Vi skal have de kreative fag tilbage på pædagoguddannelsen
Akademisering har fortrængt de kreative fag på pædagoguddannelsen, og det er problematisk, mener Martin Kragballe, formand for almenområdet i LFS.
Tekst og foto: Agnete Solvej Christiansen
Når man arbejder på det pædagogiske område, skal man gøre noget med nogen. Det er lettest, hvis man har nogle konkrete egenskaber, som man kan bruge i den forbindelse, lyder det fra formand på almenområdet Martin Kragballe.
”Man behøver ikke at være 100-meter mester i guitarspil, men det er min oplevelse, at der er mange nye pædagoger, som faktisk ikke har det store beredskab,” siger Martin Kragballe.
Sang, drama, musik og billedkunst, som til sammen kaldes de musiske fag, har altid været en del af den pædagogiske praksis.
”Som pædagog er jeg optaget af, hvad for nogle greb, værktøjer og processer, som understøtter det at blive menneske, og der ved man, at det at udfolde sig kreativt har en helt central betydning,” siger han.
Bourdieu over leg
Der var engang, hvor det at arbejde på kreative værksteder var en naturlig del af pædagoguddannelsen. I dag fylder fag som musik, drama og billedkunst kun ganske lidt, og det er muligt at gennemføre en uddannelse som pædagog helt uden at få nogle praktiske kreative færdigheder med fra uddannelsen.
Det er ærgerligt. For udover at det er godt for den pædagogiske praksis, at personalet har kompetencer, der gør dem i stand til at stable udviklende aktiviteter på benene, så sker der også noget med en selv, når man udfolder sig kreativt, mener Martin Kragballe.
”Du får nedbrudt nogle grænser, og som pædagog har du brug for at kunne tåle at se pinlig ud, som du jo gør, når du står med en vis legemsdel i vejret og leger med nogle børn, imens der er nogle forældre, der træder ind ad døren.”
At være god til at være menneske
Martin Kragballe mener, at det karakteriserer vores samfund, at vi hele tiden skal blive færdige med noget: ”Vi skal skynde os at blive færdige med vores uddannelse, og det kan ikke gå hurtigt nok med, at vi skal ud og tjene nogle penge. Der hersker også en dagsorden om, at vi skal blive så rige som muligt, og at børn skal være gode til dansk og matematik. Vi taler desværre sjældent om, at børn skal være gode til at være mennesker. I den forbindelse har det kreative og kunstneriske et enormt potentiale i den pædagogiske praksis,” siger Martin Kragballe.