Rekruttering udfordrer institutionerne
Den lave ledighed blandt uddannede pædagoger tvinger ledere til at lave krumspring og være strategiske, når de opslår stillinger.
Tekst: Signe Rosa Skelbæk
Ledigheden blandt uddannede pædagoger i København har de seneste år været faldende og ligger nu på omkring 2,5 procent. Men hvad der er en fordel for de ledige og nyuddannede pædagoger, er en kæmpe udfordring for ledere af de mange københavnske institutioner, der lige nu søger pædagoger.
Den lave ledighed tvinger nemlig ledere til at genopslå stillinger, ansætte ufaglærte eller ansætte medhjælpere i tidsbegrænsede stillinger, for senere at kunne genopslå pædagogstillinger i håb om, at flere ser opslaget.
Vi har brug for fornyelse
I vuggestuen Titanrosen kender leder Hanne Winther alt til problematikken. Vuggestuen med omkring 72 børn leder sjældent efter nye kolleger, men når de gør, så er det op ad bakke: Kun 8-10 pædagoger søger stillingen. Og med så få ansøgere, kan det være svært at finde det helt rette match.
”Vi har lige haft en stilling slået op, og der var vi ovenud heldige. Vi havde 10 ansøgere, kaldte fem til samtale, og en enkelt var helt perfekt til stillingen. Vi er mange gamle i huset, så hvis ikke vi alle skal stoppe samtidig, så bliver vi nødt til at få flere yngre ind. Vi har ikke stor udskiftning, og det kan mærkes fysisk, at nogle af medarbejderne er slidte,” fortæller Hanne Winther, der har været leder i institutionen siden 2011.
Svære tider
Hanne Winter har før sin ansættelse i Titanrosen været leder i en institution i Valby i 11 år. Hendes oplevelse er, at det med årene er blevet sværere at finde uddannet personale, og den oplevelse stemmer overens med tallene om ledighed.
”Det handler så meget om held. Jeg har tænkt strategisk i, at når nu vi især er interesserede i unge, så burde vi opslå stillinger omkring juleferien, så de har tid til at opdage og søge stillingen der, og så med opstart 1. februar. Vi prøver at tænke over, hvordan en studerende tænker, og hvornår de er klar til at tænke på jobsøgning,” fortæller hun og uddyber, at man også skæver til, om de omkringliggende institutioner har slået en stilling op.
”Vi er tre rene vuggestuer i vores klynge, så vi konkurrerer formentlig om de samme, hvis vi slår stillinger op samtidig, så sådan noget tænker vi også over,” siger hun.
”Vi har endnu ikke været så uheldige, som andre i vores klynge, nemlig at de ved åbningen af nye grupper har skulle ansætte flere på én gang. Det gør det svært, at man skal besætte fx alle tre stillinger i en ny gruppe, og de derfor ikke selv er med til at ansætte hinanden og sikre, at alle tre fungerer sammen og supplerer hinanden.”
Må tænke kreativt
Hanne Winther har netop ansat en pædagog, og her var matchet heldigvis godt, men tidligere har hun måtte ty til kreative løsninger for at få enderne til at gå op.
”Vi har før måtte ansætte en medhjælper i fx et tre måneders vikariat, hvis vi ikke har kunne besætte en pædagogstilling. Vi har gudskelov ikke prøvet at slå en ufaglært stilling op. Heldigvis, for jeg ved, hvor mange ansøgere der kommer på dem,” siger Hanne Winter.
Hun ved, at mange ledere har succes med at rekruttere tidligere praktikanter, men den løsning er ikke hendes foretrukne:
”Egentlig synes jeg, at det er bedst, at man får prøvet noget nyt, fremfor at vi fastansætter de studerende, vi har. Jo mere erfaring, du har, jo bedre kan du finde ud af, hvem du er, hvad du gerne vil byde ind med, og hvordan du er som pædagog.”
Ledighed
Tal fra LFS a-kasse viser, at der var 439 ledige indenfor den pædagogiske sektor i december 2019. Det svarer til 3,1 procents ledighed. 144 af dem var uddannede pædagoger.
Statistikkerne viser, at ledighedstallet for pædagoger i København var på 2,5 procent i 2018. Det betyder, at København allerede sidste år nærmede sig det begreb, man kalder fuld beskæftigelse: En ledighedsprocent på to anses ofte som grænsen for, hvornår man reelt set har fuld beskæftigelse, fordi det i praksis er svært at presse ledigheden længere ned. Der vil nemlig altid være en vis andel af befolkningen, der står uden arbejde – fx som helt nyuddannede, i forbindelse med et jobskifte og så videre.
Ser man på ledighedstallene for pædagogiske assistenter, ser situationen anderledes ud. I slutningen af 2019 var 10,1 procent af alle pædagogiske assistenter i Danmark arbejdsløse.