Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
V/ Maj-Britt Nilsson
Velfærd på aktier
Kritiske vinkler på privatisering og udlicitering af den offentlige sektor
Af Jens Jørgen Nielsen (red.)
Privat er bedst – eller er det?
Private er bedst – også til at løse velfærdsopgaver. Udlicitering og privatisering vil både føre til mindre skat, en mere effektiv løsning af offentlige opgaver, samt mere tilfredse brugere og offentligt ansatte.
Men de nyliberalistiske synspunkter er ikke indlysende sandheder. Privatisering og udlicitering af hospitaler, daginstitutioner, hjemmehjælp, forsyning af el og vand osv., har i mange tilfælde nogle omkostninger, som privatiseringsivrige politikere ikke regner med, når de skal give en samlet vurdering. Når en kommune eller en stat udliciterer velfærdsområder, er det i virkeligheden en elegant og skjult måde at unddrage sig et ansvar for de ting, som er fælles for os alle. Det gælder bl.a. stabile systemer for forsyning af el, vand og telefon, lige adgang til behandling, ældrepleje samt indflydelse på beskæftigelse og socialpolitik. I bogen Velfærd på Aktier gendriver en række politikere, forskere og fagforeningsfolk de nyliberalistiske påstande.
UDGIVET AF FAGLIGT ANSVAR 112 SIDER · PRIS 50 KR. KAN BESTILLES PÅ E-MAIL post@fagligtansvar.dk ISBN 87-989373-2-4
Relationsarbejde i institution og skole
Af Karsten Hundeide
Det positive samspil mellem barnet og den voksne er af afgørende betydning for barnets opvækst. Den voksne har det primære ansvar for arbejdet med at skabe en god relation.
International Child development programmes, ICDP, er et uddannelsesprogram, som er baseret på forskning om, hvad der kræves for at skabe et udviklingsfremmende opvækstmiljø. Programmet er udviklet af professor Henning Rye og professor Karsten Hundeide fra Oslo Universitet og har nydt godt af praktiske erfaringer i en række lande.
I denne bog gøres rede for ICDP-programmets teoretiske baggrund – den udviklingspsykologiske forskning – og programmets anvendelse på småbørnsområdet og skoleområdet.
ICDP-programmet omhandler otte samspilstemaer. Til bogen er knyttet »8 samspilstemaer - relationsarbejde - en forældreguide«, som kan anvendes som diskussionsoplæg.
DAFOLO 148 SIDER · PRIS 198 KR. ISBN87-7281-149-8 8 SAMSPILSTEMAER - RELATIONSARBEJDE - EN FORÆLDREGUIDE 24 SIDER · PRIS 40 KR. ISBN 87-7281-150-1
Tværkulturelt forældresamarbejde
Af Karen Nørskov og Lone A. Sperschneider
Det er bl.a. i kontakten mellem forældre og daginstitutionen eller dagplejen, at integration foregår som et naturligt møde omkring det, forældre har allermest kær, nemlig deres børn. Tværkulturelt forældresamarbejde analyserer, hvad der sker i dette møde, og giver en uddybende forklaring på, hvordan det gribes bedst an. Med baggrund i analyser og praksisforskning giver bogen en række redskaber til at etablere et godt forældresamarbejde på tværs af kulturelle barrierer.
Bogen henvender sig til studerende ved lærer- og pædagogseminarier og ved den pædagogiske grunduddannelse, hvor den vil være relevant som indføring i kulturforståelse og i den pædagogiske antropologiske dimension. Den er også brugbar i forbindelse med praksisforløb og andre dagtilbud som ønsker opkvalificering af personalet i forhold til det daglige tværkulturelle forældresamarbejde
MUNKSGAARD 104 SIDER · PRIS 168 KR. ISBN 87-628-0522-3
At sætte en pædagogisk dagsorden
– arbejdet med pædagogiske lærerplaner
Af Unni Lind
Alle landets børnehaver er blevet pålagt at udforme pædagogiske lærerplaner. Den danske børnehave er bl.a. kendetegnet ved, at der er et hjemligt og hyggeligt miljø, at der er en lav grad af voksenstyring samt at legen og naturen prioriteres højt. Samtidig tilbyder den en platform for videreudvikling af det pædagogiske arbejde gennem øget faglig refleksion om en mere hensigtsmæssig organisering af praksis.
Bogen her demonstrerer, hvordan man inden for lovens rammer kan udarbejde en pædagogisk læreplan, som sætter hensigtsmæssige mål for det pædagogiske arbejde med børnenes læreprocesser. Og om at sikre, at dem som laver planen, dvs. personalet, gør det i overensstemmelse med og i erkendelse af de traditioner og den kultur der allerede er i institutionen. Målgruppen er pædagoger i børnehaveinstitutioner, pædagogstuderende, forældrerepræsentanter og andre på forvaltningsområdet for de 0-6 årige. Bogen giver en håndsrækning både, når man for første gang står overfor opgaven med at udarbejde en læreplan, men også når den skal omsættes til praksis.
KROGHS FORLAG 143 SIDER · PRIS 199 KR. ISBN 87-624-0592-6