Krible-krable undervisning giver nye ideer til leg i naturen
Den integrerede institution Guldsmedens udflytterafdeling ligger tæt på stranden ved Klampenborg, men strande kan være forskellige. Nogle har sten, hvor andre har mest sand. Og på stranden ved Amager ligger et naturcenter, som året rundt slår dørene op for, at børnehaver og skoler kan lære om naturen.
Tekst og foto: Agnete Solvej Christiansen
”Er der nogen, der ved, hvad vi skal i dag?”
Adam på fire rækker ivrigt hånden op, imens han udbryder: ”Vi skal finde biller!”.
Børnehavegruppen fra Guldsmeden har samlet sig i en rundkreds på gulvet hos Naturcenter Amager Strand. I dag skal de have krible-krable-undervisning.
”Insekter er rigtigt gode til at gemme sig. Derfor kan det godt tage lidt tid at lede efter dem,” siger naturvejleder Anna Kirstine Lausen.
Børnene lytter opmærksomt, og mange har gode bud på, hvor de forskellige dyr kan findes henne. Edderkoppen bor muligvis under en sten, sommerfuglen opholder sig på en blomst såvel som i luften, og sneglene lever i krattet, hvor der er fugtigt.
Så er det tid til, at børnene selv skal i krig med at finde biller, larver og myg, og hvad der ellers gemmer sig blandt strandens planter.
Et anderledes sted
Den Nørrebro-baserede institution har også en udflytterdel, som ligger tæt på en strand, men strande er jo ikke ens, og det er netop en af grundende til, at børnehaven i dag er taget til Amager Strandpark.
”Stranden ved os har nærmest ingen sten, så vi har besluttet, at vi i dag skal lære om dyr og samle forskellige sten ind og snakke om, hvor de kommer fra, og hvad man tidligere i menneskets historie brugte sten til,” siger Signe Knörr, som er naturvejleder i Guldsmeden og har stået for at planlægge dagens udflugt til Amager Strandpark.
Gratis tilbud
Gennem Skoletjenesten kan dagtilbud booke gratis undervisningsaktiviteter hos Naturcenter Amager Strand. Selvom Guldsmeden har prioriteret at have deres egen naturvejleder ansat, så er det stadig til stor gavn at komme ud et sted, hvor det er nogle andre, der formidler til børnene, er der enighed om blandt børnehavegruppens voksne.
”Det giver helt vildt meget inspiration at komme herud og opleve, hvordan de dygtige formidlere fortæller om stranden og dens dyr. Det giver nye idéer til, hvad vi selv kan lave med børnene, når vi kommer hjem,” siger Signe Knörr.
Ansvaret for naturinteressen
Signe Knörr er daginstitutionen Guldsmedens naturvejleder. Her har hun været ansat i et år. Hun arbejder fast i institutionens udflytterafdeling, så institutionens stuer på skift får glæde af hende. Det var personalegruppen, der med opbakning fra institutionens forældregruppe valgte at ansætte en naturvejleder i stedet for en ekstra medhjælper.
”Der var bred enighed om, at det var en rigtigt god idé, og det har også i praksis vist sig at fungere rigtig godt. Vi oplever, at naturinteressen og naturforståelsen er øget hos børnene, og så er det bare fedt at have en kollega, som kommer med nogle andre ideer og kompetencer til, hvordan man kan bruge omgivelserne i pædagogikken,” siger pædagog Charlotte Thygesen.
Klar med kurv og dolk
Når Guldsmedens børnehave ankommer til Klampenborg om morgenen, så står Signe Knörr klar med pakket taske. Ligesom det også er hende, der står for at planlægge ugens ude-program.
”Da jeg blev ansat som naturvejleder, satte jeg mig for, at institutionen skulle have ”Det grønne spireflag”. Grønne spirer er Friluftsrådets grønne mærkningsordning. Flaget kan der ansøges om, når institutionen intensivt har arbejdet med det pædagogiske pejlemærke natur, udeliv og science og har et ugentligt fokus på natur, miljø og bæredygtighed.
”Det betyder, at der er en række særlige kriterier, som vi skal leve op til samtidig med, at vi viser, at vi anerkender vigtigheden af at få børnene ud i naturen,” siger Signe Knorr.
Kys en regnorm
Og der er faktisk rigtigt god mening i at få børnene ud i naturen. Det fortæller Jes Aagaard, som er naturvejleder hos Naturstyrelsen.
”Argumenterne for at tage børn med ud i naturen står i kø. Forskningen viser, at børn, der er vant til at færdes i naturen og bruger naturen som udviklingsrum er bedre motorisk, sprogligt, de er mere nysgerrige, og så har de et større ordforråd.
En undersøgelse fra Danmarks Naturfredningsforening fra 2021 viser, at hvert fjerde barn i alderen fem-12 år aldrig har set almindelige arter som en krabbe, en hare eller et egern i naturen, mens kun lidt over halvdelen af børnene har set pindsvin i det fri, kigget på stjernehimlen eller bygget en hule i naturen.
”Der er mange børn, der ikke har oplevelser med naturen, og det kommer til at præge deres naturforståelse resten af deres liv. Vi har en presset natur, og hvis vi vil holde fast i det, vi har, så er vi nødt til at have en omsorg for den. Det er vigtigt, at institutionerne understøtter, at børnene får et naturligt forhold til naturen, der udvikler deres nysgerrighed og omsorg,” siger Jes Aagaard.
Skoletjenesten
Naturcenter Amager Strand er en del af Skoletjenesten. I øjeblikket er der en række forløb, som dagtilbud kan bruge. Man kan komme på fuglejagt, hvor man lærer om de fugle, der findes på Amager Strand, man kan få et forløb om smådyr på lavt vand og et forløb om vind.
Sidste skoleår lagde 3506 dagtilbudsbørn vejen forbi Naturcenter Amager Strand.
Skoletjenesten laver også forløb til dagtilbud på museer og kulturinstitutioner.
Mankan se flere forløb på skoletjenesten.dk, hvor forløbene også skal bestilles. Bestil tid minimum en uge i forvejen og gerne før, da populære forløb kan være optaget et stykke tid i forvejen. Forløbene er gratis for dagtilbud i København og Frederiksberg kommune.
Andre naturoplevelser i København
Københavns Kommune har sine helt egne tilbud til børn og unge. Det er ’Afdelingen for Bæredygtig Udvikling’, som formidler natur, miljø, klima, science, byudvikling, STEM og FN's verdensmål til byens børn og unge i alderen 0 - 18 år. Afdelingen for Bæredygtig Udvikling består af en række natur- og miljøskoler, projekter og andre primært natur- og miljøfaglige læringstilbud.
Her er der tilbud om guidede oplevelser i naturen for børnegruppen, besøg hjemme i institutionen, mulighed for at blive del af natur- og miljøprojekter og meget mere. Læs mere på www.groen.kk.dk/