Pædagogik 7-17
Det stiller krav til pædagogmedhjælperne i byens dagtilbud, at det er svært at opstøve uddannede pædagoger. For hvordan udvikler man børns sprog, løser en konflikt mellem tre børn og sørger for strukturen i motorikrummet? Klyngerne i Brønshøj-Vanløse har netop afprøvet et to-dages kursus til pædagogmedhjælpere. De første evalueringer tyder på, at det er en succes.
Tekst og foto: Agnete Solvej Christiansen
Emil Ankjær på 21 år var en smule skeptisk, men blev også ret nysgerrig, da hans leder fortalte ham, at der var en åben plads på et nyt kursus særligt for pædagogmedhjælpere.
”Jeg syntes egentlig, at jeg havde godt styr på mit arbejde, men kurset har åbnet mine øjne for mulighederne i pædagogikken,” siger pædagogmedhjælper Emil Ankjær, da LFS-Nyt møder ham i den integrerede institution Grøndalen, hvor han har arbejdet som pædagogmedhjælper i lidt mere end et år. Han er en af de godt 30 pædagogmedhjælpere, som netop har afsluttet et nyt, opkvalificerende kursus.
Nyt ansvar
Det er en landsdækkende problematik, at der mangler pædagoger. I Brønshøj-Vanløse-klyngerne har de nu taget sagen i egen hånd og er gået i gang med at opkvalificere klyngernes pædagogmedhjælpere.
”Vi har skabt kurset, fordi vi kan se, at vi har en generel mangel på pædagoger. Det gør, at vores medhjælpere får et andet ansvar,” siger klyngeleder Guli Werther og uddyber:
”Hvis der kun er én pædagog på stuen og to medhjælpere, så er det ikke muligt for pædagogen at løse alle de opgaver, som pædagoger plejede at løse. Vi har derfor lavet kurset for at gøre vores medhjælpere så kvalificerede som muligt.”
Pædagogik hele dagen
Der var sørget for både bøger og frokost til de fremmødte pædagogmedhjælpere, da kurset blev holdt for første gang. Her var det klyngelederne Guli Werther og Sarah Berggreen, der sammen med en tale-høre konsulent og en motorikpædagog stod for kurset. Kurset løber af stablen for anden gang igen i slutningen af november.
Den styrkede læreplan har været omdrejningspunktet for de to dage. På kurset bliver pædagogmedhjælperne undervist i rutiner, konflikthåndtering, sprog og bevægelse. Bevægelse er et tema på kurset ud fra en betragtning om, at bevægelse er fundamentet for alt andet. På kurset lærer medhjælperne derfor nogle lege, som de kan tage direkte med ud i institutionerne og bruge dagen efter, forklarer klyngeleder Guli Werther.
”Det er rigtigt vigtigt, at det, som de lærer, er på et praktisk niveau og ikke kun på et teoretisk niveau,” siger hun.
Det er et andet omdrejningspunkt, at pædagogmedhjælperne skal få øje på, at de udøver pædagogik 7- 17. Det vil sige, at alt, også dagens rutiner, er pædagogiske aktiviteter. Derfor fylder rutiner også på kurset, nemlig for at understrege, at det er helt essentielt for det pædagogiske arbejde at se børnene lykkes og hjælpe dem på vej mod at lykkes.
”En pædagogisk aktivitet er ikke kun at læse en bog. Det kræver, at man kigger det rigtige sted hen for at se, at børnene lykkes. De tegner måske en hest, der ligner en hest hver anden måned, men vanter tager de på hver dag i hele vinterhalvåret,” siger Sarah Berggreen.
Øvelse gør mester
Når man lærer noget nyt, har det stor betydning, at man hurtigt bruger det, som man lærer. Det tager det nye kursus højde for, forklarer Sarah Berggreen.
