Bogomtaler
Fra intention til praksis - meningsfulde mål for læringsmiljøer i dagtilbud
Af Søren Smidt og Suzanne Krogh
Denne lille bog beskriver, hvordan man på meningsfuld og givende vis kan arbejde med pædagogiske mål og målsætninger i dagtilbud. Det belyses, hvordan man kommer fra pædagogisk intention til pædagogisk praksis, og hvordan man kan sikre, at alt det, man gerne vil med børnene, bliver til konkrete handlinger i praksis sammen med børnene.
Bogen er bygget op af fem lettilgængelige kapitler, og den giver eksempler på, hvad gode mål er, hvordan man formulerer dem, hvordan og hvorfor man med fordel kan sætte mål for både børnegruppen og det pædagogiske personale, og hvad der kan være udfordrende og svært ved at komme fra intention til praksis.
Forfattere er Søren Smidt og Suzanne Krogh, der også står bag bestsellerne Aktionslæring i pædagogisk praksis og Pædagogiske rutiner i dagtilbud.
Dafolo Forlag
91 sider. Kr. 248,75
Sans for bevægelse
Livsnerven i pædagogisk arbejde
Af Ole Lund og Jens-Ole Jensen (red.)
I mange år har fokus på bevægelse ligget på den fysiske del og i mindre grad på, at bevægelse også indeholder en sanselig, følelsesmæssig og relationel dimension.
Sans for bevægelse undersøger ud fra et fænomenologisk og eksistentielt perspektiv, hvordan bevægelse og pædagogik er tæt sammenvævet. Den inspirerer til, hvordan pædagoger og lærere kan forstå og arbejde med bevægelse og de erfaringer og meningsforståelser, som følger med bevægelse.
Bogen behandler en række pædagogiske temaer gennem en nær anknytning til praksis. Forfatterne kommer blandt andet ind på leg, empati, lidenskab, bevægelsesglæde, handicap og energi
Bogen henvender sig primært til pædagoger, pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelser, og alle med interesse for bevægelse og pædagogik.
Hans Reitzels Forlag
226 sider. Kr. 300,-