Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Mellem fristed og institution
Bogen "Mellem fristed og institution"sætter fokus på de ansatte på legepladserne i København og Århus. Hver dag gør de en uvurderlig indsats på legepladserne. Det er en indsats som ikke altid påskønnes i offentligheden, og legepladserne har gennem årene været et yndet sparemål både i København og i Århus.
Der er derfor behov for viden og dokumentation om legepladsernes betydning. Hvilken rolle spiller legepladserne i det lokale samfund, kommer der børn og unge, som ellers ikke ville være andre steder f.eks. i klubber, sportsforeninger eller andre dagtilbud? Hvordan bidrager legepladserne med noget særligt i forhold til byens øvrige dagtilbud for børn, og hvad karakteriserer den særlige pædagogik, der udøves i denne type dagtilbud?
Det bad Pædagogisk sektor i FOA Søren Smidt og Suzanne Krogh fra Videncenter for Institutionsforskning UCC om at undersøge. Og bogen "Mellem fristed og institution"er nu udkommet.
Den sætter lup på hvilke funktioner legepladserne har. Hvem der bruger legepladsen og ikke mindst de ansatte. Hvilken særlig pædagogik udøver de bemandede legepladser, og om den måske rummer et særligt børnesyn, som tiltrækker nogle børn, som ellers ikke ville komme i dagtilbud. Målet med undersøgelsen har været dels at skabe ny viden for at styrke legepladserne og de ansattes anerkendelse, dels for at sikre fremtiden ved at skabe grundlag for en kvalitetsudvikling af de bemandede legepladser.