Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Hvem vil være invalid?
Forebyggelse nytter
Pen-Sam er i gang med en ny forebyggelseskampagne for 2004 til 06 som afløser for den rygkampagne som løb over seks år. »Ha’ det godt« er overskriften, fordi kampagnen sætter det gode liv på dagsordenen.
Forebyggelse er en ydelse hos Pen- Sam på linje med de øvrige ydelser. Hvert år udbetales 240 millioner kroner i invalidepensioner, og hver en krone, der kan spares, betyder, at der bliver flere penge til alle i pensionsordningerne.
Derfor er målsætningen med Pen- Sams forebyggelseskampagne at sikre et godt liv til den enkelte og mere i pension til alle.
Forebyggelse nytter, viser evalueringen efter seks års rygkampagne. En intern analyse i Pen-Sam viser at kampagnens mål om at nedbringe invaliditeter blandt FOAs faggrupper går i den rigtige retning. Tendens i de senere år er at antallet af nye invalidepensioner blandt medlemmerne falder relativt hurtigere end i befolkningen som helhed. Men behovet for en indsats er der stadig, og det er det, Pen-Sam opfordrer til i den nye forebyggelseskampagne. En del af kampagnen henvender sig til medlemmer af Pen-Sam under 36 år, og den er allerede i fuld gang. I september fik mere end 38.000 unge medlemmer adgang til at deltage i spillet »Hvem vil være invalid?« via en særlig kode. Rigtig mange af dem er gået i gang med spillet, som har vist sig at være meget populært.
Det er vigtigt at forebyggelse er en naturlig del af de unges liv, så de helt undgår invaliditet. Derfor er FOA Ungdom koblet på med deres viden om hvordan man bedst muligt kommunikerer med de unge. Og derfor har kampagnen fået et stænk af absurd humor og provokation. Og er blevet netbaseret.
Alle kan deltage i spillet på www.invalid.dk. Men det er kun de unge medlemmer, der kan være med i dysten om præmierne. Alle andre må nøjes med at spille for sjov.
Med Bengt Burg som vært handler spillet i al sin enkelthed om at blive invalid så hurtigt som muligt. Det sker ved at dreje på et virtuelt lykkehjul og svare rigtigt på spørgsmålene. Budskabet er vendt på hovedet, men det fortæller alligevel de unge medlemmer, hvor vigtigt det er at passe på sig selv og forebygge invaliditet.
Den anden del af kampagnen går under HOLD FAST i dit arbejde. Denne del løber i samarbejde med FOA, og den bygger på den grundlæggende idé om, at en tovholder, der sættes ind så tidligt som muligt, kan medvirke til at fastholde medlemmer på arbejdsmarkedet, hvis de på grund af begyndende sygdom og hyppige sygemeldinger har svært ved at fastholde deres arbejde.
Medarbejdere fra Pen-Sam tilbyder at gå ind i denne tovholderfunktion, som afprøves fire steder i landet, FOA Fredericia, FOA Svendborg, FOA Ringsted og Social- og sundhedsafdelingen i Storkøbenhavn.
Det tredje indsatsområde i den nye forebyggelseskampagne er partnerskaber. Den grundlæggende tanke er at megen viden og mange gode ideer går tabt. Derfor vil Pen-Sam medvirke til at sætte de rigtige interessegrupper sammen og derved få endnu bedre idéer og viden til gavn for medlemmerne. Der er allerede indgået partnerskab med Sahva, og udgangspunktet er et interessefællesskab med fokus på forebyggelse af rygproblemer. EL