Unge med handicap har også en seksualitet – som de skal have hjælp til
Jeg holder aldrig op med at undre mig over, at noget så grundlæggende som seksualitet fylder så uendeligt lidt på de pædagogiske uddannelser, siger Line Willestrup Friderichsen. Hun underviser på Københavns professionshøjskole og har nu skrevet en fagbog om seksualitet hos unge med funktionsnedsættelser.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj. Tegninger Thomas Balle
Line Willestrup Friderichsen var 21 år gammel, da hendes professionelle interesse for seksualitet hos mennesker med handicap opstod.
”Jeg var handicaphjælper for en helt ung pige med cerebral parese, og hun var på vej ind i puberteten. Jeg overvejede, hvordan man kunne hjælpe en så ung person uden talesprog med at forstå de følelser og fornemmelser, hun ville komme til at opleve i de kommende år. Men da jeg delte mine overvejelser med pigens mor, som i parentes bemærket var meget kærlig og omsorgsfuld, blev hun nærmest forarget og småsur. Jeg tror, at hun så sin datter som værende aseksuel på grund af hendes handicap. Hun kunne i hvert fald slet ikke forholde sig til, at hun på et tidspunkt ville udvikle en voksenseksualitet,” fortæller Line Willestrup Friderichsen.
Fraværende fag
Den unge handicaphjælper gjorde sig mange overvejelser om pigens situation og søgte vidt og bredt om litteratur, der kunne gøre hende klogere. Men fandt ikke noget. Og da hun søgte ind på læreruddannelsen, fik hun sig endnu en overraskelse.
”Det kom totalt bag på mig, at der ikke var obligatorisk seksualundervisning på skemaet. Det forekom mig så mærkeligt. De fleste af os kunne jo se frem til at skulle ud i den virkelige verden og være ansvarlige for seksualundervisningen i folkeskolen. Det eneste tilbud var et frivilligt kursus på fire dage, som var placeret i ferien,” siger Line Willestrup Friderichsen.
Frustration og berøringsangst
Da Line Willestrup Friderichsen tog sin kandidat i pædagogik og sundhedsfremme på RUC, var emnet seksualitet hos unge med funktionsnedsættelser blevet en hjertesag for hende. Derfor blev det helt naturligt også temaet for hendes speciale.
”Specialet tog udgangspunkt i personalets erfaringer med emnet på en række bosteder, og jeg blev konfronteret med hvor stor frustration og berøringsangst, der er blandt medarbejderne på området. Det gik også op for mig, hvor svært det er at blive klædt på fagligt. Det er i sig selv kompliceret at gennemskue lovgivningen, og der mangler tidssvarende litteratur,” siger Line Willestrup Friderichsen.
En bog der skal bruges
Ideen om selv at skrive den bog, der manglede, begyndte at spire efter specialskrivningen og efter en periode som lærer på en specialskole. Men det er i høj grad input og spørgsmål fra studerende på Københavns Professionshøjskole, der har været motor for projektet. Line Willestrup Friderichsen er i dag ansat som underviser på den pædagogiske assistentuddannelse og bliver desuden brugt på pædagoguddannelsen i modulet ’Køn, mangfoldighed og seksualitet’.
”Jeg bliver trukket ind, når det handler om mennesker med funktionsnedsættelser, og faktisk bygger bogen meget på de spørgsmål, jeg har fået fra de studerende. Det er eksempelvis en gave at undervise meritstuderende, som kommer med erfaringer og udfordringer fra det virkelige liv. Det har gjort det nemmere at tage udgangspunkt i praksis, og det har været en helt grundlæggende præmis for mig. Formålet har været at skabe en brugsbog, som også kan få liv ude på institutionerne.”
Hvad er sværest
Stod det til Line Willestrup Friderichsen, skulle det være en skal-opgave at forholde sig til seksualiteten hos de mennesker, man arbejder med som pædagog på specialområdet.
