Temadag på Amager
Af Elisabeth Lockert Lange
Læring og sprog
Hvem gør hvad, hvornår og hvorfor – i forhold til 0-6 års børns sproglige udvikling? Det var det overordnede spørgsmål, som en stribe lokale faggrupper på en temadag på Amager og Christianshavn om børn, sprog og læring blev bedt om at fortælle hinanden. Kortlægningen af arbejdet dannede tilsammen et overblik over aktørerne, og en status på hvad der sker på området i de to bydele. Det kan bruges i det videre arbejde med 0-6 årige børn.
En status på arbejdet med sprog og læring for børn mellem nul og seks år. Sådan kan man beskrive en temadag for de mange forskellige faggrupper på Amager og Christianshavn, som arbejder med emnet børn, sprog og læring.
Kortlægningen af arbejdet, statussen, stod de 140 deltagere selv for. Gruppe for gruppe fortalte de de andre deltagere om deres arbejde, og om hvad de sætter fokus på netop nu. Og der er mange faggrupper involveret i arbejde med børn, sprog og læring: sundhedsplejersker, dagplejere og pædagoger i dagplejen, personalet i daginstitutionerne, pædagogiske konsulenter, børnehaveklasseledere, tale/hørelærere, psykologer, konsulenter fra PPR, funktionslærere i specialcenter/ sprogcenter, skolebibliotekarer og børnebibliotekarer.
Hver især har deres aktie og interesse i 0-6 års børnenes sprog og udvikling. Og hver især kan få udbytte af et tværfagligt samarbejde, som kan styrke hele den samlede indsats for børnene, ikke mindst de to-sprogede børn og børn med særlige behov.
»Initiativet er udgået fra bibliotekerne på Amager, som indkaldte ressourcepersoner for at lægge en slagplan for hvad vi kan gøre for at styrke området og få indblik i hvad de forskellige grupper laver«, fortæller Hanne Dolezal, pædagogisk projektleder i PPR Syd. Netop PPR er ofte et bindeled mellem daginstitutioner og andre.
»Egentlig er det en tradition på Amager med en tværfaglig gruppe«, fortsætter pædagogisk konsulent i Sundby Syd, Birgitte West.
»Gruppen forsvandt på et tidspunkt, men nu er den opstået igen. Vi er jo nødvendige for hinanden, vi der arbejder med fokus på læring og sprog, vi er nødt til at have det tætte samarbejde. Samarbejde på tværs giver både udvikling og inspiration. En temadag som denne giver ikke blot en ny viden via kortlægningen af arbejdet hos de forskellige faggrupper, den sætter også ansigter på mennesker og er starten på en mere direkte kontakt senere. Og det at temadagen er lokal, gør det nærværende og konkret for os.«
Temadagen er finansieret af udviklingsmidler i U&U og Amagerbibliote-kernes udviklingspulje.
Planlægningsgruppen valgte bevidst at dagens emne stopper ved skolestart, kun børnehaveklassen var med. Men overgangen fra daginstitution til skole og selve indskolingen og tiden efter vil de sætte fokus på med en lignende temadag senere. Igen med børn med særlige behov som særligt fokusområde.
Midt i temadagens kortlægning havde arrangørerne indlagt et både tankevækkende og underholdende indlæg af Steen Larsen, dr.pæd. og forfatter til adskillige bøger om børns læring og udvikling.