Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Uddannelsessystemerne i sociologisk perspektiv
Af Erik Jørgen Hansen
Bogen er en alsidig indføring i faget uddannelsessociologi og de helt grundlæggende uddannelsespolitiske temaer. Som sådan er bogen skrevet som lærebog til anvendelse inden for de studieretninger og andre undervisningssammenhænge, hvor forholdet mellem samfund og uddannelse indgår.
Samtidig henvender bogen sig til de læsere, der ønsker indsigt i, hvordan uddannelsessystemerne forsøger at tackle de krav, som udspringer af en samfundsudvikling, hvis retning forekommer mere og mere usikker og uforudsigelig.
Bogen indeholder bl.a. følgende temaer.
- Uddannelseskriser og uddannelsesinflation
- Uddannelsessystemerne fra nation til nation
- Social rekruttering, social arv og mønsterbrud
- Køn og uddannelse
- Restgruppen – et uddannelsespolitisk eller et arbejdsmarkedspolitisk
- problem?
- Kundskaber, opdragelse og værdier
- Hvad og hvem styrer elevstrømmen mht. størrelse og retning
- gennem uddannelsessystemet?
- Statslig uddannelsesplanlægning – hvorfor og hvordan?
- Uddannelsesreformer
Erik Jørgen Hansen er professor ved institution for pædagogiske sociologi, Danmarks Pædagogiske Universitet.
Hans Reitzels Forlag · 252 sider · Pris 250 kr.
En sær og frygtelig kamel
– Folkelige fortællinger fra Somalia
Udvalgt og genfortalt af Thorkild Mads Larsen
Bogen indeholder fortællinger fra den farverige afrikansk-somaliske kultur, som har rødder i den islamiske, arabiske verden. Her er poetiske eventyr og livskloge fabler med talende dyr samt barske historier med finurlige pointer. Den somaliske fortællertradition taler med sin egen stærke og humoristiske stemme om godt og ondt, enfoldighed og klogskab, om mod og angst, heltegerninger og svigt – stof, der for en stor dels vedkommende også findes i de europæiske folkeeventyr.
De somaliske fortællinger er stadig en del af en rig mundtlig tradition, blandt de somaliske flygtninge der er kommet til Danmark. »En sær og frygtelig kamel«, indeholder yderligere en introduktion til somalisk kultur og forklarende noter til hvert eventyr.
Thorkild Mads Larsen har i mange år beskæftiget sig med problematikken omkring kulturmøder, og de sidste ti år med somaliske flygtninge i Danmark.
Bogen blev en nødvendighed, synes han, da en lærer sagde om sine somaliske elever: »De har ingen kultur«.
Udgivelsen er støttet af Danida og Dansk Flygtningehjælp
P. Haase & Søns Forlag · 176 sider · Pris 195 kr.
Samtalebilleder
En vej til bedre kommunikation med børn
Af Merete Holmsen
Hvordan kan pædagoger inddrage det enkelte barn, så det får indflydelse på sit eget lege- og læringsmiljø og oplever, at dets meninger tages alvorligt?
Bogen viser, hvordan pædagoger ved hjælp af de medfølgende billeder kan kommunikere med børn om deres dagligdag i institutionen.
Bogen henvender sig primært til pædagoger og lærere, men kan i øvrigt læses af enhver, der interesserer sig for kommunikation med børn. Merete Holmsen er førskolelærer og cand.pæd.spec. Hun har bl.a. arbejdet i børnehaver og ca. 15 år i Pædagogisk Psykologisk Tjeneste.
Socialpædagogisk Bibliotek · 200 sider · Pris 198 kr.
Modeller i socialt arbejde
Af Gunn Strand Hutchinson og Siv Oltedal
Forfatterne afdækker det sociale arbejdes teoretiske rødder med udgangspunkt i forskellige klassikere, pionerer og teoritraditioner inden for faget. De trækker også på psykologisk og filosofisk tænkning og viser, hvordan forskellige teoretiske perspektiver kan få konsekvenser for, hvordan socialarbejdere handler.
Modeller i socialt arbejde henvender sig til studerende ved socialrådgiveruddannelsen og ved videreuddannelser inden for socialt arbejde, samt til professionelle på det sociale område.
Gunn Strand Hutchinson og Siv Oltedal har begge en baggrund som socialrådgivere i offentligt regi og har erfaring fra forsknings- og udviklingsarbejde. De underviser begge i socialt arbejde ved Høgskolen i Bodø
Gyldendal Uddannelse · 357 sider · Pris 315 kr.