”Jeg møder stadig pædagogiske medarbejdere, der får et lidt fjernt udtryk i blikket, når man taler om seksualitet, og som hurtigt synes, at det bliver svært, fx hvis unge med udviklingshæmning selvstimulerer voldsomt. Derfor tror jeg, at det er altafgørende, at man ude på institutionerne får et professionelt sprog og en professionel tilgang, og at det er noget, man inddrager i den faglige udvikling. Bare det at få talt om at seksualitet er mange ting, hvoraf samleje kun er en meget lille del, og at selvstimulering af kønsorganerne kan være udtryk for meget andet end seksuel lyst. Det er også derfor, jeg i bogen foreslår, at man skal afholde systematiske seksualudviklingssamtaler med de unge. Det er en måde at forpligte sig til at arbejde med området.”
Gode råd
Vil man blive bedre til at rumme og støtte op om seksualiteten hos de mennesker, man arbejder pædagogisk med, er det første gode råd fra Line Willestrup Friderichsen, at man i medarbejdergruppe går i gang med at udarbejde en seksualitetspolitik.
”Det handler ikke så meget om det skriftlige produkt. Det handler om at få sat gang i refleksioner og dialoger om området, så det kan komme væk fra den private banehalvdel og ind på den professionelle.”
Første skridt er, at en eller flere fra personalet søger viden, som vedkommende kan dele med kollegerne, eller at hele medarbejdergruppen får et oplæg udefra.
Når man går i gang med at drøfte en seksualitetspolitik, er det vigtigt,
- at få formuleret en fælles forståelse for, hvordan I ser på seksualitet hos og blandt de borgere, I arbejder med. Hvordan definerer I seksualitet, og hvordan ser I på jeres egen rolle.
- at tage udgangspunkt i konkrete cases, så jeres overvejelser også bliver konkretiseret i stedet for at lande i abstraktioner, der ikke kan overføres til hverdagen.
SEKSUALITET hos unge med funktionsnedsættelser
Forfatter Line Willestrup Friderichsen. Udgivet på Frydenlund til en vejledende udsalgspris på kr. 269,95.
Der har i årevis manglet tidssvarende materiale om seksualitet til de pædagogiske medarbejdere, der arbejder med unge med handicap, og der har i lige så lang tid manglet undervisningsmateriale til de pædagogiske uddannelser.
Det hul er nu lukket på en yderst kvalificeret måde med bogen ’Seksualitet hos mennesker med funktionsnedsættelser’. Den spritnye fagbog retter sig mod professionelle, der arbejder med unge mennesker med funktionsnedsættelser, herunder pædagoger, pædagogiske assistenter, lærere og sosu’er samt til studerende inden for de samme fag. Men bogen kan også med fordel anbefales til forældre til unge med handicap.
Bogen begynder med et fyldigt kapitel om seksualitet som begreb. Her får læseren en grundig historisk gennemgang, der skaber en forståelse af, hvorfor det er vigtigt at anskue seksualitet ud fra både et biologisk, psykologisk og socialt perspektiv. Seksualitetsbegrebet kobles til handicapområdet i det følgende kapitel, hvor forfatteren gennemgår bogen handicapbegrebet og dets historie set i relation til seksualitet.
Læseren får en kort introduktion til de typer funktionsnedsættelser, som bogen beskæftiger sig med, samt en gennemgang af de særlige udfordringer der er for hver enkelt gruppe i forhold til seksualitet. Hvad kan være svært rent fysiologisk, hvis man lider af cerebral parese eller muskelsvind, hvad er fx hørehæmmedes særlige udfordringer, hvad seksualitet angår, og hvor er udfordringerne for unge med udviklingshæmning.
Bogen tilbyder et grundigt, men lettilgængeligt afsnit omkring juraen på området: Hvad er forskellen på seksualvejledning og seksuel oplæring, hvordan skal begrebet samtykke fortolkes, og hvad er de særlige regler, når de borgere, man arbejder med, er under 18.
Bogen udmærker sig særligt i de meget praksisrettede kapitler, hvor der er konkrete forslag til, hvordan man skaber en seksualpolitik, hvordan man afholder seksualudviklingssamtaler med unge, hvordan man kan tale med de unge om pubertet, krop, køn og seksualitet, og hvordan man kan støtte de unge i at forstå og udleve deres seksualitet på deres individuelle præmisser.