO for kvalitetsforringelser
Botilbuddene for voksne udviklingshæmmede opregnes i såkaldte beboerkategoriseringer, som der bl.a. tildeles budget efter. Siden 2002 har kategorierne gået fra 1-5, tallet 5 var for de meget lidt selvhjulpne beboere.
Nu har området fået en ny beboerkategorisering. Baggrunden er at der under Socialforvalt ningen blev nedsat et kategoriseringsudvalg, som ved årsskiftet meldte en ny kategorisering ud til arbejdspladserne.
Enkelmandsprojekter (kategorierne 5 og 5 1/2) kalder man den nye kategori, og til denne bliver der tilført en bufferpulje. Det store problem er imidlertid, at bufferpuljen skal overføres fra det sam lede budget for samtlige botilbud.
Det betyder at ud af 22 botilbud får 6 arbejdspladser en bedre økønomi, og 16 arbejdspladser skal spare – beløb fra 34.466 kr til 1.957 mill. kr.
Det kan komme til at betyde store kvalitetsforringelser for beboerne, da der på nogle botilbud vil være tale om afskedigelse af nogle af de ansatte, og som følge deraf vil der være færre pædagoger på arbejde på en vagt end tidligere. Desuden vil det føre til at personalet får mere stressede arbejds dage.
En del udviklingshæmmede har en psykiatrisk overbygning. Den er kendetegnet ved at de har en problematisk adfærd, til tider med voldsomme handlinger, hvor de kan være aggressive og (selv)destruktive. Det siger sig selv, at beboerne på botilbudene har brug for en struktureret daglig dag, for så vidt muligt at undgå at gøre dem usikre og angste.
Forringelserne i den nye budgetmodel vil også be tyde noget for de medlemmer, der bliver ramt af den.
Vores medlemmers sikkerhed vil blive forringet mar kant, og det kan give arbejdsulykker. Presset kan blive så stort at det bliver nærmest umuligt at uddanne og efteruddanne personalet.
Det kan bl.a. derfor også blive sværere at fasthol de personalet, og botilbuddene kan i et større omfang end nu blive nødt til at ansætte medhjælpere frem for pædagoger.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at vi i specialbestyrelsen ser det som en forringelse for de 16 botilbud, og vi følger udviklingen af modellen nøje.
Socialforvaltningen har et ansvar efter Lov om social service, som forpligter dem til at skabe vilkår så formålet med loven kan opfyldes. Og i formålspara graffen står der bl.a. at man skal fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv, lette den daglige tilvæ relse, og forbedre livkvaliteten. Det kan medarbej derne kun, hvis deres forhold muliggør det.
Tillidsrepræsentanterne på området har diskuteret budgetmodellen på februar måneds tillidsrepræsen tantmøde. På det møde besluttede repræsentanter for tillidsfolkene, specialbestyrelsen og næstformand i LFS, Ulla Baggesgaard, at sende repræsentanter for gruppen til et møde den 20. februar med en ansvar lig fra forvaltningen om problematikken. Beslutnin gerne fra dette møde vil derefter blive diskuteret på april måneds tillidsrepræsentantmøde.
En arbejdsplads har konkret beskrevet, hvad konsekvenserne kan komme til at betyde for dem:
- Dagsprogrammet for beboerne bliver mindre, da det kan blive meget sværere at komme på indi viduelle ture.
- Beboerne vil ikke kunne få den samme støtte til at udvikle sig og vedligeholde deres færdigheder. Sådan som de udtrykkeligt ifølge Lov om social service skal have mulighed for og støtte til.
- Beboerne vil ikke opleve samme støtte ved forebyggelse af kon flikter. Da der er færre medarbej dere, bliver de nødt til at afvente back-up, for at konfl ikten ikke skal gå hen og udvikle sig til en volde lig konflikt.
- Det kan blive langt sværere, i nogle tilfælde umuligt, at komme på hjemmebesøg sammen med en pædagog i aftentimerne. Og beboerne vil måske heller ikke opleve den samme pædagogiske opmærksomhed og støtte i hver dagen, som de får nu.