Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye Bøger
V/Maj-Britt Nilsson
Sprogmosaik
Ideer til sprogstimulering og sprogiagtagelse
Af Catarina Littman og Carin Rosander
Sprogmosaik består overordnede af to dele: Første del er en oversigt over teorier og forskellige arbejdsmetoder inden for undervisning i dansk som andetsprog.
Andel del består af et idékatalog med over hundrede opgaver til undervisningen. Bogen henvender sig til lærere , der undeviser i sprogcentre, modtagerklasser og almindelige klasser med et- og tosprogede elever.
P. HAASE & SØNS FORLAG AS 135 SIDER + 134 SIDER KOPIARK PRIS 622,50 KR. ISBN 87-559-1171-4
Socialpædagogisk regelsamling 23. udgave
Af Christian Breinholt og Jørgen Christiansen
Den nye udgave af Socialpædagogisk Regelsamling er netop udkommet. Det er en håndbog for pædagogstuderende, medarbejdere ved dag- og døgninstitutioner, m.v.
En håndbog, der samler hele det regelsæt, som pædagoger har brug for på et sted. Denne udgave har følgende nyheder:
- To nye internationale konventioner.
- FN’s konvention om barnets rettigheder.
- Den europæiske menneskerettighedskonvention
- Mini-oversigt over de vigtigste paragraffer og vejledninger i Serviceloven ordnet i forhold til målgrupperne for det pædagogiske arbejde. Taksterne er ajourført pr. 1. juli 2004.
KROGHS FORLAG 620 SIDER · PRIS 199 KR. ISBN 87-624-0991-3
Kroppens muligheder og kropumulige unger
– i indskoling, fritid og hjemme
Af Gudrun Gjersing
Kroppen tilsidesættes i den faglige undervisning. Fra at småbørn har været involveret med krop og sanser i at lære maksimalt, gør skolen børn »forstolede«.
Denne bog handler om, hvordan man kan få mere liv og bevægelse ind i børnenes hverdag – i klasserummet, tumlesalen, gymnastiksalen, svømmehallen, legepladsen, skolegården, i fritiden og hjemme.
Børn har forskellige kompetencer, potentialer og læringsstile. Nogle børn har vanskeligheder med deres kropslige formåen, således at kroppen kan virke hæmmende i forhold til deres trivsel, læring og udvikling. Bogen belyser forskellige former for motoriske vanskeligheder, der sætter spor i børns kropslige formåen.
I bogen gennemgås en ny screeningsmodel, der ud fra 15 forskellige opgaver beskriver børns kompetencer, potentialer og eventuelle vanskeligheder inden for sansemotorisk formåen. Der er i bogen fokus på, hvordan hverdagsaktiviteter kan analyseres, og hvordan opgaver og omgivelser kan gøres mere hensigtsmæssige, så det sikres, at børn forbliver nysgerrige og bevægeaktive, så læringen kan gå som en leg.
KROGHS FORLAG 192 SIDER · PRIS 229 KR. ISBN 87-624-0517-9
Moderskab Lederskab
Af Emilia Van Hauen og Winnie Haarløv
Paradokset for vores kultur i dag er, at trods velmenende forældres anstrengelser bliver børnene alt for tit ladt i stikken. Et barn, der gøres til familiens centrum og stilles over for alt for store valg, beslutninger og lange forklaringer, vokser op med en følelse af afmagt. Det fører til store indre og ydre konflikter for børn og voksne.
Ønsker du, at dit barn skal vokse op med værdier som ligeværd, respekt og ansvarlighed?
Arbejder du for, at det også får både selvværd og selvtillid med bagagen? Så er du sikkert selv en opmærksom og bevidst mor.
Men er der alligevel dage eller uger, hvor du intet overskud har til hverken at være kærlig eller konsekvent – og hvor du synes, at dialogen er præget af råben og lodrette ordrer, der ikke bliver fulgt? Så skal du påtage dig dit naturlige lederskab som mor!
Børn har brug for voksne, der kan påtage sig ansvar og kærlighed. Voksne der kan udstikke retningslinier og skabe trygge rammer.
Når du som menneske påtager dig ansvar for dit eget liv, kan du blive den leder for dit barn, som kan vise vej – og en inspirerende mentor med nærvær og overblik.
ASCHEHOUG 212 SIDER · PRIS 199 KR. ISBN 87-11-16681-9