Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Bepeace
Fred kommer indefra
For nylig blev det første BePeace kursus i Europa afholdt i København. Vi talte med Rita Marie Johnson, der har ”opfundet” metoden.
Min vision er, at der på alle skoler kommer lærere, der underviser i BePeace – så vi videregiver fred fra den ene generation til den næste”, siger Rita Marie Johnson.
Hendes vision er allerede ved at blive virkelighed på Costa Rica, hvor hun bor. Her bliver alle 5. klasses elever undervist i, hvordan man føler og taler fredeligt på én gang. Næste år har regeringen besluttet, at det er gymnasieelevernes tur.
Men BePeace kan også bruges af børn, der er meget yngre. Gennem dukker, som også Marshall Rosenberg (der opfandt girafsprog) brugte, kan man f.eks. vise børn, hvordan henholdsvis en ulv (dømmer, angriber) og en giraf (empatisk, hjertelig) taler, og hvordan medfølende kommunikation beriger vores liv.
”Vi kan også øge små børns ordforråd i forhold til at kunne udtrykke følelser og behov. Og lære dem at lytte til andres følelser og behov, hvilket er kernen i empati. På den måde kan børn lære at forblive forbundet hjerte til hjerte”.
Fyld hjertet med et stort smil
Når man skal lære børn under skolealderen BePeace, skal man først lære dem at have fokus på hjertet, f.eks. helt konkret at lægge en hånd på hjertet (det kan voksne også gøre). Og de kan lære at trække vejret gennem hjertet med et dybt åndedrag. ”Fyld hjertet med et stort smil”. Når der opstår samklang mellem hjerte og hjerne, kan børn fungere mere harmonisk.
Børn kan lære at ”tappe” ind i den samklang. Og de kan lære basale følelsesord som ”Jeg er træt”, ”Jeg er ensom”, og ”Jeg blev såret”.
”Når børn lærer et simpelt sprog for følelser og behov, lærer de, at en positiv følelse afspejler et behov, der er blevet opfyldt. Og at en negativ følelse afspejler et behov, der ikke er blevet mødt. De begynder at lære social og emotionel intelligens og tager ansvar for deres følelser”.
Og resultaterne fra Costa Rica taler deres tydelige sprog. I de fem år, der er blevet undervist i metoden, er både vold, konflikter og intolerance blevet reduceret i skolerne. Børn har lært at klare deres konflikter selv. Relationen mellem lærere og ledere er blevet bedre. Forældre får også tilbud om en gratis workshop i BePeace.
”Målet er at skabe et sundere følelsesmæssigt miljø, hvor kommunikationen flyder, hvor folk føler sig forbundne og hørt. Og BePeace er universel og kan implementeres i alle samfund”, siger Rita Marie Johnson.
Vil I vide mere?Så kan I hyre Belinda Donkin og Birger Norup til at komme ud i jeres institution og fortælle om BePeace. De er begge ved at blive uddannet til at undervise i BePeace. Desuden kommer RitaMarie Johnson til Danmark igen og underviser i slutningen af oktober 2009 (uge 44) Få mere at vide på tlf. 40 10 33 45. |
lfs´er med på bepeacekursus
”Kurset var helt fantastisk. Det handlede om at have en rigtig god kontakt til sig selv, og det klinger godt med den måde, jeg har tænkt på i mange år. Siden seminariet har jeg tænkt, at man skal arbejde med sig selv for at kunne arbejde med andre. Og her blev det tydeligt hvorfor”, siger pædagog Susanne Meilstrup Roesdahl, der arbejder med familiepladser i Prinsesse Thyras Børnehus på Nørrebro. Hun tog ferie for at være med på kurset og betalte det selv, så hun var ikke med som ”udsendt” fra sin arbejdsplads.
I hendes arbejde har det hele tiden været vigtigt for hende at have en god kontakt med sig selv.
”Når jeg er i balance – det, man i BePeace kalder ”samklang” – gør det en stor forskel både i mit arbejde med børnene og i samarbejdet med forældrene. Det har jeg kunnet mærke i mange år. Gennem BePeace har jeg bare fået fl ere redskaber til i en stresset hverdag at stoppe op og trække vejret og opnå samklang – det gør en altafgørende forskel”.
”Jeg bruger dog ikke direkte BePeace på børnene. At implementere HeartMath og have det computerprogram, der skal træne børnene i det, ville kræve, at hele institutionen besluttede at gå ind i det. Det ville være stort! Hvis alle i en institution deltog i et BePeace-kursus, kunne det fl ytte bjerge”.
Susanne Meilstrup kan godt lide, at BePeace er en blanding af en helt konkret videnskab (HeartMath) og noget ”blødt” (girafsprog).
”Dét, at man putter de to ting sammen, er meget energigivende! Man taler meget om, at det pædagogiske arbejde dræner – og her er en måde at bevare energien på ved at holde fokus hos sig selv”, siger hun