Studerende til ledere: Fang os med fagligheden
Der er rift om de nyuddannede pædagoger, for ledigheden blandt pædagoger er lav i København. Tre nyuddannede – og nyansatte – løfter sløret for, hvad der lokker hos dem. Øverst på listen står fagligheden.
Tekst: Signe Rosa Skelbæk
Hundredvis af studerende er netop optaget på pædagogstudiet på Campus Carlsberg – og omkring 700 er netop dimitteret og klar til et arbejdsliv som pædagog. Et arbejdsliv, der for manges vedkommende begynder med det samme – for ledigheden blandt københavnske pædagoger er lav. For de studerende betyder det, at der er rift om dem, og det sætter dem i en position, hvor de kan være kræsne. Vi har talt med tre nyuddannede, der alle har fået job.
Fagligheden trækker mest
Fælles for de tre nyuddannede er, at de alle nævner fagligheden som væsentlig og helt afgørende for, at de finder en institution attraktiv. Michala Lerhøj Thygesen, der netop er ansat i Ellepilen, lægger især vægt på muligheden for at bygge på sin faglige viden.
”Kollegialt fungerer huset rigtig godt, der er et godt sammenhold, og jeg bliver glad af at møde ind på arbejde. De gør også meget ud af at udvikle medarbejderne fagligt, der har fx lige været et undervisningsforløb om low arousal,” fortæller hun.
Faste rutiner trak
For Ida Galmanis var især institutionens fokus på faste rutiner vigtig, blandt andet fordi hun netop har skrevet bachelor om emnet.
”Det er vigtigt for mig, at rutinerne er faste og strukturerede og organiseret på en måde, så de ikke er overvældende for børnene. Der skal være rum til et godt læringsmiljø, så børnene kan udvikle deres selvhjulpenhed. Af erfaring ved jeg jo godt, at institutioner kan være pressede af mangel på personale, og her bliver rutinerne tit sprunget let henover. Her hvor jeg er blevet ansat, er de heldigvis enige i den betragtning,” siger hun og tilføjer:
”Det er også vigtigt for mig, at vi overordnet har ens regler. Jeg kunne mærke, at vi havde samme faglige interesser. Jeg har mine styrker og svagheder, så hvis jeg blev en del af et hus, der havde mange af de værdier, jeg ikke arbejder så meget med, så tror jeg ikke, jeg ville søge derhen,” uddyber hun.
Sammenhold og evaluering
I samme tråd vægter alle tre studerende også højt, at der er plads til at evaluere og sparre om praksis. Enighed er ikke et must, men man skal føle, man kan spørge, fortæller Anna Boie Littauer.
”Man skal kunne tale sammen om det, der dur, og det, der ikke gør, uden at der bliver dårlig stemning. I Dronning Louise har de virkelig forstået fidusen i at have studerende. De er enormt nysgerrige. Jeg kan huske en episode, hvor jeg spurgte ind til, hvorfor praksis var på en bestemt måde i garderoben. Jeg blev modtaget meget åbent, og jeg følte, jeg blev taget seriøst,” siger Anna Boie Littauer, der er blevet ansat i omtalte institution efter endt uddannelse.
Praktikken rekrutterer bedst
En anden, nok ikke så overraskende, rekrutteringsfaktor er praktiktiden. Både Michala Lerhøj Thygesen og Anna Boie Littauer er nu fastansat i institutioner, hvor de har været i praktik. Ida Galmanis er ansat i en institution, hun blev anbefalet til af sin leder fra et praktiksted. Ida havde også søgt en opslået stilling i et af sine praktiksteder, men endte i Hulahophuset.
”Det, jeg godt kunne lide ved min gamle praktikplads, var, at jeg kendte huset og børnene. Jeg kendte intet til Hulahophuset, så det var lidt af et spring at komme til et hus, jeg ikke kendte. Det er altid spændende at opdage, hvordan pædagogikken bliver udfoldet i en institution, for det kan jo være meget forskelligt. Jeg ville blive afskrækket af en institution, der ikke vægter faglighed højt, ikke har gode rutiner og en god ledelse. Det er især det, der er vigtigt for mig,” siger Ida Galmanis, der ved et besøg i Hulahophuset fik et godt indtryk af stedet og hendes kommende leder.
Flyder med jobtilbud
Michala Lerhøj Thygesen er blevet tilbudt job både ved 1., 2. og 3. praktikplads, men valget faldt på den 3. af faglige og logistiske grunde. Også Anna Boie Littauer endte med en ansættelse i den institution, hvor hun havde været i sin 3. praktik, og hvor hun havde indsamlet empiri til sin bachelor. Alle tre nævner det som en klar fordel at kende stedet fra praktikken, for så ved man, at man passer ind kollegialt og fagligt.
”Der er god stemning blandt personalet, det er primært grunden til, at jeg søgte derhen. Jeg har ikke tidligere oplevet steder, der havde et lige så godt fagligt sammenhold. Der er åbenhed for, at man kan reflektere sammen. Det er vigtigt for mig, at der er plads til, at man kan spørge ind til, hvorfor tingene gøres, som man gør. Det vigtigste er fagligheden, og hvordan personalet taler sammen. Børnene er jo søde ligegyldigt, hvor man er, men det er ikke sikkert, man klikker med personalet,” siger Anna Boie Littauer.