”Vi ved, hvor vigtigt det er at øve sig for at optage læringen fra kurset, og så håber vi også, at den viden, som de får, kan brede sig i institutionerne. Derfor har vi lagt en plan for, hvordan der skal evalueres på øvebanen med den pædagogiske leder hjemme i institutionen.”
Hver kursist får en øvebane indenfor sprog, motorik, rutiner, rutiner og konflikthåndtering. En øvebane er et pædagogisk rum med et fokus, hvor det netop ikke handler om at gøre noget helt korrekt, men om at øve sig.
Kurset er endnu kun for pædagogmedhjælpere i Brønshøj-Vanløse-Husum klyngerne, men de to initiativtagere håber, at initiativet kan blive spredt ud til hele København og Frederiksberg.
Lokale kræfter
Sarah Berggreen og Guli Werther vil rigtigt gerne give erfaringerne fra Brønshøj-Vanløse-Husum klyngerne videre.
”Vi håber, at andre klynger i Københavns Kommune kan få glæde af de erfaringer, som vi gør os med disse kurser. Det er vigtigt for os, at underviserne har fingrene i praksis. De skal kunne tale ind i, hvordan man lokalt kan gøre nogle ting. Vi kan jo for eksempel komme med konkrete eksempler fra måltidet eller garderoben, fordi vi ikke er længere væk, end at vi ser, hvordan pædagogikken konkret udspiller sig her i vores institutioner” siger Guli Werther.
Sarah Berggreen tilføjer:
”Vi har et engagement, og vi har en gejst i det her. Det er vigtigt for os. Derfor får vi stoffet formidlet på en måde, så det fænger. Hvis det er noget, som skal bredes ud, så skal man have gjort det til sit eget. Der er ikke andre, der kan overtage vores power points, andre må selv gå på opdagelse i, hvad der er vigtigt, dér hvor de er.”
Klar med det samme
Kurset er skabt med en slet skjult ambition om at klæde pædagogmedhjælperne så godt på, at de muligvis får lyst og mod til at uddanne sig til pædagoger.
For pædagogmedhjælperen Emil Ankjær har kurset ikke fået ham til at droppe planen om en dag at blive ingeniør, når hans sabbatår er forbi, men kurset har givet masser af ideer til arbejdet i Grøndalen.
”Jeg har fået konkrete værktøjer til at løse konkrete problemer og blod på tanden til at løse den pædagogiske opgave. Jeg oplever for eksempel, at børnene er mere ivrige efter at snakke med mig, fordi jeg har lært at kommentere, når jeg taler med dem, i stedet for at stille så mange spørgsmål,” siger han.
Et andet udbytte, Emil Ankjær fik af kurset, var mødet med andre pædagogmedhjælpere.
”I mit arbejde som medhjælper kan jeg godt føle mig lidt lille, når vi diskuterer pædagogik. Kurset gav mig en følelse af ikke at være alene og blik for, hvordan det ser ud andre steder,” siger han.
For Guli Werther og Sarah Berggreen som klyngeledere er den store fordel, at deres pædagogmedhjælpere er klar nærmest med det samme. De skal ikke vente i årevis på, at en person bliver færdig med sin uddannelse.
Med blussende kinder
Klyngelederne var selv i tvivl, om, de ramte plet med kursets indhold. Da de læste evalueringerne, kunne de konstatere, at de havde skabt det, som de i al beskedenhed kalder ”et rimeligt godt første forsøg”. De har netop gennemgået evalueringerne fra alle deltagere på kurset.
”Vi gik fra dag et og to med røde kinder og var helt høje, og det gjorde vi jo, fordi det havde været så fedt, og fordi de medhjælpere, der var på kurset, bidrog så meget. Vi kan jo kun gøre det sammen, for hvis ikke de var med, så kunne vi stå der nok så meget og spille klovne. Men fordi de var med, så var det en rigtig god oplevelse,” siger Sarah Berggreen og tilføjer:
”Vi var jo også spændte på, hvordan det kom til at gå, for det er jo ikke gjort før. I hvert ikke, hvad jeg ved af.”