KIDS: Med på en kigger
Medarbejderne i Børnehuset Scandiagade har efterhånden vænnet sig til, at der nogle dage er en leder eller en kollega, som leger flue på væggen og helt passivt iagttager, hvad der sker i deres samspil med børnene. Metoden stammer fra KIDS, og de pædagogiske ledere, der har været gennem Københavns Kommunes egen lederuddannelse, har lært, hvordan man arbejder med kvaliteten ved at observere systematisk i ens egen institution.
Tekst og foto: Anna Louise Stevnhøj
”De første gange føltes det lidt mærkeligt, at der var nogen, der sad og iagttog ens arbejde med børnene. Men jeg har efterhånden vænnet mig til det. Og når vi får respons, er det mest helt generelt – noget vi særligt skal fokusere på. Så jeg føler ikke, at jeg får point eller karakterer,” siger Ella Ebbesen, som er pædagogmedhjælper i Børnehuset Scandiagade i Sydhavnen, og som i dag har bagt drømmekage med en børnegruppe, der aldersmæssigt spænder fra stor baby til stort børnehavebarn.
Mens Ella Ebbesen jonglerede med æg, mel, smør og kokos og talte med børnene om, hvad de forskellige ting hed, og lod dem smage både dej og kokosmel, stod klyngeleder Pia Bah på sidelinjen og fulgte samspillet mellem Ella og børnene.
Ikke erstatning for tilsyn
”Det var imponerende, hvordan Ella brugte situationen til at arbejde med sproget, samtidig med at hun holdt styr på en børnegruppe, der varierer så meget i alder,” siger Pia Bah, da hun bagefter mødes med den pædagogiske leder Trine Bro Rasmussen på kontoret.
Pia Bah og Trine Bro Rasmussen har observationsdag i børnehuset. De har begge været gennem den to-et-halvt år lange lederuddannelse, som er udviklet i et samarbejde mellem Københavns Kommune og Aalborg Universitet, og hvor de har lært, hvordan de bruger KIDS-metoden til at lave observationer for løbende at arbejde med kvaliteten i institutionen.
Pia Bah understreger, at observationerne ikke skal erstatte det pædagogiske tilsyn.
”Det skal ses som en måde at arbejde med vores kvalitet imellem tilsynene,” siger Pia Bah, som faktisk er vældig begejstret for metoden.
Hæver sig over driften
”Vi har vurderingsskemaer, som gør, at vi bliver systematiske i vores observationer. Vi kender jo institutionen og kollegaerne ud og ind, og til daglig kan vi derfor blive lidt blinde for, hvad vi ser. Men her hjælper vurderingsskemaerne os til helt nøgternt at vurdere, om rummene faktisk er legevenligt indrettede, og om kollegaerne bruger de muligheder for at få sproget i spil, som der er i en given situation,” siger Pia Bah.
Det er meningen, at hvert dagtilbud skal lave øvelsen en gang om året, men Trine Bro Rasmussen kunne godt finde på at gøre det oftere omkring særlige temaer som eksempelvis leg eller sprogstimulering:
”Som pædagogisk leder kan man meget nemt komme til at bruge al sin tid på drift. De konkrete opgaver sluger opmærksomheden, så man aldrig når til at bruge tid på pædagogisk refleksion. Det hjælper at have fået et redskab, hvor man er tvunget til at sætte reflektionen i system,” siger Trine Bro Rasmussen.
Vi ser også det positive
”Jeg observerede en konflikt, hvor et vuggestuebarn bed et andet. Medarbejderen håndterede det til perfektion, hvor hun fik trøstet, og hvor hun anerkendte, at begge børn var kede af det,” fortæller Pia Bah, der med jævne mellemrum hen over dagen mødes med Trine Bro Rasmussen for at dele observationer og for at fordybe sig i deres vurderingsskemaer.
For Trine Bro Rasmussen er det vigtigt, at observationerne også opfanger, når noget går rigtig godt – som da en medarbejder fik trøstet to vuggestuebørn på en anerkendende og empatisk måde:
”Det handler i høj grad om at se og bruge de positive oplevelser og at tage temperaturen på, om vi holder fast i de beslutninger, vi har truffet. I dag har jeg eksempelvis rigtig meget opmærksomhed på, om vi fastholder vores fokus på leg,” siger hun.
Legepladsen kan være ensom
Leg er et vigtigt emne, da de to ledere efter frokost går på legepladsen.
”Legepladsen kan være et svært sted at være for børn i udsatte positioner, hvis der ikke er voksne, der hjælper med at facilitere det, der sker. Vi har i Danmark en tradition for, at vi sender børnene på legepladsen mellem 12 og 14, hvor de voksne afvikler pause og holder møder. Men det kan betyde, at normeringen på legepladsen er lille, og det er svært for de børn, der ikke selv er gode til at skabe en leg eller til at invitere sig selv ind i andres lege. Det skal vi have en opmærksomhed på,” siger Pia Bah, der til sin store tilfredshed ikke kan få øje på nogen børn, der tuller alene rundt. Hun ser til gengæld pædagogiske medarbejdere, der flere forskellige steder på legepladsen er sammen med mindre grupper af børn.
Det er øjebliksbilleder
Næste gang Pia Bah og Trine Bro Rasmussen mødes, er det sammen med to af pædagogerne fra Børnehuset Scandiagade, der har haft en tilsvarende observationsdag.
De sammenholder deres observationer og gør klar til en fremlæggelse for personalet, hvor der vil blive talt om både det positive og om de områder, hvor der skal udvikles.
Pia Bah understreger, at de er helt bevidste om, at det er øjebliksbilleder, de møder. Derfor handler det efterfølgende arbejde heller ikke om enkelte medarbejdere:
”Vi sætter aldrig navne på, når vi refererer til situationer, som vi alle skal lære af. Det er så vigtigt, at medarbejderne ikke opfatter det som en kontrol eller en eksamen, men at de i stedet oplever, at vi som ledere også har fingrene helt nede i den pædagogiske hverdag, og at det er det, vi skal reflektere over sammen.”
Lederuddannelsen 'Ledelse med mærkbar effekt for børnene'
Deltagerne på det første hold af dagtilbudslederuddannelsen kommer fra alle de kommunale dagtilbud i de to administrative områder Indre By/Østerbro og Valby/Vesterbro/Kongens Enghave. 19 klyngeledere og 101 pædagogiske ledere har indtil dato gennemført uddannelsen.
Det er hensigten, at uddannelsen skal udbredes til resten af byens kommunale vuggestuer og børnehaver. Der er i Københavns Kommunes budget 2024 afsat 2,0 mio. kr. årligt i 2024-2027 til videreførelse af dagtilbudsuddannelsen.
Uddannelsen består af ledelsesseminarer, fælles fagdage, forbedringsindsatser i praksis med fokus på ledelse af medarbejdernes læring, læringssamtaler med forskere samt et forløb om åbne samtaler. Derudover er der udviklingsaktiviteter for direktion, chefer, klyngeledere og pædagogiske konsulenter.