Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
V/Maj-Britt Nilsson
Pædagogiske læreplaner i praksis -en håndbog for daginstitutioner
Af Michael Engell Hansted
Håndbogen og CD-rom?en er tænkt som et konkret værktøj til daginstitutioner i forbindelse med, at institutionerne via en ny lov og bekendtgørelse pr. 1, august 2004 skal være i gang med at udarbejde pædagogiske læreplaner.
Kravet om læreplaner er således ganske nyt. På den baggrund har DLO valgt en konstruktiv tilgang til den nye opgave, og yder med denne håndbog sit bidrag til en fornuftig implementering i den danske »børnehavetradition «, som vi tror sagtens kan overleve dette nye tiltag.
DLO, 96 SIDER + CD-ROM, PRIS 165 KR + MOMS OG FORSENDELSE, ISBN 87-87 203-10-3
Pædagogiske læreplaner -at arbejde med didaktik i børnehaven
Af Stig Broström (red.)
Med indførelse af læreplaner i daginstitutionen rejses en fornyet interesse for daginstitutionens pædagogik og for børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Først redegøres for børnehavens historie, hvor det vises, at der altid har været læringsmiljø, at børn ikke kunne undgå at lære noget i børnehaven.
Derefter diskuterer og reflekterer en række kendere af børnehavepædagogik de mål- og indholdstemaer loven udpeger. De enkelte forfattere behandler deres indholdstema på et generelt niveau men med løbende reference til praksis ? og også til praktisk pædagogisk inspiration.
Der er tilstræbt en dynamisk teori-praksis forbindelse uden at der gives færdige løsninger. Vigtigt er det, at den enkelte institution og pædagog selv konstruerer sin praksis. Bogen er redigeret af Stig Broström og indeholder bidrag fra en række kompetente forskere og undervisere indenfor feltet.
SYSTIME ACADEMIC, 240 SIDER · PRIS 250 KR. ISBN 87-7675-002-7
Håndbog i naturpædagogik
Af Ole Wohlgemuth
Betydningen af naturformidling til børn er vokset støt. Håndbog i naturpædagogik lægger en konkret vinkel på en sammenhængende teoretisk og praktisk tænkning omkring formidling af naturforhold. Bogen er en lærebog, brugsbog, opslagsbog og inspirationsbog, hvor aktuel pædagogisk viden og teori kobles med praktiske overvejelser. Dens formål er en oplevelsesrettet naturformidling og giver en bred indføring i økologiske emner, som er relevante i naturpædagogiske sammenhænge. Desuden behandler den organismernes systematik, udstyr, planlægning, ideer til mad over bål mv.
Bogen er tænkt som et arbejdsredskab for pædagoger, lærere, studerende og andre med interesse for børn og naturformidling.
Ole Wohlgemuth er cand.scient. og seminarielektor primært indenfor naturfag og It.
FORLAGET POLITISK REVY, 176 SIDER · PRIS 248 KR. ISBN 87-7378-241-6
Øer af intensitet i et hav af rutine
-Nye tekster om ungdom, skole og kultur
Af Thomas Ziehe
Med udgangspunkt i de kulturelle ændringers direkte indflydelse på socialiseringen giver den tyske pædagogikprofessor Thomas Ziehe en klar analyse af modernitetens nye livsformer.
Denne nye tekstsamling fra en af de vigtigste tænkere indenfor kulturvidenskabelig ungdomsforskning og videnssociologi fører væsentlige tankegange videre fra Ny ungdom og usædvanlige læreprocesser (1983) og Ambivalenser og mangfoldighed (1989).
Vestlig kultur har oplevet et sammenbrud af traditioner og fastlagte værdier og vi står, siger forfatteren, nu i et valgsamfund. Den sociale baggrund, familien og bosted er ikke længere en støtte i den unges udformning af værdier og målsætninger. Det medfører nye åbninger og muligheder, men realiseringen af disse valg skaber også omkostninger og trusler. Den dobbelttydighed er blevet et livsvilkår og fordrer kritisk refleksion af ungdommen som en nødvendighed for at overleve i det 21. århundrede.
FORLAGET POLITISK REVY, 240 SIDER · PRIS 268 KR. ISBN 87-7378-249-1