Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Anmeldelse
Vuggestuepraksis - for pædagoger af pædagoger
Endelig en bog om vuggestuepædagogik. Sådan skriver forlaget Dafolo om bogen Liv og læring i vuggestue – målrettet pædagogisk praksis med 0-3 årige børn.
Pointen i udbruddet er at pædagogikken i vuggestue hidtil har været præget af en børnehavepædagogik.
Derfor har to pædagoger ude fra det virkelige børneinstitutionsliv, Hanne Herring og Susanne Nellemann Nielsen, begge ansat i børnekulturinstitutionen Galaxen på Amager, sammen med lektor Stig Broström fra Danmarks Pædagogiske Universitet, skrevet en bog om hverdagens gode læringsmiljø, hvor børn kan trives, lære og udvikle sig.
Vuggestueliv er ikke det samme som børnehaveliv, så de tre forfattere sætter fokus på, hvordan pædagogerne sammen med netop de små børn kan skabe et optimalt læringsmiljø. De sætter fokus på livet i vuggestuen med børnenes indbyrdes samvær, deres fælles aktiviteter og spirende venskaber. Det handler også om det pædagogiske personales målrettede samvær og interaktion med det enkelte barn og grupper af børn.
”Sådanne samspil børnene imellem og mellem børn og voksne fl yder over hele dagen og bidrager til børnenes trivsel, læring og udvikling. Der er tale om målrettet og refl ekteret pædagogik, når pædagogen observerer børnenes indbyrdes samvær og søger at forstå de sproglige og kropslige ytringer, og tilsvarende, når pædagogen iværksætter aktiviteter med det enkelte barn eller fl ere børn”, som det forklares i forordet.
Alt hvad der sker i løbet af en vuggestuedag bliver nemlig principielt observeret, analyseret og refl ekteret af pædagogerne og relateret til de pædagogiske læreplaners seks temaer: personlig udvikling, sociale kompetencer, sproglige kompetencer, krop og bevægelse, natur og naturfænomener foruden kulturelle udtryksformer.
Bogen handler om vuggestuens pædagogik i teori og praksis. Det betyder, at visse afsnit har fokus på teori, og kan give indsigt i bagvedliggende forståelser og begrundelser, mens andre afsnit har direkte fokus på den pædagogiske praksis og hvordan pædagoger og børn lever et trivselsfremmende og lærerigt liv i vuggestuen.
Bogen er første udgivelse i serien Læring i dagtilbud. Seriens målgruppe er pædagogisk personale og ledere i daginstitutioner, dagplejere, pædagogiske konsulenter foruden studerende og undervisere på pædagoguddannelsen. Liv og læring i vuggestuen koster 250 kroner og er udgivet på Dafolo Forlag. EL